utorok, 2. júna 2015

Veľký objav Huga Cabreta | Ozubené kolieska v dávnom Paríži

Autor: Brian Selznick
Počet strán: 533
Orig. názov: The invention of Hugo Cabret
Séria: -
Diel:
Žáner: Klasické detektívky 
Vydavateľstvo: Fragment(sk)
Anotácia: Príbeh siroty Huga Cabreta z Paríža sa bude pred vami v tejto knihe odvíjať ako film. Strany s textom striedajú pôsobivé kresby, ktoré posúvajú dej rýchlo dopredu a vy sa ocitnete priamo uprostred obrovského dobrodružstva.
Zlodejíček Hugo sa pretĺka životom, ako vie, pričom sa snaží skrývať a žiť v anonymite. Jedného dňa sa však stane niečo, čo jeho úzkostlivo stráženú existenciu ohrozí. Tajný zápisník, ukradnutý kľúčik a skrytý odkaz od Hugovho otca – to všetko zohrá svoju úlohu v tomto unikátnom spojení knihy a filmu.

Obálka je fajn, naživo je krajšia než na obrázku. Ale keby vydavateľstvo ponechalo originálnu obálku, bola by to úplne pecka, pretože originálna obálka je niečo úžasné.


***

Príbeh nás privádza do Paríža, do roku 1931. Vtedy sa sirota, chudobný a opustený chlapec, Hugo Cabret stará o opravu starých hodiniek. Už od malička ho zaujíma opravovanie mechanických vecí a ozubené kolieska. Jedného dňa, keď nečakane vznikne požiar v neďalekom múzeu, jediné, čo Hugo nájde je pokazený mechanický automat. Hugo ho zoberie a snaží sa ho dať doporiadku. Keď ho však Hugo konečne opraví, zistí, že nie je to len obyčajný automat ale to, že automat skrýva veľmi tajnú a dôležitú správu. 

***

Pre mňa bola kniha nesmiernym čitateľským zážitkom. Príbeh bol veľmi pútavý, držal ma pri knihe až dovtedy, dokým tam nebolo to veľké, dlho očakávané rozuzlenie. Postavy boli veľmi dobre vytvorené a všetky mi boli sympatické. Príbeh má ďalšie plus a to, že aj keď je vymyslený, pripadá veľmi, ale naozaj veľmi reálny. Prostredie Paríža z minulosti som si zamiloval. Neviem prečo, ale páčia sa mi také tie "klasické prostredia" napr. ako v knihe Mechanický anjel, kde sme v príbehu z viktoriánskeho Anglicka. Bol to veľmi pekný, prepracovaný príbeh do posledného kúsku. Príbeh tejto úžasnej knihy ma nútil premýšľať a po tom, čo som knihu skončil tak som mal na tvári úsmev, ale nemohol som na ňu prestať myslieť. Bol to veľmi krásny príbeh a ja viem, že najbližšie si ju určite prečítam. Nenechám ju len tak, odloženú na poličke. Určite cez prázdniny si ju zoberiem a znova jej budem venovať niekoľko hodín, ako včera, keď som si ju kúpil a aj hneď prečítal. Ďalší dôkaz o dokonalosti krásneho príbehu tejto knihy. 

Nová metóda príbehu
Tento príbeh, táto kniha je vymyslená vo forme obrázkov(ale nie len takých doplňujúcich) a vo forme písma. Obrázky nie sú tam len tak, je ich tuším 300 a sú robené ako keby sa vám pred očami premietal film. Potom tam máte pár strán medzi obrázkami, kde sa píše textom a tak stále viete, že
čítate knihu. Proste neviem opísať svoje pocity z tejto krásnej knihy. Bolo to úžasné.


Hugo aj na filmovom plátne
V roku 2011 sa tento hlboký príbeh dočkal aj podoby filmu s názvom (len) Hugo. Ja som zatiaľ film nevidel ale podľa všetkého je pekne spracovaný. Ale môžem povedať, že herecké obsadenie(hrá tam aj Chloe Grace Moretz) sa mi páči a zapasovalo mi to tam. Podľa plagátov sa mi to určitým spôsobom zapáčilo. V najbližšej dobe si budem musieť pozrieť film, aby som mohol posúdiť. Ale viem, že knihe sa nevyrovná, to určite nie. Z knihy som mal nesmierny zážitok a vo mne vyvolala množstvo pocitov. Dobrých pocitov, ktoré ani neviem opísať. Túto knihu si musíte najprv prečítať, aby ste posúdili.


Kniha s obrázkami. Have you any problem?
Určite veľa ľudí si povie "Kniha s obrázkami?" ale tie obrázky, nie sú ako obrázky v detskej knihe. Obrázky nie sú tam len na doplnenie príbeha, to skôr len text, ale tie obrázky sú robené ako filmy. Každá strana obsahuje prekrásnu kresbu s mnohými detailami a pohybmi. A zabudol som povedať, že kniha je čierna. A taktiež ťažká ako neviem čo. Ale za krásu to stojí!


Plusy:
-Kniha je vo forme obrázkov aj textu
-Zaujímavý, pútavý, detektívny príbeh
-Kniha vás nepustí, dokým ju nedočítate
-Nie len i pre menších, ale i pre mládež, kľudne aj pre dospelých
-Knihu len tak ešte po dočítaní neopustíte a budete naň stále myslieť
-Príbeh je síce vymyslený, ale je za to veľmi reálny


Mínusy: 
-Neverím síce že to napíšem, ale pre mňa bolo mínusom to, že sa veľmi rýchlo čítala. Áno, dobre čítate. Bol by som radšej keby tento krásny príbeh nikdy nekončil
-Kniha nemá žiadne pokračovanie, je to len jednodielovka
-Kniha sa už nedá len tak ľahko zakúpiť, ale pokiaľ vaše mesto obsahuje kníhkupectvo "Knihy pre každého" tak ste práve ten šťastný človek, pretože v tomto obchode ju predávajú za necelé tri eurá(tri eurá za takú perfektnosť)


***

Hodnotenie:
Kniha bola veľmi pekným, krásnym zážitkom. Nemám jej čo zlé okomentovať, mne sa veľmi páčila a preto jej dávam plný počet hviezdičiek. A určite patrí medzi moje naj, už len svojou originalitou. 
Čiže Hugo dostáva päť hviezdičiek! 

     ★★






Čítali ste knihu? A ako sa vám páčila?

3 komentáre:

  1. Krásná recenze! :) Knížku jsem nečetla, ale film mám doma a také se mi hrozně líbí to staré, jak píšeš "klasické" prostředí. Určitě si ho pusť! :) Kdyby ji u nás prodávali, po tvojí recenzi bych si knížku okamžitě šla koupit... Ta forma obrázků vypadá dost zajímavě, ještě nikdy jsem nic takového neviděla.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :3 Na ten film sa chystám :)) To je asi to najzaujímavejšie na tej celej knihe - krásne kresby :))

      Odstrániť
  2. Mala som toto dielo v ruke a je to knižný / umelecký skvost! Jedna z mála kníh, ktoré by som rada fyzicky vlastniť :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!