streda, 16. septembra 2015

Vreštiace schodisko | Keď duchov vidia len deti...

Autor: Jonathan Stroud
Počet strán: 376
Originálny názov: Lockwood & Co., Book one: The screaming Staircase
Séria: Lockwood a spol.
Diel: prvý
Žáner: Fantasy, Horror, Paranormal, MG
Vydavateľstvo: slovart(sk)
Anotácia: Jonathan Stroud si získal čitateľov akčnými, napínavými a vtipnými knihami Amulet zo Samarkandu, Golemovo oko a Ptolemaiova brána. Nová séria Lockwood a spol. obsahuje navyše poriadnu dávku strašidelných príbehov, pri ktorých si nejeden čitateľ dvakrát rozmyslí, či sa ešte niekedy bude po polnoci zakrádať tmavými chodbami. Londýn má vážny problém: pred päťdesiatimi rokmi sa začali všade zjavovať nie veľmi priateľskí duchovia všetkých foriem a tvarov. Dospelí sú proti nim bezmocní. Len deti, a len tie so špeciálnymi schopnosťami ich dokážu nájsť a vyhubiť. A tak ako huby po daždi vyrástli na každom rohu agentúry na ich likvidáciu, ktoré tvrdo bojujú o každú zákazku. Statočná a talentovaná Lucy Carlylová pracuje pre Anthonyho Lockwooda v malej agentúre Lockwood a spol., ktorá ako jediná odmieta patronát dospelých. Po nevydarenej zákazke im hrozí krach, keď sa na prahu zjaví nový zákazník. Lucy, Anthony a ich sarkastický spoločník George musia stráviť noc v najstrašidelnejšom dome v Anglicku a vyduriť odtiaľ nezvaných obyvateľov. Červená izba i Vreštiace schodisko si totiž žiadajú obeť za každú noc strávenú v ich dome.


Obálka knihy je fakt nádherná. A ak knihu prečítate, budete kompletne vedieť, čo je vlastne na tej obálke. A veľmi ma potešilo, že slovart nechal túto verziu obálky, česká sa mi vôbec nepáči - ale nie je vôbec zlá..Iba si priznajme, že tentokrát máme obálku krajšiu my! :D



Tri pravidlá pre lovcov duchov:
1. Ak zbadáte ducha - utekajte!
2. Duch sa vás nesmie dotknúť - inak zomriete!
3. Duchov vidia a počujú len deti.


V Londýne vypukol Problém. Je úplne bežné, že strašia duchovia, pozostalé duše mŕtvych ľudí. Je bežné, že ľudia majú večierku a večer majú zastreté a zhasnuté v oknách, všade po otvoroch majú nasypané kôpky soli a všade im straší železo. 
A keďže sa duchovia kopia a kopia, musí tu byť predsa aj niekto, kto by ich odstraňoval. Ale kto, keď duchov nevidia dospelý? No predsa deti! A preto v Londýne sú všade agentúry, ktoré vyšetrujú tieto "duchárinské" príbehy, ktorých členovia sú deti, teda mladší tínedžeri. Lockwood a spol. je síce ďalšia agentúra, no zároveň je aj iná: napríklad nie je až tak známa, ich prípady sú jednoduché a lacné. Teda až dokým sa k Lockwood a spol. nepridá Lucy - pätnásťročné veľmi bystré dievča, ktorá ma na duchov nos! 


...Ale podstata nášho poslania, dôvod našej existencie sa nemení: pátrame po miestach alebo predmetoch neoddeliteľne spojených s mŕtvymi, ktorý nenašli pokoj...


Jonathan Stroud je známy najmä vďaka svojej sérií Bartimaeus. Teraz prišiel s novým nápadom, a mne sa to páčilo! Síce som jeho predošlé knihy nečítal, no jeho štýl písania sa mi veľmi páčil. Dokázal skvelo opisovať veci, dokázal skvelo napísať vtipné hlášky a opisy, dokázal skvelo napísať aj scény, pri ktorých ste boli napätí. Naviac je jednoduchý, nezaoberá sa malinkými hlúposťami a zbytočnými opysmi, ktoré majú za úlohu len predĺžiť odsek a hrúbku knihy. 
Dej bol síce fantastický, vymyslený a nereálny, no i tak ste vždy (som) vedeli "pouvažovať" nad tým, že to vyzerá celkom reálne. Naviac autor zasadil príbeh do Londýna, čo je moje Favourite place na zemi :) Postavy boli úplne skvelé, jedinečné a veľmi originálne. Lockwooda by som sem-tam výchovne prefackal, George bol úplne skvelý a super charakter...No a potom tu je Lucy, hlavná hrdinka. ...

