sobota 16. januára 2016

Zo zákulisia príbehov 1 | Knižné predsavzatia


Ďalší článok po dlhšej dobe...Ahoj!....lepšie neskôr ako nikdy 8D
Tento projekt organizujú Lyn s Moon, ak nepoznáte ich blogy, šup šup to napraviť :) 


O čo ide?
Zo zákulisia príbehov je mesačný projekt. Každý mesiac s Lyn zverejníme iné otázky, na ktoré odpovieme. Otázky sa budú týkať nášho písania, ako tvoríme, budete môcť spoznať naše postavy a dozviete sa informácie, ktoré len tak niekto nevie.
(skopírované z blogu Moon)

Všeeetci iste viete, ako ja milujem písanie príbehov...večný kolobeh písania, nervy, prokrastinácia. To všetko patrí k tomu a i keď mám niekedy na písanie (a na seba) nervy, neviem si samého seba predstaviť bez písania nejakého príbehu. No a keďže som zbadal tento projekt, nevedel som odolať!




1. Mal si minulý rok nejaké spisovateľské predsavzatia? Ak áno, aké?

Minulý rok som nemal žiadne writing predsavzatia. Tie som mal ešte red minulý rok, že aby som dokončil JH a to som aj do decembra 2014 splnil. Minulý rok som to akosi nechával "na náhodu"...alebo také niečo :D


2. Na čo by si sa chcel v písaní sústrediť tento rok?

Už v januári som začal písať príbeh o pirátoch s názvom "Vrahova kliatba" a zatiaľ to ide fajn cestičkou. Takže tento rok by som to chcel dokončiť, dopísať, i keď tento rok bude pre mňa viac menej chaotický - koniec základnej školy, začiatok strednej...uvidíme, ako to pôjde s písaním ďalej :)




3. Vymenuj niekoľko oblastí, na ktorých chceš tento rok zapracovať (napríklad blogovanie, čítanie alebo iné) 
Samozrejme, najviac chcem zapracovať na písaní. Pracujem už na tom od začiatku nového roka 8) No chcem, aby Vrahova kliatba stála naozaj za niečo. Jackson Hall (ako som hovoril) potrebuje ešte veľa opráv, bola to moja prvotina a teraz keď sa na to pozriem...potreboval by kompletne prepísať. No tento rok chcem, aby Vrahova kliatba bola u konca a aby ten, kto ju prečíta, nebol sklamaný...
Čo sa týka blogu, na ten zatiaľ nemám nejaké "popracovať" plány. Zatiaľ to s ním ide celkom super, teda aspoň ja si myslím. No ak nie, samozrejme mi dajte dolu vedieť, čo sa vám nepáči atď a ja na tom zapracujem :D No ak to má byť z mojej strany, je to celkom fajn. Zatiaľ sa blog drží 8D
A čo sa týka čítania, tento rok by som chcel čítať viac po anglicky. Čítať po anglicky viem, lenže som dosť lenivý na to :D Ale tak snažím sa...Zatiaľ som prečítal po anglicky 4 knihy...no dobre, sú to novelky...no aj tak :D


4. Je v tvojom príbehu nejaká postava, ktorej by si chcel dať viac priestoru?

Nie :D 
Každá postava v mojom príbehu má svoj priestor...Niektorá postava veľa, druhá zase veľmi málo. No i tá druhá dostane šancu sa ukázať :) 




5. Napreduje tvoj príbeh smerom, ktorý si si na začiatku určil?

Zatiaľ áno, Vrahova kliatba smeruje tam, kde som si určil...No nie vždy je to tak. Príbeh síce píšete vy, no zároveň sa on píše sám a vy ste ten, kto len trieska hlavu o imaginárnu stenu a nepríčetne ťuká do klávesnice...A keďže sa ten príbeh píše sám, tak sám si aj určuje cestu... :)

6. Vieš, ako sa skončí tvoj príbeh?
Ja keď píšem príbeh, tak začiatok mám taký ešte zahmlený, prostriedok taktiež, no koniec viem sto percentne, najjasejšie ako sa dá. Niekedy aj napíšem kapitolu, ktorá je vlastne koniec toho príbehu. Čiže áno, väšinou viem, ako sa skončí môj príbeh. No u príbehu, ktorý píšem momentálne, je to také...má to viacej možostí. Viac koncov. Čiže stačí dopísať a uvidíme, ktorý koniec si VK vyberie.



