nedeľa, 18. októbra 2015

Nevítaní | Keď som Nevítaných vítal s otvorenou náručou...

Autor: Sophie Jordan
Počet strán: 310
Originálny názov: Uninvited
Séria: Nevítaní (Uninvited)
Diel: prvý
Žáner: Dystopia, YA
Vydavateľstvo: CooBoo (sk)
Anotácia: Je rok 2021 a v Spojených štátoch amerických sa niekoľkonásobne zvýšil počet vrážd. Čím ďalej tým viac ľudí má totiž tzv. HTS syndróm – ich DNA obsahuje vraždiaci gén. Davy je takmer dokonalá študentka prestížnej školy, je krásna, chodí s úžasným chlapcom a je veľmi talentovanou hudobníčkou. Ale jedného dňa sa celý jej perfektný život zosype ako domček z kariet. Do jej domu dorazia zástupcovia vlády a povedia jej, že je nositeľkou, teda že je HTS pozitívna. Vlastní rodičia sa jej začínajú báť, hoci nikdy nikomu neublížila, vyhodia ju zo školy a stratí všetko, čo mala, o čo sa snažila, svoju budúcnosť. Nositeľov pribúda a svet, ako ho poznáme, sa mení. Nikto už sa necíti v bezpečí. Ľudia s HTS sa začínajú zatvárať do internačných táborov. Davy má ale nakoniec šťastie, ocitne sa v špeciálnom výcvikovom tábore. Pokiaľ sa to dá považovať za šťastie – čo z nej bude, keď výcvik prežije? Vraždiace monštrum? A dokáže sa ubrániť vlastným génom alebo sa stane vrahyňou?


Začnime teda obálkou, ktorá je naozaj úžasná, hlavne tie vlasy. Ja naprosto milujem, keď sa tí grafici dokážu vyhrať s tými obálkami. :) Je naozaj krásna, tiež ako aj obálka druhého dielu. 


"Kedy to konečne pochopíte? Nemáte žiadne práva. Máte šťastie, že môžte vôbec chodiť po ulici. Vy aj ostatní prenášači."


Autorka, Sophie Jordanová, prišla s naozaj veľmi, veľmi zaujímavím námetom, ktorý je taktiež dosť originálny. Testy DNA? Vraždiace gény? Čistá genialita! Ale čo spracovanie?
Spracovanie je vážne dobré. Kniha sa mi fakt páčila, autorkin štýl písania som už poznal z kníh (ktoré som čítal) Draki a Draki: Bez dychu, čo sú knihy patriace do jej trilógie o drakoch. Teraz prišla s novým a originálnym nápadom z veľmi, veľmi blízkej budúcnosti, kde testy DNA sú normálnym štandardom, napríklad ako chodenie v určitom veku na lekársku prehliadku. Technológia je naozaj rozvinutá, preto dokáže ukázať, kto je Prenášač, čiže nositeľ vraždiaceho génu, SVS - syndróm vražedných sklonov. Autorka na konci knihy si vyčlenila jednu a pol strany na to, aby nám povedala čo chcela. Veľa krát sa vraj pýtala, prečo v televízií ukazujú len správy o tom, ako sa zvyšuje počet vrážd a zločinov. No a táto kniha je jej odpoveď.
K hlavnej postave, Davy. Davy Hamiltonová je tá najperfektnejšia bytôstka na svete :D Je krásna, oslnivá, veľmi múdra, a dá sa povedať geniálna. Všetko vie, všetko ovláda. V škole je veľmi moc obľúbená, má super kamošov, skvelú najlepšiu kamarátku a navyše (vraj) perfektného chlapca. Davy má teda dosť dobrý život, žije si ako v raji. 

