štvrtok 18. júna 2015

Železná skúška | Myslíš si,že vieš čarovať? Mysli opäť.

Autorky: Cassandra Clare a Holly Black
Počet strán: 278
Orig.názov: The Iron Trial
Séria: Magistérium
Diel: prvý
Žáner: Fantasy
Vydavateľstvo: Yoli(sk)
Anotácia: Dvanásťročný Callum Hunt odmalička vie, že ak by sa niekedy zaplietol s mágiou, znamenalo by to preňho smrteľné nebezpečenstvo. Keď dostane pozvánku na vstupnú „železnú“ skúšku do magistéria, tajomnej čarodejníckej školy, rozhodne sa za každú cenu neuspieť. Lenže majster Rufus si ho napriek tomu vyberie za učňa. A tak chlapec prichádza do školy v podzemných jaskyniach, na miesto s magickou, ale aj zlovestnou históriou a neistou budúcnosťou. Žiakov tu učia čarovať a je to celkom zábavné, lenže zároveň ich pripravujú na to, že raz možno budú musieť zachraňovať svet pred Nepriateľom smrti. Call sa prvý raz v živote necíti ako čudák a dokonca verí, že si v magistériu nájde priateľov. Lenže železná skúška je iba začiatok a to najťažšie ho ešte len čaká.



Obálka knihy je úžasne perfektná. Musí každý uznať, vydarila sa a knihu vystihuje presne. Ibaže ten horný font (nápis magistérium) mohlo byť v pôvodnom. Ale inak obálke nemám čo vytknúť.



"Oheň chce horieť, voda chce plynúť,vzduch chce stúpať, zem chce spájať a chaos chce pohlcovať"

Príbeh knihy nám zo začiatku opisuje obyčajný život Calla, ktorého otec vždy vravieval, že magistérium je niečo, čomu by sa mal Callum vyhýbať. Neustále ho učil, ako Železnú skúšku zbabrať, no napokon aj tak sa dostane Call do magistéria. Tak spozná svojich nových priateľov, Aarona a Tamaru, ktorý mu všetkom pomáhajú. Magistérium nie je zasa také hrozné, ako si Call myslel. Postupne sa mu tam zapáči, no v hĺbke stále počuje varovný hlas svojho otca, ktorý ho nabáda k tomu, aby sa stránil od mágov.


"A nikdy ju nesmieš znova použiť, inak ťa mágovia odvlečú do svojich tunelov"


Ja som sa na knižku chystal už dávnejšie, keď myslím že v Mechanickom anjeli tam bolo napísané niečo ako: Cassandra Clare pripravuje knihu s Holly Blackovou z novej série magistérium a to len pre to, že sa im nepáčil ako Harry Potter skončil. Priznám sa, obával som sa trocha knihy, na koľko recenzie na túto knihu sa triedia medzi Páčila sa mi a Nie, nepáčila.
J patrím k tým, ktorým sa páčila. Tá mágia živlov a chaosu sa mi neskutočne páčila a postavy taktiež. Calluma som od začiatku mal rád (bol by mojim bff :D), Aarona a Tamaru zo začiatku nie, no keď sa príbeh rozširoval, tak som si aj k nim našiel cestičku. Kniha sa naozaj, naozaj veľmi rýchlo číta, prečítal som ju za necelé tri dni. Kniha navyše obsahuje krásne ilustrácie na začiatku kapitoly, ktoré som vždy obdivoval. Keď bol magistérium ešte len vo vzduchu pri zmienke Cassie a Holly, tak určitým spôsobom som dúfal, že tam budú ilustrácie. Nakoľko práca knihy patrí aj Holly a keď si tak zoberieme jej Kroniky Spiderwickovcov, aj tam sú ilustrácie. A myslím, že aj v tých ďalších kníh, ktoré Holly Blacková vydala. 


