streda 13. apríla 2016

Prvá | Je America pripravená na koniec Selekcie?

Autor: Kiera Cass
Počet strán: 285
Originálny názov: The One
Séria: Selekcia
Diel: tretí
Žáner: YA, Dystópia, Lovestory
Vydavateľstvo: CooBoo(sk)
Anotácia: Selekcia sa blíži k záveru a v súťaži zostali len 4 dievčatá. America je pevne rozhodnutá získať Maxona pre seba, a hoci sa opätovne zblížili, Maxon stále netuší, kto je Aspen. Boje s rebelmi sa stupňujú, a keď vážne ohrozujú aj Americinu rodinu, rozhodne sa s nimi vyjednávať. Pri nebezpečnej misii ju postrelia do ramena a udalosti sa vymknú spod kontroly. Zúfalé boje prinesú rodinám nečakané odhalenia a zdrvujúce tragédie. Maxon napokon odhalí, kto bol Americinou tajnou láskou, a jej pozícia v selekcii je vážne ohrozená. Tým sa však prekvapenia nekončia...

Obálka - k tej sa ani snáď nemusím vyjadrovať. Krásna, úžasná, vyniká na poličke. A tie chrbáty...eňo - ňuňo :D Ale z celej trilógie + dva ďalšie diely sa mi páči obálka Selekcie - modrá :)


"Princeznou by ste mohli byť aj hneď teraz, slečna. Ste pripravená."


Na finále veľmi úspešnej trilógie Selekcia (pre mňa je to stále trilógie, hentie dva diely sú len podľa mňa len dodatky) som sa tešil a zároveň aj netešil. Priznám sa, Prvú som si viac - menej prečítal len pre to, že som si povedal, že mať rozčítanú takúto "drobnú" trilógiu je celkom na nič, keďže ju môžete mať celú prečítanú behom niekoľkých dní. Samozrejme, o tom, že mne prečítanie tejto trilógie trvalo vyše roka, nebudem ani hovoriť...
Ale! Už teraz na začiatku recenzie vám môžem povedať, že finále trilógie Prvá vám prinesie veľa prekvapení, zvratov a zároveň vo vás bude evokovať mnoho pocitov...


Prvá bola úplne iná ako predošlé dva diele, o ktorých som si pomyslel, že po Prvej si zaslúžia nižšie hodnotenie, i keď nižšie len o trošičku - pretože Prvá mi vyrazila dych už len tým, ako veľmi vyčíňala z tejto trilógie o dystopickej Popoluške.
Od začiatku tejto knihy, od samotnej prvej kapitoly, sa tu niečo dialo. Vďaka čomu sa mi Prvá najviac páčila bol ten dôvod, že to už nie je viacmenej o krásnych róbach a šatách, už to nie je o kráse a o tom, ako byť správnou princeznou (i keď). Od začiatku knihy sa autorka zaoberala vážnejšími témami: a to najmä politika, rebelstvo. Kiera Cass ma pekné písanie, no teraz sa mi páčilo, že vedela napísať aj horšie veci a vážnejšie. Musím naozaj spisovateľku pochváliť, ako veľmi to musela mať pekne naplánované - a to najmä od začiatku, pretože v tomto dieli som mal pocit, akoby každý kúsoček drobných puzzlí naraz zapadli do seba a vytvorili jeden celok, ktorému sa hovorí trilógia Selekcia.
Síce má Prvá z trilógie najmenej strán, aspoň si tak myslím, no stalo sa tam tak veľa, oveľa viac ako v jednotke a dvojke dokopy. Všetko to šlo rýchlo, resko a po sebe, avšak v tom dobrom, skvelom slova zmysle. Čo sa týka postáv, nesmierne ma autorka potešila. America bola síce našou starou dobrou Americou, ale bavilo ma, ako si to všetko uvedomuje. Že si uvedomuje, ako to, že klamala, je zlé. Ako náročné je byť princeznou, že to nie sú len šminky a drahé róby, ktoré robia princeznú princeznou - a že je tam oveľa viac: zodpovednosť a ďalšie dôležité veci. Maxon bol viac menej sám sebou, tak, ako býval v predošlých dieloch, avšak v Prvej vedel prekvapiť - potešiť a aj naštvať. Čo sa týka zasa Aspena, toho od prvého dielu som chcel dobiť a za to, ako véééľmi rýchlo odbil Americu od seba ešte väčšmi (a toto nie je spoiler; spoiler by to bol vtedy, keby napíšem konkrétne, čo sa stalo a vy by ste to vedeli 8D). A ešte sa chcem, k postavám, vyjadriť ku Celeste. Síce bola mrchou od začiatku, ani nemusím hovoriť, ako veľmi som si ju obľúbil - dokonca i v prvom dieli som ju miloval, kde ju všetci z duše nenávideli. Ach, Celeste, chýbaš mi :-)