Je pravda, že Davy je dosť rozpačitá: na jednej strane rozpráva, ako milovala svoj predošlý život a ako jej chýba, no a na druhej zasa hovorí, že sa už nebude viac báť ukázať sa, kým je  - prenášačom, človekom s vraždiacim génom, od ktorého sa očakáva, že príde zabíjať. Viem, že veľa ľuďom sa Davy nepáčila, pretože stále bola v citovom...niečom :D Ale mne sa Davy páčila. Proste som ju pochopil. Predstavte si, že máte dokonalý život. Vy sami ste navyše stvorenou dokonalosťou. No a potom sa stanete niekým, niečím, čo druhý nechcú vidieť. Vaša najlepšia kamarátka/kamarát, ktorý s vami držal odmalička ako neviem-čo, sa zrazu proti vám poštve a navyše zavolá na vás policajtovtotálne sa mu zhnusíte. To urobila Tori Davy, vtedy mi práve Davy bolo najviac ľúto.
A naraz bola Davy osamelá, veľmi osamelá, a bojovala proti tomu, čo jej stojí v ceste.
Davy je dobrá, lenže všetci ju označkovali ako vrahyňu.
Z tejto knihy mám veľmi zmiešané pocity, no jedno viem iste a to, že kniha je naozaj skvelá. Číta sa veľmi rýchlo, autorka vás (alebo teda mňa) dokáže zaujať od začiatku. Navyše spracovanie Nevítaných ponúka vždy niečo na konci kapitoly. Či už je to nejaký rozhovor, správy, tlačové správy, vyhlásenia a podobne. 

Neviem či toto má byť trilógia alebo duológia, nikde som si to nevyhľadával. Zatiaľ má teda dva dieli, Nevítaní a potom pokračuje knihou Nespútaní, ktorá vyšla prednedávnom a jej obálka je tiež úžasná. A veľmi sa naň teším. Tiež si o dvojke myslím, že sa v nej ukáže Davy viac, viac ako "hrdinka". Pretože si priznajme, prvý diel je dá sa povedať viac-menej o tom, ako sa premení skvelí život na mizerný a o tom, ako vás tí najbližší môžu opustiť len kvôli tomu, že vás niekto označkoval. Tento systém je naozaj zlovestný, veľa krát som mal naň nervy. 
K príbehu ešte toľko poviem, že je dosť reálny. Odohráva sa len o šesť rokov neskôr (v roku 2021) a teda asi pravdepodobne tým je táto kniha viac reálna. Technológie sa už teraz zahrávajú s DNA, tak čo tak vytvoriť DNA test, ktorý vám napovie, že sa stanete vrahom?
Skrátka: autorka prišla s veľmi originálnym nápadom, spracovanie bolo taktiež skvelé, no občas by som tam niečo pridal/občas odstránil. Postavy mi boli sympatické, reálne a kniha sa čítala jedným dychom. 

Kniha sa mi naozaj páčila, hlavne oslepuje svojím čupr dupr namakaným námetom :D Ale ako som spomínal, má menšie chybičky, no o tých som nemal potrebu rozprávať, pretože sú fakt miniatúrne. Knihe dávam štyri hviezdičky z piatich!
Percentuálne hodnotenie: 74%


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem e-shopu PreŠkoly.sk
Pridať sa k Nevítaným môžete na tejto adrese.

8 komentárov:

  1. Wau! :) Autorku moc zbožňuji kvůli Drakie. Tato kniha mne neskutečně láká... To zas bude plakat peněženka :D
    http://bookishblog16.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite si ju prečítaj, je skvelá! :)

      Odstrániť
  2. Super recenzia :D Určite skvelý knižný tip, keď nebudem mať čo čítať a zoženiem to tak po tom siahnem :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Vďaka za tip, vyzerá to na zaujímavú knihu...tá obálka...je podľa mňa strašná :D
    Neznášam, keď sú na obálke ľudia :D
    Ale krásna recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja obálky s ľuďmi tiež nejako nemusím, no táto je pre mňa pekná :D A je krajšia naozaj ako na obrázku :)
      Ďakujem :))

      Odstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!