pondelok, 20. júla 2015

Článok na tému 3

Vítam vás pri ďalšom článku a ja 
som sa konečne dokopal k tomu, aby som napísal článok na tému. Pred tým som si myslel, že je to asi také "nudnejšie" a preto som to stále odkladal, no vďaka súťaži a formuláru som sa dozvedel, že tieto články by ste celkom privítali, takže to sem pridávam a pridávať to tu aj budem.
Na akú to bude tému dnes?


•Recenzné výtlačky•

Priznám sa, na tento článok som sa strašne dlho rozhodoval, keďže sa na to dosť búrlivo diskutuje, ale nakoniec ho teda robím. Dopredu vám vravím, v tomto článku nezmieňujem a nemyslím na konkrétny blog, čiže nikto sa necíťte byť urazený :DDD
Takže dnes sa vyjadríme k téme, ktorú asi všetci blogeri poznajú, a to recenzáky. Ak teda nevieme, čo sú presne recenzné výtlačky, tak: 
Recenzný výtlačok = výtlačok knihy, ktorú dostanete od kníhkupectva, vydavateľstva či autora zdarma, s tým, že urobíte naň recenziu a istým spôsobom jej urobíte aj reklamu. 
...Téma, ktorá sa omieľa na blogoch stále, ku ktorej sa vždy nájde niečo, veď to poznáme...Nadviažeme spoluprácu s kníhkupectvom, prípadne vydavateľstvom, oni si dajú nejaké tie podmienky, my dostaneme zdarma knihy, urobíme recenziu atď, atď...

Veď prečo si "neskrášliť" článok takýmito nehodiacimi sa gifmi...
 Fajn, každý si priznajme, recenzákov nám pribúda takmer viac ako našich "vlastných" kníh. A tak to je aj s recenziami na knihy, proste je viac recenzií na knihy, ktoré dostaneme zdarma od kníhkupectva či teda vydavateľstva, s ktorým máme spoluprácu. Ja vám to poviem takto: na blogu mám tridsať recenzií. Štrnásť recenzií mám na knihy, ktoré som si sám zakúpil a ostatných šestnásť mám na recenzáky, ktoré dostávam. O tom vám chcem povedať. Vždy sa snažím dodržať vyváženosť medzi počtom recenzií na moje knihy a počtom kníh, ktoré dostanem na recenziu. Nepáči sa mi totiž, keď niekto robí viac - menej recenzie na knihy, ktoré dostáva zdarma. A určite sa to nepáči ani vám, priznajte sa. Mne to príde, akoby daný recenzent (ktorý recenzuje len rc) ani nemal rád knihy, len ich chce mať proste doma a hlavne zdarma. I mne pribúdajú recenzáky za mesiac niekedy viac než kúpené, ale vždy sa to snažím vyvážiť. Teraz je to štrnásť ku šestnástim a som s tým spokojní. Snažím sa to vždy obmieňať, raz recenzia na moju knihu, raz recenzia na rc, medzi tým nejaké meme, tagy a podobne.
Nechápem ľudí, ktorí dostanú poprvý krát recenzák a keď sa im daná kniha nepáči, tak si povedia že hodnotenie aj tak dajú vysoké len preto, že sa boja aby dané kníhkupectvo či vydavateľstvo s nimi neskončilo spoluprácu. Nechápem, nechápem a ešte raz, nechápem. Veď oni chcú recenziu, váš vlastný názor, tak načo sa báť? Aj Papierové mestá, ktoré patrili medzi moje prvé recenzáky sa mi nepáčili, no a čo? Dám tam také hodnotenie, aké si podľa mňa aj zaslúži. 
Môj blog má dve spolupráce, Preškoly.sk a Megaknihy.sk a "pripravuje" sa ďalšia s vydavateľstvom Yoli. 
Recenzné výtlačky je pre nás, blogerov veľká výhoda, uznajme si. Dostať knihu zdarma, podľa vášho výberu, to naozaj pohladí. Lenže ak to niekto preháňa a na blogu sa len zobrazujú recenzie s poďakovaním na konci, tak to čitateľa asi prestane baviť (hovorím z vlastných skúseností). Ja nadržiavam blogom, na ktorých sa objavujú aj iné recenzie než rc. Každého totiž poteší to "KNIHY ZDARMA" ale je asi hlavnejšie, aby sme to nebrali ako svoju prioritu. Blog nie je na to stavaný, a keď chceme aby ho niekto aj čítal, prípadne okomentoval a páčil sa mu, tak to asi máme brať ako svoj (neviem to presne vyjadriť) "koníček" a nie len ako stroj k dostávaniu recenzných výtlačkov. Keď máte blog len preto, aby ste dostali zdarma knihy a sem - tam urobíte nejaký ten článok, aby sa nepovedalo....je to vidieť, naozaj všetko sa to odzrkadľuje. Dúfam, že ste ma pochopili. Tak to je asi všetko, čo o tejto téme chcem povedať. (popravde, musím sa už zastaviť, o tomto by som dokázal napísať desaťstranový sloh)
Neviem no, táto téma je dosť roztržitá a dalo by sa o nej hovoriť a písať celé dni. 
Mňa však popravde zaujíma, čo si o tom myslíte vy.