No, čo vám ešte poviem? Kiera Cass sa so svojim finále naozaj vyhrala a to veľmi, veľmi pekne. Veľmi sa mi páčilo, a veľmi to ku knihe z môjho pohľadu pridalo, že America má v Prvej možnosť ísť domov - a aj pôjde. To sa mi veľmi páčilo. Všeobecne, milujem také tie momenty v posledných dielach sérií, kedy sa hrdinovia, aspoň teda autor/ka vráti k prostrediu, ktoré bolo v prvej knihe. Robí to knihu viacej epickú. Napríklad ako v prvej knihe HP bol Harry v izbe pod schodmi, a napokon v sedmičke - vo veľkolepom finále tam veľký Harry bol, spomínate? Je to také...svojim spôsobom krásne :D
Ešte niečo k autorke, darlings. Kiera sa ukázala! Ona sa naozaj ukázala! Už nepísala o šatách a pobláznených dievčatách, boha, v Prvej písala o skutočnom dystopickom svete! Nebála sa ukázať násilie, ukázala nám svet, o ktorom písala a bol len krôčikom vzdialený k revolúcií, ktorá sa aj tak, kvazy, budovala v nižších kastách sveta zo Selekcie. No, čo vám ešte poviem? :D Toto bolo skvelé finále! Kiera vedela ukryť tajomstvo pomedzi kapitoly, kde ho na konci rozlúštila, vedela byť k svojim postavám drsná a veľmi sa mi páčilo, že každému dala taký koniec, ako si zaslúžil, aspoň ja som to tak v mojich očiach mal. 
Prvá sa končí happy endom, ktorý nie je až tak happy, no ešte stále je to happy end. Prvá je úplne iná ako predošlé dva diele Selekcie - je drsnejšia, reálnejšia, no ešte vždy má v sebe to princeznovské kúzlo, ktoré je o krásnych šatách....
:D :D :D
Btw, čo sa týka toho epilógu, ktorý je v tejto knihe - bol by som pokojne šťastný, keby sa to ním aj skončilo, i keď priznávam, že Dceru a (pravdepodobne) Korunu si prečítam, i keď mi tam bude chýbať America ako hlavná hrdinka - cez všetky jej nedokonalosti! :D To však, čo som vám chcel povedať, bolo to, že ak autorka chcela pokračovať po Prvej, tak ten epilóg, ktorý je online a je v ňom infoška, že America bude mať dieťa, mala dať ako epilóg v Prvej. Neviem ako vy, no potom to vyzerá, že to chcela v Prvej ukončiť, ale vydavateľstvo (pre úspech) chcelo ďalšie knihy. 
Selekcia i napriek všetkým svojim chybám bola fajn trilógia, avšak Prvá bola skvelým záverom, ktorý som nečakal, že bude taký dobrý a iný, ako predošlé diele.
Drahá America, konečne sa už nebudeš musieť rozhodovať, či chudobného alebo princa.
Síce to možno nebude úplne čistých päť hviezdičiek, no nateraz mám pocit, že si to Prvá zaslúži.
Percentuálne hodnotenie: 90%


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem kníhkupectvu PreŠkoly.sk
O závere dystopickej Popolušky sa môžete dočítať na tejto adrese.

Čítali ste už Prvú? Čo si o nej myslíte?
Páčila sa vám trilógia Selekcia?


4 komentáre:

  1. Už by som si mala vážne zaobstarať Elitu a aj Prvú a rovno ich aj prečítať, lebo teraz si ma vážne navnadil. Úprimne anotáciu na Prvú ( a ani na Elitu) som zatiaľ nikdy nečítala a ono to znie ako fajnovo :D Hlavne to ako ju postrelia :D Ja som teraz vážne zvedavá čo tam autorka povyvádzala :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Elita nie je až taká akčná ako Prvá, ale autorka sa tam pomaličky zobúdza :DD Ale Prvá vážne stojí za to!

      Odstrániť
  2. No pár spoilerov by som našla :D ale to asi len za to, že to mám celé prečítané, tak viem o kt. situáciách píšeš :P
    Táto séria je úžasná. Už keď vyšli originály, tak som ich chcela mať a dokonca mi ich po čase bratranec doniesol z Londýna :D Takže mám už aj 4ku doma, len ešte neprečítanú. A mininovelky tiež mám prečítané.
    Mne sa najviac páčila 1tka, lebo to princeznovské prostredie a spol, ale zároveň som si všímala dosť jasne črtajúce boje a rebelov. Vedela som, že na to ešte ona bude apelovať. A teším sa tiež, že to takto urobila. Zaoberala sa aj tým svetom dystopickým a dobre to dotvorila.
    Nemyslím, že každý si zaslúžil, čo dostal, za niektoré veci na konci som veľmi nadávala. Asi si vieš predstaviť, koho hlavne myslím. Bola to zaujímavá a výnimočná osoba :*(
    Ten epilóg - vôbec som o ňom nevedela! Idem si ho hneď aj nájsť :) Diki za tip. Viem o čom bude 4a, lebo však čítala som anotáciu :D Ale aj tak si epilóg prečítam. Určite by som ho nedala na začiatok knihy, kde ešte stále nie je úplne jasné, kto dostane korunu :D ale tak vieme svoje... :D
    Ja si to oddelím tak, ako aj Nástroje smrteľníkov. Proste toto je jedna trilógia a to ďalšie bude ďalšia trilógia (alebo len 2 časti? neviem).

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Celou Selekci miluju, nicméně nejradši mám asi první díl, ale tak to mívám skoro u všech sérií :)
    Double Infinity by Ella

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!