Harry Potter alebo niečo iné?
Dosť sa stretávam s tým, že Železnú skúšku prirovnávajú k HP. Harry môže byť len jeden. Ale nemôžem súhlasiť s tými, čo si to myslia. Áno, je tam čarodejnícka škola, sú tam traja priatelia (z toho dvaja chlapci a jedno dievča) ale dejovú líniu a vlastne celú podstatu knihy má úplne inú, než Harry. Anglický booktuberi hovoria na túto knihu, že je to výsledok Cassie a Holly napísať Harryho zo svojho pohľadu. Prikláňam sa k ním. Tu mágia nebola niečim úžasným, bola to hrozba, pred ktorou Calla upozorňoval jeho otec. Magistérium nie je ako Rokfort, krásny hrad, želaný domov, ale podzemné miestnosti ktoré podľa Alastaira (Callovho otca) nahánali hrôzu. Čiže nie, nie je to okopírovaný Harry.


Cassie a Holly: dobrá kombinácia či nie?
Keď mi kniha dorazila domov, bál som sa, že kniha bude napísaná týmto spôsobom: jedna kapitola úplne inde, ktorú napísala Cassie,druhá kapitola zasa úplne inde, ktorú napísala Holly. A tento štýl sa mi veľmi nepáči. Ale na moje šťastie, ani sa nedalo rozoznať, kto píše jednu a kto druhú kapitolu. Jedine vtedy, keď som naozaj poznal tie Cassiene hlášky, no veď viete. Ale Cassie a Holly - veľmi dobrá kombinácia a musím uznať, že spoločné písanie sa im vydarilo. Ony dve sú vlastne aj najlepšie kamarátky, vraj ich od seba delí desať minút cesty k tej druhej. :D

Callum Hunt: fake jedinečného Harryho Pottera?
U Calla som sa bál, že bude postavovou v zastúpení Harryho. Nie, nie, nie. Call je úplne odlišný od Harryho, tak aj Tamara s Aaronom zasa od Rona a Hermiony. 
Call nemal také vlastnosti ako Harry a preto nechápem, prečo ho priraďujú k Harrymu.
A už konečne prestaňte Magistérium porovnávať s Hp. 



Plusy:
-kniha sa veľmi dobre, ľahko a rýchlo číta
-nie je dlhá a v knihe sa neobjavujú pasáže, ktoré sú tam len na to, aby kniha mala viac strán
-mágia z úplne iného pohľadu
-knihu doplňujú aj nádherné ilustrácie
-spojenie s Cassandrou Clare a Holly Black, jedny z tých "lepších" autoriek



Mínusy:
-knihu veľmi porovnávajú s Harry Potterom
-v knihe sa dozviete veľa vecí, no veľa vecí zostáva utajené a tak stále vymýšľate dôvody prečo a tak (dúfam, že ma viete pochopiť)
-neviem už vymyslieť ďalšie mínusy :D 





***
Hodnotenie: 
Kniha bola veľmi dobrá a hneď si ma zobrala.Dávam jej však štyri hviezdičky, jednu uberám preto, že kniha podľa mňa mohla byť dlhšia. 

      ★★

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem kníhkupectvu Preškoly.sk


                                      Knihu si môžete najlacnejšie zakúpiť na tejto adrese.



Kam ďalej?

Nástroje smrteľníkov: Mesto kostí
Pekelné stroje: Mechanický anjel


6 komentárov:

  1. Nad touto knihou jsem dost přemýšlela. Neumím se rozhodnout, zda si knihu koupit, či ne. Obě spisovatelky mám moc ráda, však anotace mě příliš neláká :/ Rozhodně však díky za moc krásně zpracovanou recenzi :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ách, to som sa ani ja nevedel rozhodnúť, ale skús ju a uvidíš :) A ďakujem :d

      Odstrániť
  2. Úprimne som ešte od Casandry nič nečítala, o knihách som počula ale akosi nebol čas a priestor :D Vždy sa našlo niečo iné čo som uprednostnila.
    Od Holly som čítala Spidrwickovcov ale to už bolo dávno. Na základe tvojej recenzie to vyzerá na vydarenú spoluprácu, len neviem kde do svojho zoznamu "to read" to ešte vtrepem :D
    http://janeismystery.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Spiderwickovcov som čítal tiež dávno, ešte si pamätám, keď som chodil vtedy do knižnice :DD Podľa mňa je Železná skúška niečo, čo musíš okúsiť, inak nevieš :DD

      Odstrániť
  3. Pekná recenzia :) Ja sa na knihu veľmi teším, ale myslím, že aj mne sa bude páčiť. Inak, super členenie recenzií! :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!