piatok 29. apríla 2016

Bezduché mesto | Je Jacob pripravený zachrániť Neobyčajné deti?

Autor: Ransom Riggs
Počet strán: 410
Originálny názov: Miss Peregrine´s home: Hollow City
Séria: Domov slečny Peregrinovej
Diel: druhý
Žáner: Fantasy, YA
Vydavateľstvo: Plus(sk)
Anotácia: Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej je opustený sirotinec na tajomnom ostrove, v ktorom žili podivní chovanci a diali sa neuveriteľné veci. Hlavný hrdina a rozprávač Jacob odhalil, že akýmsi zvláštnym spôsobom sú stále nažive a spoločným útekom z ostrova sa pokúšajú zachrániť slečnu Peregrinovú, ktorá prišla o svoju ľudskú podobu. Zúfalo bojujú s Bezduchými a Nemŕtvymi, aby našli ymbrynku, čo jej môže pomôcť. Jacob, ktorý dokáže vidieť Bezduchých a dokonca ich zabiť, prežije s nimi neskutočné veci od bombardovania Londýna až po panoptikum na jarmoku s Neobyčajnými, ktorí im chcú pomôcť. Láska k Emme, ktorá k nim patrí, a túžba vrátiť sa k rodičom do vlastného sveta sú pre Jacoba neriešiteľnou dilemou...



Obálka je samozrejme bombová a skvelá, podľa mňa aj krajšia než tá u prvého dielu. Ako ste si mohli všimnúť, druhý diel DsP už nevydáva pôvodné slovenské vydavateľstvo, Kaligram, ktoré malo prvý diel. Bezduché mesto a snáď aj ostatné diely už vychádzajú u vydavateľstva Plus - preto je obálka trošku iná a rovnaká tej českej verzií. Obálka je taká lesklejšia ako prvý diel, chrbát je zlatý - len aby som sa vyjadril správne, v tomto prípade je ešte krajšia ako u Kaligramu.


Jacob, kde si


V októbri roku 2014 som si prečítal knihu s názvom "Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej", ktorý ma zaujal či už krásnym spracovaním, fotkami a napokon aj ohlasmi, ktoré vychvaľovali túto knihu - a vy viete, ako veľmi sa mi táto kniha páčila, a už pri nej som prehlásil, že toto je jedna z mojich naj sérií. Avšak ubehol odvtedy dosť veľký čas a keď už prešiel i rok po publikácií a druhého diela niet, bol som z toho smutný a nechcel som pokračovať v sérií po česky, nakoľko tieto knihy obsahujú dosť názvov a tak a už by to nebolo asi také pre mňa záživné. Viete čo mi všetci hovorili? Že druhý diel už nikdy nebude po slovensky. A síce som to istým spôsobom vedel, vždy som mal v sebe akúsi nádej, že predsa len sa stane zázrak. A čo sa nestane! V kníhkupectvách môžete nájsť pokračovanie slečny Pé aj po slovensky. 


Musím sa priznať, že prvých dvadsať/tridsať strán príbehu som bol viac menej dezorientovaný a sčasti aj zmetený, do asi päťdesiatky som ešte stále mal zmätok v postavách a kto je kto, aký je rozdiel medzi Nemŕtvymi a Bezduchými - pretože som Bezduché mesto čítal od prvého dielu až po dvoch rokoch. Po dvoch rokoch!!!
Anyway, ako som sa dostal akosi do tejto atmosféry, príbehu a moodu, už to bolo všetko také, aké to malo byť a bol som priam pohltený krásou tohto príbehu.
Priznám sa, neviem s čím mám začať skôr, respektíve čo začať skôr vychvaľovať, pretože sakra áno, táto kniha sa mi noše páčila! A keď neviem, s čím mám začínať skôr, vieme, s čím začneme...s postavami.
Jacob, hlavná postava, obyčajno-neobyčajný chlapec. Ako som si ho obľúbil v prvom dieli, v druhom ešte väčšmi, takže tu sa mi páčil viac. V jednotke je to chlapec s moderného sveta, obklopený mobilami, počítačmi a príbehmi o neobyčajných deťoch, ktoré mu rozprával jeho starý otec Abe. V Bezduchom mieste je však Jacob celkom iný - je to chlapec, ktorý si začne uvedomovať isté súvislosti, začne sa rozhodovať - a čo sa mi páči je to, že autor, Ransom Riggs, nerobí lásku jednoduchým rozhodnutím, ktoré "prelomí každú kliatbu". Tiež sa mi nesmierne páči, že autor nerobí zo svojho hlavného hrdinu Supermana - Jacob je o to viacej sympatickejší, reálnejší a máte pri ňom takmer pocit, že to je naozaj postava zo skutočného sveta bývajúca niekde v Amerike. Jacob vie ukázať strach, prizná si to, vie ukázať odhodlanie avšak aj neistotu. 
Emma, neobyčajná dievčina, Jacobova frajerka, mi v tomto diely bola oveľa, ale oveľa sympatickejšia, i napriek tomu, že občas mi prišla trošku trápna a tak. A čo sa týka tých ostatných postáv, neobyčajných detí, tých mám nadovšetko rád. Autor nám ukazuje, že nie sú vedľajšie postavy na zahodenie, ale práve naopak.


