piatok, 27. novembra 2015

Mechanická princezná | Záver alebo ešte len začiatok?

Autor: Cassandra Clare
Počet strán: 460
Originálny názov: The Infernal devices volume 3 - Clockwork princess
Séria: Pekelné stroje
Diel: tretí
Žáner: Fantasy, Viktoriánsky Londýn, anjeli a démoni
Vydavateľstvo: Slovart (sk)
Anotácia: Nad londýnskym Inštitútom sa zmráka. Mortmain pripravuje útok na Tieňolovcov: chce ich zničiť pomocou Pekelných strojov – armády neľútostných automatonov. Na dokončenie svojho plánu potrebuje už len jedno: Tessu Grayovú. 
Tieňolovci sa snažia objaviť Mortmaina, skôr než vyšle armádu do útoku. Keď však Mortmain unesie Tessu, Jem a Will, ktorí si obaja robia nároky na jej srdce a lásku, sú ochotní urobiť čokoľvek na jej zachránu. Tessa si uvedomuje, že jediný, kto jej môže pomôcť, je ona sama. Ale dokáže sa jedno obyčajné dievča postaviť celej armáde Pekelných strojov?

Obálka, ako u všetkých dieloch, krásna, nádherná a to najlepšie - jedinečná. No nič by som nemal proti, keby to slovart vydal s originálnou :)


"Takže zomieraš pre lásku," ozval sa napokon Will. Sám počul, aký ma priškrtený hlas.


Pekelné stroje, séria odohrávajúca sa časovo pred Nástrojmi smrteľníkov (prvý diel Mesto kostí), je séria patriaca medzi moje najobľúbenejšie. Očarila ma prvý dielom, Mechanickým anjelom, svoje krásne vety pokračovala v Mechanickom princovi a teraz sa končí. Nie však úplne, vysvetlím vám to dakde dolu, trocha neskôr.
Niekde v nejakom článku (ak nie, i´m sorry) som spomínal, ešte niekedy v lete, že čítam Mechanickú princeznú, záver Pekelných strojov. No niečo, asi stodesať strán od konca, ma zastavilo. Začal som čítať niečo druhé, a k Mechanickej princeznej som sa už nedostal. No vďaka Kódexu Tieňolovcov (môžete očakávať recenziu) som sa do Mechanickej princeznej znova ponoril a znova ma pohltila. Svet tieňolovcov je vždy zaujímavý, no v MCH je na pokraji síl. Čaká nás teda epické finále?
Čaká. Áno, čaká. Síce nie je také megagiga epické, aké niektorý možno očakávajú, no je epické. Je to také...niečo ako keď čítate Harryho Pottera: pri poslednom diely sa vám chce revať, že už opúšťate túto sériu. Síce si ju niekedy ešte prečítate, no prvý raz je prvý raz - prvé lúčenie. Takéto som mal pocity pri posledných asi osemdesiat stranách v Mechanickej princezničke. 
A nie, táto séria sa nekončí. Čaká ju ešte jedna séria, The Last Hours, ktorú vám vysvetlím hneď teraz. The Last hours bude trilógia-pokračovanie trilógie Pekelné stroje, čo je trilógia, ktorá sa odohráva pred šesťdielnou sériou Nástroje smrteľníkov. The Last hours sa bude odohrávať v roku 1903 a bude tam ďalšia generácia po Willovi, mojej milovanej Tesse, Jemovi atď, atď.
Človek bol by si povedal, že takýto spin-off nemôže mať nejaké filmové či seriálové spracovanie, no podľa mojej milovanej wikipédie boli práva na film TID hneď odkúpené po ich vydaní. Lenže teraz bude ten seriál, čiže TID bude pravdepodobne zahrnutá tam... 
Okej, teraz späť ku knihe. Bola skvelá! Bola super! Ale...
Mechanického anjela milujem, to je moja srdcovka, nedám naň dopustiť. Bolo to úžasné, perfektné. Mechanický princ bol skvelý a super, no na mechanického anjela nemal. Mechanická princezná bola lepšia než Mechanický princ, no na Mechanického anjela to zasa nemá. 

Čo sa týka veľkého finále, bolo to troška (naozaj trošilinku) mätúce, pretože táto kniha (resp. séria) sa končí-nekončí. Síce sa skončila, bolo mi za tým ľúto, no niečo medzi riadkami mi hovorilo, že nie je koniec Asi pätnásť stranový epilóg na konci bolo grandiózne, bravúrne úžasné ukončenie knihy. Celej knihe to dodalo veľké, preveľké plus, ten epilóg bol mega epický, ten už áno. A je to také: WTF??????
Cassandra vie ako zatočiť s čitateľmi, ako im vyvolať emócie, je veľmi dobrá spisovateľka. Jej slová ubiehali ako voda a ešte raz sa vrátim k tomu epilógu, to bolo niečo úplne že vau. Ak by bola nejaká súťaž, že ľudia majú prekryté oči, druhí čítajú z kníh a tí prví majú uhádnuť od koho to je, a tí druhí by čítali Cassandru, všetci by uhádli, že to je ona. Každý autor je originálny, no Cassandra je originálnejšia. To je ako keby ste čítali Rowlingovej recept na parené buchty: spoznali by ste to. A nie, neporovnávam Clare s Rowlingovou, to sa nedá a ešte raz, neporovnávam ich! (len aby nedošlo k nejakým o hlavu padnutým potýčkam :D)
Proste...bolo to super a viac k tomu niet čo dodať. Ak ste knihu čítali, tak viete, že bola skvelá. 
P.S: malá rada, ktorá vás obrovsky zachráni (aspoň podľa mňa): nečítajte si pred čítaním knihy ten krásny rodokmeň! Sú tam spoilery. Alebo som ich tam videl len ja? 
P.S 2: na všetky knihy od C.C sú úžasné trailere. Jedny z naj :))
Hodnotenie celej série: Mechanický anjel - 100%
                                    Mechanický princ - 98%
A Mechanická princezná. No keďže bola lepšia ako Mechanický princ, no Mechanického anjela nepresiahla, dostáva, samozrejme...
Percentuálne hodnotenie: 99%


Čítali ste túto knihu? Čo hovoríte na celú sériu? Tiež vás očarila tak ako mňa?

7 komentárov:

  1. Mne sa ten koniec absolútne nepáčil. Prišiel mi ako...manipulácii čitateľmi, akoby nás autorka chcela nasilu dohnať k slzám.
    CC si s tými tieňolovcami asi nedá pokoj. No som zvedavá, čo vykúzli tentoraz.
    Krásna recenzia, škoda, že mi chýba tvoj entuziazmus :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, ono mi to vlastne tak pripadá, že niekomu sa nepáči a niekomu zas áno :D
      Och, to ona nikdy! Ale som zvedavý teraz na najnovšiu Lady midnight, ktorú CC definovala ako "mystery"...
      Ďakujem :D

      Odstrániť
  2. Práve čítam tento záverečný diel a som už skoro na konci. Je to moja obľúbená séria a ja nechcem aby skončila. Pekná recenzia. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jááj, také pocity som mal aj ja :D
      Ďakujem :3

      Odstrániť
  3. Celá séria bola úplne super, ale najviac sa mi páčil asi druhý diel. A ten koniec... :( z toho sa mi spamätávalo iba ťažko.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!