Čo si o tom myslíte vy? Aký je váš názor na "recenzáky"? 

5 komentárov:

  1. Prvý krát, keď si niekde písal o tom, že niekto zlepšuje hodnotenie knihy, kvôli tomu, že ju má na recenziu, som nechcela veriť. Prišlo mi to absurdné, ale neskôr som sa s tým stretla a vtedy som pochopila, že máš pravdu. Keď som ja nadviazala prvú spoluprácu, hneď ma napadlo, že im ide hlavne o reklamu, a že v podstate asi naše recenzie ani nečítajú a len si kontrolujú či je tam ich link. (to si myslím, neviem či je to pravda.) A preto som si povedala, že musím vyjadriť svoj názor, či to sledujú alebo nie. Podľa mňa by si každý mal vyjadriť svoj názor a dať knihe také hodnotenie, aké mu chce dať. Napísal si to super. Každý by si to mal prečítať a zamyslieť sa nad tým. :) Fakt super článok

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Dobre si to napísal. Absolútne súhlasím. Niektoré "recenzentky" akoby mali blog iba preto, aby dostávali knihy zdarma. Potom sa boja napísať negatívny názor na dané dielo a na ich recenziu sa nedá spoľahnúť, lebo knihu len vychvalia do nebies a nedostatky nespomenú, čo je neprofesionálne ;D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Obávam sa, že nesúhlasím.

    Objektívnosť recenzií je vážne ojedinelý prípad. Tvoj predchádzajúci článok na túto tému si pamätám, myslím, že aj viem na ktorý blog/ recenziu si narážal. Nadávať na to, že niektoré zrecenzované recenzáky majú od spomínanej objektívnosti na míle ďaleko kvôli strachu z vydavateľstva/ kníhkupectva je ako sťažovať sa na dnešnú mládež. Tým, že sa nad tým pohoršíš nič nezmeníš.

    Recenzáky samotné sú trochu iná kapitola. "Tá si berie knihy zadarmo, upáľte ju!!" Na tom nevidím nič zlé, po novinkách radšej siaham ako po recenzákoch, pretože ich budem aj tak recenzovať a za tie de vety poďakovania v závere mi to absolútne nevadí. Platím si za knihy, ktoré recenzovať nemienim - viď pokračovania sérií, klasiku či tých skvelých sprievodcov ku filmom/ seriálom.
    Taktiež, ako žiačka nemám príležitosť si dopriať ten luxus 10 kníh za mesiac po 12€. Nemám nič ako vreckové a na knihy mi nikto neprispieva, takže ak nechcem recenzovať knihy z edície STOPY, alebo chodiť do knižnice, kde zväčša nič nie je tak sú recenzáky ako darom z nebies.

    K tejto téme odporúčam článok od Mary
    http://kniznenebo.blogspot.sk/2015/01/vstupujes-do-kniznej-blogosfery-vitaj-v.html?m=1

    / btw, môj pomer recenzií vlastných kníh k recenzákom je 22:5 / Peace.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!