utorok 29. septembra 2015

Labyrint: Útek | Keď si nikto nepamätá na svoju minulosť...

Autor: James Dashner
Počet strán: 359
Originálny názov: The Mazer Runner
Séria: Labyrint(The Maze runner)
Diel: prvý
Žáner: Dystópia, YA
Vydavateľstvo: Ikar - edícia YOLi(sk)
Anotácia: Keď sa Thomas preberie vo výťahu, jediné, na čo si spomína, je jeho krstné meno. Nemá nijaké spomienky na rodičov ani na domov. Pamäť má prázdnu, ale nie je v tom sám. Keď sa dvere výťahu otvoria, obklopia ho cudzie deti a privítajú ho na Fleku, čo je široký otvorený dvor ohraničený kamennými stenami. Podobne ako Thomas, ani Flekári netušia, prečo alebo ako sa sem dostali. Vedia iba to, že každé ráno sa otvoria obrovské dvere do Labyrintu za múrmi Fleku a večer sa opäť zavrú. A každých tridsať dní sa vo výťahu objaví nový chlapec. Flekári túžia vrátiť sa domov, ale zatiaľ nenachádzajú riešenie, ako sa dostať z labyrintu.Lenže potom sa niečo stane: hneď na druhý deň po Thomasovi príde na Flek dievča, úplne prvé. Ešte ohromujúcejší je však odkaz, ktorý im doručí. Zdá sa, že Thomas je dôležitejší, než sám tuší. Ale na to, aby zistil, kto vlastne je, musí najprv odhaliť temné tajomstvá pochované hlboko vo svojej mysli a bojovať o život so zlovestnými mechanickými tvormi v Labyrinte.

Obálka knihy sa mi naozaj páči, naživo vyzerá ešte lepšie. Filmový plagát je super, páči sa mi, že Yoli to neurobilo ako prebal,ale ako normálnu obálku - a že ďalšie diele ich budú mať tiež :-)


Flek, múry, Labyrint... to všetko sa mu odrazu videlo povedomé. Príjemní. V hrudi sa mu rozlial hrejivý pokoj a prvý raz, odkedy sem prišiel, sa mu Flek nezdal byť najhorším miestom vo vesmíre.


Príbeh knihy sa začína vo výťahu. Thomas je v ňom a na absolútne nič si nepamätá, len na svoje meno. Keď sa výťah zastaví, Thomasa privíta skupinka chlapcov v podobnom veku Thomasa. Vysvetlia mu, že sa nachádza na Fleku, ktorého obklopuje obrovský a neprekonateľný Labyrint, ktorý svoje steny mení každý deň. Thomas tak musí žiť medzi chlapcami, ktorí už dva roky nenašli cestu z labyrintu a vôbec nevedia, prečo sú vlastne tu a z akého dôvodu. Každý mesiac výťah prinesie ďalšieho chlapca. Každý deň sa mení labyrint, a každý deň im výťah vyvezie potrebné potraviny na to, aby chlapci prežili. Všetko sa však zmení po príchode jedinej, a zároveň poslednej, dievčiny.... 




"Thomas, zobuď sa." Chuck mal očividne výnimočnú schopnosť kdekoľvek ho nájsť.


Mne sa kniha dosť páčila a milo ma prekvapila :) Čím začnem? Začnem postavami. Postavy mi naozaj sadli, Thomas bol fajn. Najviac, čo ma prekvapilo, som si obľúbil Chucka. Možno by to nikto nepovedal, niekto ho neznáša, pretože im lezie na nervy....Lenže ja som si ho naozaj obľúbil, bolo mi ho strašne ľúto, že je dosť malý a je v Labyrinte. Navyše mi až do plaču bolo, keď rozprával o tom, že by chcel vidie svojich rodičov, a že možno za ním smútia. Chuck mi prirástol k srdci, môžem tvrdiť, že viac než hlavný hrdina - Thomas. 
Kniha ma už od prvej stránky zaujala tým, že jej hlavný hrdina je chlapec. Konečne! Čo viac si už môžem priať?! Sadlo mi to ešte väčšmi, konečne to nebola tá YA kniha s opismy ako: "Jeho svalnatá hruď sa rozpínala".....alebo....: "Jeho bronzová pokožka".... :D :D
To všetko som v tejto knihe nenašiel, a som za to vďačný autorovi. Musím sa priznať, že kniha už len za to - že jej hlavný hrdina je chlapec - dostala odo mňa jednu hviezdičku, a to sa mi len-tak nestáva!
Dystópia je žáner, v ktorom knihy sú (dá sa povedať) na jedno kopyto...Niektoré majú v sebe niečo originálne, niektoré sú zasa iné...Labyrint: útek je tá, ktorá nie je na jedno kopyto a je rozhodne iná. Nielen tým, že jej hrdina je nevedomý chlapec, ale i tým, že má až "detektívny" nádych.
Áno, správne čítate. Kniha sa mi zdala, že má v sebe aj niečo z detektíviek, pretože neviete prečo, začo, a načo sa to tam všetko deje. A núti vás to čítať ďalej a ďalej.
Musím sa otvorene prznať, že keby som nevidel na začiatku (najprv) film, tak by som si knihu o STO KRÁT užil viacej, to fakt. Ale kniha ma aj tak bavila, a rozhodne odporúčam ľuďom nepozerať najprv film, ak ho nevideli a chcú si prečítať aj knihu. 