Sú knihy, v ktorej je hlavná postava múdra.A potom sú knihy, v ktorej je hlavná postava múdra. Áno, čítate dobre. Možno si hovoríte, že to je predsa len isté, ibaže... V prvej variante sú múdre hlavné hrdniky(hrdinovia) tým spôsobom múdre, že vám neskutočne, aleže neskutočne lezú na nervy. A potom je druhá varianta, v ktorej je hlavná hrdinka(v tomto prípade) múdra, ale je naprosto skvelá.
Takže čo vám poviem o Lucy? Že bola perfektným charakterom! Bola úplne perfektná, páčili sa mi proste jej hlášky a všetko. Za toto má autor veľké plus, pretože Lucy nie je len dobrá hrdinka. Prirástla mi od začiatku k srdcu až ku koncu, u ktorého som si uvedomil, že ju mám rád, akoby som ju poznal - a to sa mi s hrdinkami stáva málokedy. Niektoré sa mi páčia, ale pripadá mi to akoby som ich vôbec nepoznal, akoby sa mi páčili, ale boli sme si cudzí. Ale s Lucy som sa poznal :D Fakt, ona je úplne super :)
Keď sa mi kniha dostala do rúk a prvý krát som si ju prelistoval, autor si ihneď získal odo mňa ďalšie plus. A prečo? Milujem knihy, v ktorej je mapka alebo nejaký slovníček - u mňa to je prvý náznak geniálnej knihy. A čo tu? Tu mi pekne autor predložil desaťstranový (presne do stránky, desaťstranový) slovníček výrazov.

Keď som knihu ešte nečítal a otočil ju vzad, zbadal som výrok o J.S od Ricka Riordana, "Jonathan Stroud je génius!" toto povedal...a ja som si myslel, že to je len ďalší marketingový ťah :D Ale nie, Riordan (autor Percyho) mal naozaj pravdu. Niečo ako duchotesná nádoba, niečo ako sliedič, tieň, fantóm a klopač, niečo ako chichotavá hmla či grécky oheň mohol vymyslieť len Jonathan, génius! Táto kniha mala všetko, doslova všetko. Akciu, humor, perfektné postavy, originálny príbeh a zápletka, geniálny štýl písania. Bola G-E-N-I-Á-L-NA. 
Autor je naozaj dobrý spisovateľ. Nezaoberá sa zbytočnými opismi, vie vo vás vyvolať to čo chce, a vie vám dať to čo chce, a vie vám vyjadriť to, čo chce :D Nezaoberá sa, či niekto bude jeho knihu milovať alebo neznášať, on si proste len píše svoj príbeh. Má vlastný svet, má vlastné postavy, má svoj štýl...Je naozaj génius!

Kniha je síce MG(middle grade) a je určená predovšetkým deťom vo veku tak od desať po trinásť, no podľa mňa určite zaujme aj starších čitateľov. 
Táákže. O knihe by som ódoval ďalšie dva príspevky. (ha, aj budem...) Ale zhrniem to: knihu odporúčam všetkým, ktorý milujú originálne príbehy. Vreštiace schodisko nie je len fantasy. Nie je to len horor. Nie je to len MG. Nie je to len paranormal. Nie je to len jediný žáner. V tejto knihe nájdete všetko: autor vás neskutočne pobaví, ale aj vystraší! A mne sa sakra páčil ten koniec!


 
Kniha si odo mňa berie plný počet hviezdičiek, neskutočne sa mi páčila. Všetkým, čo mala. A preto nemám k nej čo dodať.
Percentuálne hodnotenie: 97%


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem PreŠkoly.sk
Duchársku genialitu môžete zažiť TU.

Čítali ste knihu? Aj vám sa tak páči ako mne?

10 komentárov:

  1. Aaaaa som rada, že sa ti kniha páčila :3 A mimochodom skvelá recenzia ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. O autorovi som ešte nikdy nepočula, no po tejto recenzii (ktorá bola skvelá) mám chuť napraviť to čím skôr. Vyzerá to veľmi zaujímavo podľa toho čo píšeš.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono to nevyzerá zaujímavo, ono to je zaujímavé! A dobré :-D :)

      Odstrániť
  3. O autorovi som ešte nikdy nepočula, no po tejto recenzii (ktorá bola skvelá) mám chuť napraviť to čím skôr. Vyzerá to veľmi zaujímavo podľa toho čo píšeš.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Od tohoto autora jsem, myslím, četla jednu celou sérii o chlapci se jménem Nathaniel, ale nevybavím si, co přesně za sérii to bylo. Každopádně se mi strašně líbila, takže si myslím, že i tahle kniha by mě mohla hodně zaujmout :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tá séria je práve tetralógia Bartimaeus :)

      Odstrániť
  5. Pěkná recenze. :) O knížce jsem ještě nic neslyšela, ale autor je mi povědomý, možná jsem od něj také něco četla. Každopádně skvělá recenze. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne :) Autora pravdepodobne poznáš zo série Bartimaeus, veľmi obľúbená séria medzi čitateľmi :))

      Odstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!