sobota, 14. mája 2016

Delírium | Dá sa milovať vo svete, kde každý občan má na lásku liek?

Autor: Lauren Oliver
Počet strán: 359
Originálny názov: Delirium
Séria: Delírium
Diel: prvý
Žáner: Dystópia, Young adult
Vydavateľstvo: CooBoo(sk)
Anotácia: Láska je nákaza, príčina vážnej choroby, ktorou sa nesmieme nakaziť.
Lena, hlavná hrdinka úvodnej časti trilógie s názvom Delírium, si užíva „posledné“ leto pred svojimi osemnástymi narodeninami. To by nebolo nič neobvyklé, avšak pre ňu to znamená zásadnú zmenu. Deň, kedy podstúpi zákrok, ktorý ju má uchrániť pred nakazením deliria amor nervosou – tá znemožňuje jasne myslieť a oslabuje schopnosť robiť správne úsudky. Presne určená budúcnosť, manžel, práca – nalinkovaný život bez bolesti, na ktorý sa roky predtým tešila. No len dovtedy, kým nestretne Alexa. Ten otočí jej život naruby a Lena si uvedomí, že všetko, čo ju doposiaľ obklopovalo, bolo len dômyselnou spleťou lží…

Obálka je nádherná, je naživo krajšia vďaka metalickej modrej farby, avšak má svoje muchy - predovšetkým vyzerá akosi "lacno" a takým spôsobom, akoby jej niečo chýbalo. Tiež keby sa zachová tá pôvodná fotka, obálka by vyzerala krajšie, pretože tá, ktorú tam vydavateľstvo dalo, je navyše nekvalitná -_- Síce nie až tak okato, ale stačí trocha viac sekúnd, trocha viacej pozornosti oka niekoho, kto miluje krásne obálky (mňa, haha) a zbadáte, že fotka za textom nie je až tak kvalitná. Ale za to má celá trilógia nádherné chrbáty, ktoré oživujú a okrášľujú poličku jedna radosť :-)


Ľúbim ťa. Zapamätaj si to. To ti nemôžu vziať. 


Delírium patrí medzi najlepšie dystópie a zároveň medzi jednu z popredných kníh young adult literatúry. Po tejto knihe som pokukoval vážne dlhú dobu, snáď keď nie aj rok, pretože na internete sú na ňu len samé chvály, samé ódy, samé ospevy, pričom Lauren Oliver mi z jej videí o písaní príde strašne sympatická. Nakoniec som sa však rozhodol dať šancu tejto oslvavovanej dystópií o láske vo svete, kde je chorobou. Bolo to však totálne klišé o zakázanej láske?


First things first...musím pochváliť Lauren Oliver za to, aký výborný nápad je práve tento, strašne dobrý, priam dokonalý. Svet, kde láska je choroba a je na ňu liek. No proste dokonalé! Naozaj si tento nápad zaslúži veľkú, obrovskú pochvalu - pretože to je niečo už známe, veď vždy sa niekde neičo hovorilo o lieku proti láske, ale nikto si to proste "nevzal" do svojich rúk, čo Lauren urobila. 
Aby som nepredbiehal, začnem teda postavami. Hlavná hrdinka, Magdalena "Lena" Halowayová, je typické dievča v Portladne v budcúnosti, ktorá je priam natešená z toho, že jej deň procedúry - deň, kedy sa vylieči z lásky, tzv. "amor deliria nervosy" -, a preto už odpočítava dni. Lena mi bola naozaj sympatická a prišla mi taká...reálna. Raz som ju mal rád, raz nie, občas mi liezla na nervy - avšak keď to zhrniem, bola mi sympatická, pretože bola opísaná tak veľmi reálne, že som si občas myslel, že je to naozaj nejaká dievčina z nášho sveta, nie fiktívna hrdinka.
Alex...no čo vám o ňom poviem? Typický ya-dystopický chlapček. Krásny, oči v ktorých sa utápate, svaly. Ale...Lauren ho proste písala takým spôsobom, že he nemôžte nenávidieť. Ona všetko píše takým spôsobom, ale k tomu neskôr. A do tretice všetko dobré, Hana, najlepšia priateľka Leny - úžasná postava! Skvelé to dievčisko! :D
Všetky tieto postavy v Delíriu vyzerali tak veľmi reálne. Nie sú to hrdinovia, no nie ani zloducovia. Lauren ich proste napísala ako obyčajných ľudí.
Za to ju zbožňujem. 


A teraz sa konečne dostanem k veci, kvôli ktorej sa mi táto kniha tak veľmi páčila - a tou je samotná autorka, Lauren Oliverová. Btw, vedeli ste, že ona sa tak naozaj nevolá? :D  Ak si zhrniem vlastne celú akúsi tému tejto knihy, je to vlastne len "obyčajný" príbeh o zakázanej láske. Totálna jangadultovská klišé téma, zakázaná láska, ya lovestory, zasadená do dystopického sveta z budúcnosti. Lenže...