A to je všetko do dnešnej edície projektu Zo zákulisia príbehov, vytvorený Lyn a Moon. Ak sa vám páči, tak neváhajte a zapojte sa! :))

Čus bus autobus nabudúce!

A čo vy a váš príbeh? Let me know!

11 komentárov:

  1. Tento projekt vyzerá skvelo! Asi sa zúčastním.
    Celkom rada by som si od teba niečo prečítala.
    Ja si vždy naplánujem detailný dej, no potom sa to vždy zvrtne.
    Moje predsavzatie na tento rok by bolo: Písať čo najviac a aj nazbierať čo najviac názorov. V dnešnej dobe je skutočne zložité získať objektívny názor, no bez nich to nejde.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja som zistila, že si nemôžem vypísať iba konečné alebo obľúbené scény, ktoré sa mi furt dookola prehrávajú v hlave, lebo potom to nemá taký ten správny nádych, ako keď píšem pekne do radu, dolaďujem detaily a celkovú zápletku. Keď sa napokon k tej scéne dopíšem a už ju niekde mám napísanú, aj tak ju úplne celú prepracujem a nakoniec z toho vykľuje niečo odlišné. Alebo v tých horších prípadoch sa mi tá scéna prestane páčiť, kým k nej prídem, a vôbec ju do príbehu nedám.
    Kým príbeh nie je publikovaný, je dobré to, že si autor môže meniť a upravovať scény a zápletku podľa toho, ako mu to vyhovuje.
    Inak ako dlho ti trvá dopísať jeden príbeh?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To i ja cez celé to písanie všetko doľaďujem, občas mením...I keď si príbeh napríklad vyoutlinujem, vždy do istých pasáží niečo pridám alebo práve naopak - uberiem :))
      Inak, doba napísania príbehu sa mi strašne mení :D Ono to je podľa príbehu :D Napríklad prvý diel Jacksona Halla som napísal behom niekoľkých mesiacov - bolo to niečo od júla do decembra. Minulý rok som písal cez prázdniny Invidiu, príbeh o anjeloch, a behom tých dvoch mesiacov prázdnin som mal napísané vyše sto strany...bol som z toho taký happy, že mi až mozog nepracoval :D Už som si hovoril: "Hmmmm....to budem mať maximálne do decembra celé hotové." A čo prišlo? Ja prídem z prvého dňa školy domov, word dokument nikde. Potom veľké zháňačky programov, ktoré nájdu akési "stratené" alebo "omylom vymazané" príbehy...Neúspešné :-(
      Takže...závisí to asi od príbehu :D :D :D
      Ale ak sa jedná o knihu, tak to je vždy niečo cez rok. Buď polroka, buď rok... :D :))

      Odstrániť
    2. Ja si neviem predstaviť, že by som písala toľko vecí naraz. Už aj tak mám dojem, že píšem veľmi zložitý príbeh, z ktorého mi ide vybuchnúť hlava. Takto by sa mi to asi všetko pomiešalo. :D

      Odstrániť
  3. To je veľmi zaujímavý koncept - od konca k začiatku. Mne by to asi prišlo ťažké a obmedzujúce, ako povedala Majka. Príbeh sa mení každú sekundu a ísť od konca znamená nemať tú perspektívu nováčika - vieš ako to skončí a je ťažšie uviesť čitateľa do deja.