Filmové spracovanie Labyrintu malo naozaj veľký úspech, tento mesiac sa v kinách hral aj druhý diel s názvom Zhorenisko, ktorý som ešte nevidel a pozriem si ho až po dočítaní dvojky. Poviem vám, že film a kniha Labyrintu sú dve rozličné veci, naozaj. Niektoré veci boli vo filme zľahka pozmenené, druhé zasa kompletne, tretie zasa bolí úplne prerobené a tie štvrté sa tam ani nenachádzali. U tohoto prípadu výhráva určite kniha, bola oveľa lepšia - a to nielen že z pohľadu, že sme knihomoli a na všetky knihy hovoríme, že sú lepšie ako filmy :-D
Autor má naozaj jednoduchý, no originálny štýl písania. Kniha (keďže je to od yoli) sa číta naozaj rýchlo a strany ubiehajú ako voda. Keby som nečítal spolu s Útekom aj Trón zo skla, bol by som ju dočítal oveľa skôr. 
A prečo je autorov štýl oroginálny? Nielenže má všeobecne originálne písanie, dokonca si vymýšľa i vlastne slová. Čľup, bigoš, flek, šrac, tupoň...a mnoho viac. Niektorý na to nadávate, že čo to sú za nezmysli, no mne sa to obrovsky páčilo! Páčilo sa mi, že autor si pridáva viac k originalite, za to veľké plus odo mňa! Navyše vás James nedrží len v tom napätí, prečo a načo a začo je tu ten Labyrint, ale dokáže vám vytvoriť aj úsmev na tvári, hlavne svojimi podarenými hláškami. Na knihe sa mi strašne moc páči, že je stavaná ako pre chlapca, tak i pre dievča. Pre chlapca tým, že hlavný hrdina je vlastne chlapec a všetko sa to odohráva okolo nich. A pre dievča je to tým, že i v tejto knihe sa nájde dosť dôležité dievča. Čiže kniha sa dá naozaj odporúčať všetkým! A môžem to potvrdiť, pretože ju teraz pilne číta jedna učiteľka slovenčiny v našej škole! :-) 



Kniha nebola najdokonalejšia kniha všetkých čias, no veľmi sa mi páčila. Mala svoje chyby a pár múch, preto jej dávam štyri hviezdičky. A tú jednu si ešte schovávam pre ďalší diel, na ktorý sa mega teším a mám ho už doma! :-)
Percentuálne hodnotenie: 80%



Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem PreŠkoly.sk
Do Labyrintu môžete vstúpiť na tejto adrese. 

Čítali ste už knihu? Ako sa vám páčila?

5 komentárov:

  1. 1. Díl ze série TMR jsem sice nečetla, ale film se mi líbil. Řekla jsem si, že nemá cenu číst první díl a proto jsem si přečetla 2. Díl... a poté 3. Teď toho lituji, že jsem si 1. Díl nekoupila a nepřečetla. Jinak pěkný příspěvek :) :3
    http://readersari.blogspot.cz

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No to je škoda, tak snáď sa ti páčili tie ostatné diely :)) Ďakujem! :-)

      Odstrániť
  2. Perfektná a miestami aj vtipná recenzia, hlavne čo sa týka tých typických klišé viet v YA pre skôr dievčenské publikum :D Ja som videla tiež najprv film a veľmi sa mi páčil, ale ohlasy na knihu sú ešte lepšie a každý tvrdí, že kniha je o 100% lepšie, však bodaj by nie :D Už sa na knihu chystám, len ju musím zohnať v knižnici...som na ňu veľmi zvedavá. Inak chcem pochváliť nový vzhľad blogu a úpravu recenzie :)) Veľmi, skutočne veľmi, sa mi to páči, dobre sa v nej orientuje a úprava úplne pasuje ku vzhľadu stránky...ale najviac sa mi páči ten rámček s nápisom Hodnotenie knihy - je to krásne, fakt...super vymyslené a myslím to úprimne s najväčšou úprimnosťou :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Žasnem ako omámený pri tvojom komentári :D Nesmierne ma potešil, také slová nepočuť každý deň. :) Veľmi si to vážim, som rád, že sa ti vzhľad páči :) Ďakujem :3 :))

      Odstrániť
  3. Úžasná až priam topková kniha��Aj ja som najprv videla film jednotku aj dvojku a neskôr som si prečítala všetky tri knihy ale musím uznať naozaj kniha je oproti filmu anjel��Takže hodnotenie knihy hm najlepšia bola určie dvojka potom jednotka až potom trojka.A tvoj článok úplne vystihuje knihu takže super už sa teším na recenziu dvojky a trojky...

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!