Lauren je PANI spisovateľka a proste, damn, napísala to ako totálna gengsterka. Proste, nikdy by som si nepomyslel, že nejaká lovestory o zakázanej láske sa mi bude páčiť. Lenže Lauren píše jednoducho krásne strašne, strašne veľmi, veľmi, chytľavo akoby jej písanie bola droga. Vážne!? Ja naozaj neviem čím to ona robí, že píše tak veľmi chytľavo, pútavo, jednoducho tak, že sa na to od prvej stránky upnete a nechcete sa pustiť. Ja neviem čím to robí. No možno to sú tí spisovatelia. Jej písanie bolo naozaj majstrovské, i keď neviem prečo. Proste som to tak cítil a basta. Píše naozaj krásne a určite si od nej prečítam ďalšie knihy a teraz chápem, prečo CooBoo od tejto spisovateľky vydáva naozaj všetko. Pretože Lauren Oliver píše tak, že aj krátky príbeh o tom, ako šla do obchodu a stretla starú babku, by bol zaujímavý a pútavý. A jednoducho ju za to chválim, pretože píše naozaj skvostne. Jej písanie je akési "opisné". Opisuje všetko do detailov, avšak nie tým nudným spôsobom. Tiež sa istým spôsobom Lauren prichyľuje k postavám a ich pocitom. Preto je každá postava tak unikátna, reálna a plastická, pretože je vidieť, že sú asi takou najdôležitejšou podstatou u Lauren. Tiež však nezabudla na svoj svet, ktorý je oddelený od Divočiny - miesta, kde vládne láska - choroba -,a je v
ňom liek na lásku. Tento svet sa mi páčil, dokázal by som tam byť, avšak nie žiť. Ďalšia vec, ktorá sa mi páčila na tomto svete je to, že to nie ej ten taký typický dystopický svet, aký býva v iných dystópiach - tam je svet krutý, neúprosný a jednoducho zlý. V Delíriu nám však autorka ukazuje svet, v ktorom vládne pokoj a harmónia, je takmer dokonalý, a čo sa mi páčilo tiež, je, že samotná hlavá hrdinka ho miluje. Nie ak v iných dystópiach, kde jedine hrdina si uvedomuje krutosť tohto sveta (samozrejme nechcem povedať, že sú tieto knihy zlé.). Keď si to tak zoberieme, keby u nás bol liek a lásku, tiež by vládla harmónia. 
Čo sa týka konca tejto knihy, znova autorku za to chválim. Koniec bol naozaj intense a kniha sa skončila otvorene, čo sa týka príbehu - a ak ma kniha baví, tak potom otvorený koiec ju ešte väčšmi zlepšuje. Inak, celá kniha zo začiatku sa akosi odohráva s tým, že sa tam "nič nedeje". Ja neviem, znova neviem čím to je, že polovica knihy, tá prvá, sa "akože" nič nedeje, i keď máte pocit, že tam autorka na vás niečo chystá. A aj chystala, prichystala, nachystala a Lauren aj dochystala, vo svojom výbornom, unikátnom štýle. Klobúk dole, Lauren!
Inak, kniha mala - je -, adaptovaná do seriálu, ktorého prvá časť bola v roku tuším 2013 aj natočená, avšak seriál sa zamietol a pilotná časť bola len na nejaký krátky čas na internetovej...televízií? Neviem ako sa to presne nazýva, len viem, že pilotná časť s hlavou rolou Emmou Roberts, sa nedostala ani do televízií, i keď trailer vyzeral sľubne. Videli ste túto časť? Čo na ňu hovoríte?
Dostávam sa k časti recenzie, kde by som mal zhrnúť moje pocity z knihy. A tie sú také, že síce Delírium pre mňa nebolo dokonalým čudom, ale skvelým príbehom, ktorého dobré hodnotenie zabezpečila u mňa autorka. Keby to písal niekto iný než Lauren, táto typická lovestory o zakázanej láske by ma nebavila. Ale Lauren to napísala. Lauren, ktorá píše chytľavo a návykovo a skvelo, že neviem ani čím to je.
Delírium bolo príjemným prekvapením, i keď samotný príbeh by ma v inom prípade až tak neoslovil. Lenže kniha mala svoje jedno veľké čaro - a tým je samotná autorka, ktorej písanie je lepšie než skvelé. 
Možno to nechápete, no keď si prečítate, (dúfajme), že pochopíte.
Percentuálne hodnotenie: 77%


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem PreŠkoly.sk
Nazrieť do budúcnosti, v ktorej existuje liek proti láske, môžete na tejto adrese.


Čítali ste už túto knihu? Akú máte na ňu názor?

2 komentáre:

  1. Na tuhle knihu, respektive sérii, se chystám už hrozně dlouho a vzhledem k tomu, že slyším vesměs samou chválu, se na ni už těším :)

    Lory Humble

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pre mňa bola táto séria takým priemerom. Vlastne si už ani poriadne nespomínam, čo sa tam dialo, čo asi len svedčí o jej priemernosti. No pamätám si jedno: koniec ma brutálne naštval a pripadalo mi to, že autorka to už chcela len rýchlo uzavrieť.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!