Čo mám najradšej na tejto knihe, je atmosféra. Podivná, pochmúrna, temná atmosféra, ktorú vytvoril Ransom, je awesome. A ako ste si mohli všimnúť, až príliš rád používam slovné spojenie "Ransom je awesome", pretože on naozaj je. Jeho písanie je veľmi, veľmi jedinečné, vie vás naladiť na všetky pocity a ak by ste mali zatvorené oči a niekto by vám čítal, a vy by ste mali hádať o aký príbeh alebo knihu ide, vedeli by ste, že je to jedna z tých z pera Ransoma Riggsa, pretože jeho štýl písania je naozaj unikátny. 
Čo sa týka príbehu, je pravda, že ide pomaly, avšak za zlé to nezazlievam, práve naopak. Má to svoju krásu a keď si knihu prečítate, tak zistíte, že je to úplne fajn, že to ide tak pomaly. 
No a čo sa týka toho samotného spracovania knihy, dúfam, že nemusím omieľať, ako veľmi je táto kniha krásna a spracovaním tiež jedinečná - nie len príbehom. Fotky sú fakt krásne, zaujímavé, také, že môžete sa naň pozerať niekoľko minút a vždy niečo nové zbadáte, či už to bude sliepka v pozadí. Navyše každá fotka v tejto i predošlej knihe má svoj vlastný príbeh - Ransom sa o knihách zmieňuje, že to boli fotky, ktorým dal príbeh a tak vznikli neobyčajné deti slečny Pé a preto je to veľmi zaujímavé. 
Ransom Riggs nám ponúka rozprávku plnú tajomstiev, príbeh o deťoch, ktoré nie sú také, aké by sme na nich povedali. Avšak táto rozprávka nie je až tak rozprávková, práve naopak. Skrýva sa v nej viac tajomstiev, než si myslíte. Podivná atmosféra tohto unikátu je naozaj jedinečná a fotky, ktoré dotvárajú príbeh majú svoje vlastné vysvetlenie, o čo je príbeh ešte lepší. 
A k tomu koncu....ten klifhéndžer....
W.O.W
Vážne.
Neviem, čo odo mňa čakáte, no knihe jednoznačne dávam plný počet a keby bola možnosť, pokojne aj viac. Úžasný príbeh, skvelé zakončenie a veľmi prekvapivý cliffhanger na samotnom konci.
Dúfam, že sa dočkám tretieho dielu, čo najskôr.
A nie zas za dva roky.
Jednoducho Ransom to vie a týmto sa krásne potvrdil u mňa v tom, že patrí medzi mojich naj autorov a  jeho séria medzi moje naj knihy.
Percentuálne hodnotenie: 100%


Čítali ste túto knihu? A ako sa vám páčila?
Čítali ste už prvý diel? Tiež ste si ho obľúbili rovnako veľmi ako ja?

4 komentáre:

  1. Minule, keď som bola v PH, tak pozerám, že Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej...A ja hneď, že: "Ahá, to je české vydanie! " A tak ako najväčší šéf si knihu otvorím a listujem a BUM! Ono to bolo po slovensky! :D Ja som dovtedy ani netušila, že na Slovensku máme nejaké vydavateľstvo PLUS, a že vôbec sa táto séria u nás prekladá :D (Pred pár mesiacmi som zažila šok s vydavateľstvom Zelený kocúr, či ako sa volá :D Plus, Kaligram.....Odkiaľ mi dočerta berieme takéto vydavateľstvá? :D ) Ale to jedno :D Mala som potrebu toto sem všetko napísať, kým sa dostanem k pointe, ktorou je, že by som si mala konečne prečítať prvú časť, pretože po a) tá kniha je neskutočne zaujímavá a ten nápad sa mi veľmi páči, b) blíži sa film, c) tvoja recenzia mi práve dokázala, že som doslova sprostá, že som si prvú časť nekúpila, pretože si ma svojim názorom dostal...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Túto knihu by si si naozaj mala prečítať :D Neviem, či sa ti bude páčiť tak veľmi ako mne, ale páčiť bude určite! :DD
      ...a ak nie, sú tam ti pekné fotečky :3

      Odstrániť
  2. Akoby to bolo iba včera, kedy som čítala Domov pre neobyčajné deti :3. Bola som vtedy sama, vonku bolo krásne pochmúrne a priznávam, že nebolo mi všetko jedno :D. Chcela som sa potom hneď pustiť do druhého dielu, no v tom čase bol iba v češtine. Troška som vtedy zisťovala a tvrdili, že po slovensky sa to vydať neplánuje. Aká som len bola sklamaná :D. Ale aj tak som stále zvláštnym spôsobom dúfala a verila, že nakoniec sa to zmení. A ono sa mi to splnilo :D! Aj keď odvtedy prešlo kopec času a prišla som na to iba náhodou, no nevadí :D. Mrzí ma, že druhý diel stále odkladám a na veľa vecí som už pozabúdala, no musím si to prečítať už čoskoro :).
    Super recenzia a super fotky :)!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ty si bola s tou dvojkou ešte pred vydaním presne ako ja :D Každý hovoril, že sa to nevydá, a aj som to vedel, lenže proste som stále dúfal :-D
      Inak, s tým, že si veľa vecí pozabúdala, si nerob starosti. Síce zo začiatku budeš mierne dezorientovaná, no ono ti to tam postupne samo príde :-)
      A ďakujem :-))

      Odstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!