    Na druhú stranu som v druhej časti presne toto spravila. Začala som písať a zrazu prešla k zvratu a napísala koncové časti príbehu. Pomáha to viac než by som čakala - lepšie svoje vlastné postavy chápem ich správanie je teda autentickejšie. Navyše potom autor môže všade posádzať malé nápovedy.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Viktória: To s tými malými nápovedami je pravda, ale podľa mňa, ak nemá zvyšok príbehu, ťažko sa mu naviaže na kontext a práveže do tej scény nevie dať také detaily, aké by tam dal, keby šiel postupne. U mňa je to napríklad aj tak, že postava sa počas deja vyvíja a keby som napísala rovno tú poslednú scénu, vývinom by ešte neprešla a možno by to nevyznievalo tak dobre, ako keď by som už mala všetko napísané.
      A zase tie nápovedy tam zvyknem pchať aj po dokončení, keď opravujem a škrtám. To sa dá veľmi jednoducho. Teda pokiaľ to niekto nedáva po kapitolách na net, s tým už veľa nespraví. :D

      Odstrániť
    2. Ono to je veľmi ťažké posudzovať, ktorá metóda písania je dobrá...no je to na autorovi :)
      Napríklad taká Leigh Bardugo (autorka Shadow and Bone) má takú metódu, že čo najrýchlejšie napíše knihu a je jej jedno či je to hrozné, a potom všetko vylepšuje.
      Napríklad taká Richelle Mead (autorka VA) musí mať všetko vyoutlinované. V interview zverejnila, že každú jednu kapitolu, každé miesto v knihe(príbehu) musí mať vyoutlinované, inak sa nepohne :)
      Čiže...nedá sa posudzovať, ktorá metóda je dobrá. Tak ako každý autor má vlastný a unikátny štýl, tak je aj jeho "písacia metóda". :D

      Odstrániť
    3. V tomto asi musím súhlasiť s Adriánom =D. Môj štýl JE chaotický a poskladať veci dokopy je fuška. Ale mne to funguje. A na rozdiel od plánovania mi aj prináša skutočné výsledky. Svoje postavy navyše poznám. Viem aké sa majú stať, takže ich viem podať aj v tej úvodnej scéne a drobné chybičky (aj o niečo väčšie chyby) jednoducho opravím neskôr. Nezačínam od konca ale po prvý krát mám nesúvisiace scény a sama som zvedavá ako to vypáli. S tými nápovedami máš samozrejme pravdu ale ja som typ autorky čo píše veci ako celok, ako jeden obrovský prúd slov a vždy sa mi veci doplňujú ťažko až nemožne.
      Záleží to od štýlu =).

      Odstrániť
    4. Sorry, nechcela som, aby to vyznelo, že váš štýl je zlý alebo čo. :D To je len môj pohľad na vec, lebo ja si neviem predstaviť, že by som takto písala. Poučila som sa z toho už párkrát a proste som z tých scén necítila to, čo som očakávala a zistila som, že to fakt hlbšie precítim, až keď sa k danej scéne postupne dopíšem.
      Celý príbeh je vlastne zo série obrázkov a predstáv, ktoré treba pospájať. Keby som si napísala iba o všetkých tých predstavách, ktoré mám v hlave, nemala by som z toho príbeh, ale iba množstvo neprepojených scén. Aspoň tak to vidím ja u seba, ale nie u každého to takto funguje. Pokiaľ vie niekto písať aj tak, že preskakuje, má iba môj obdiv. Pretože ja mám dojem, že keby som týmto štýlom písala ja, každý by to z toho príbehu pri čítaní vycítil.

      Odstrániť
    5. Tento komentár bol odstránený autorom.

      Odstrániť
    6. Chápem. Síce všetci píšeme ale každý inak a niekedy úplne inak. Určite je tvoj štýl prehľadnejší a ľahší ale keď mne príde múza, pripútam ju k sebe dokiaľ to ide a poriadne počúvam lebo tie nápady neviem ako - oni jednoducho SEDIA ... niekedy to vážne vyzerá, že ten príbeh už niekto napísal a ja teraz len počúvam nahrávky lebo tie veci nedávajú zmysel dokiaľ si tú spojitosť nevšimnem a vtedy to dokonale pasuje a ja ani netuším ako ...

      Neodporúčam to =D. Vážne. Okrem knihy mám aj celý samostatný dokument "s poznámkami" kde sú celé scény ale aj desiatky vetičiek a tém, ktoré tam chcem spracovať - a je dlhší než moje prvé kapitoly ... Je to organizovaný chaos a musela som mu spraviť vlastný obsah! Ale mne to našťastie akosi funguje a vážne vychádza takže beriem čo moja inšpirácia ponúka =D.

      Odstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!