streda 6. júla 2016

Proč jsme se rozešli | Tak prečo, Min?

Autor: Daniel Handler, ilustrácie Maira Kalmanová
Počet strán: 359
Originálny názov: Why we broke up
Séria: -
Diel: -
Žáner: Young adult, Contemporary, Lovestory
Vydavateľstvo: CooBoo(cz)
Anotácia: Min Greenová a Ed Slaterton se rozcházejí, a tak Min napíše Edovi dopis a předá mu krabici, ve které se ukrývá to, proč se rozešli. Dvě zátky od lahví, lístek do kina, kde si dali první pusu, Edův vzkaz, na kterém Min tak záleželo, krabička od sirek, Edův úhloměr, knihy, autíčko, ošklivé náušnice, hřebínek z motelu a všechno ostatní, co Min nashromáždila v průběhu jejich bláznivého, hlubokého a srdcervoucího vztahu. Nyní ukládá těch 43 věcí, co z jejich vztahu zbylo, do krabice, která skončí stejně odkopnutá jako ona sama.



Obálka je krásna a hneď už tu sa dostávam asi k tomu "najväčšiemu" v tejto knihe, čo ma na ňu nalákalo: dizajn. Bože, táto knižka je taká chutná! Maličká a tie obrážteky sú vážne cute. Páči sa mi, že sú všetky namaľované a Maira Kalmanová si zaslúži jeden veľký potlesk za to, že tomuto príbehu dala akúsi farbu. Samotnú knihu bez tých úžasne krásnych a cute obrázkov by som si jednoducho nevedel predstaviť.



"Bylo to teď lepší?" zeptal ses.
"Ono to má bolet," odpovědela jsem.
"Ja vím," řekl jsi a položil na mě obě ruce. "Ale, asi tým myslím, jaký to je?"
"Jako nacpat si do pusy celej grep."
"Jako že je to těsný?"
"Ne," zavrtěla jsem hlavou, "Jako že se to nevejde. Už sis někdy zkoušel nacpat do pusy celej grep?"
Ten smích na tom by úplně nejlepší.


Kniha Why we broke up ma zaujala a pritiahla si svoju pozornosť odo mňa keď Jesse z yt kanála JesseTheReader urobil naň recenziu. Kniha sa mi vtedy zapáčila a síce som jeho review nedopozeral, hneď som si ju v goodreads pridal medzi tbr knihy. Priznám sa však, že o nejaký ten čas som na ňu poriadne zabudol, no keď CooBoo (moje najobľúbenejšie vydavateľstvo) zverejnilo na fb, že túto knihu budú prekladať, znova som si naň spomenul a čakal, kým vyjde. Nevedel som, o čom kniha vlastne je, samozrejme, vedel som hneď vyčítať z tej obálky a titulu, že to nebude príbeh o drakoch, no nevedel som, akú má zápletku a anotáciu a tak. Napokon som to nechal tak a dočkal sa, keď som mal knihu doma a až vtedy som, keď som začal čítať, sa začal dozvedať, o čom je tento príbeh. A síce takéto príbehy nečítam a zvlášť akosi neobľubujem, kniha Proč jsme se rozešli sa mi nesmierne páčila. To je kúzlo, čo? 



Príbeh je celkom jednoduchý. Vzťah Min+Ed=Veľká láska sa rozpadne, rozídu sa a Min teraz posiela Edovi všetky jeho vecičky a drobnosti, ktoré istým spôsobom nechal a "zanechal" Min, v jednej veľkej škatuli. Čo je však dôležitejšie, je to, že Min ku každému predmetu píše príbeh, ktorý sa s predmetom viaže - samozrejme, z jej pohľadu. A tu sa v každom príbehu dozvedáme, prečo sa Min s Edom rozišli.
Musím sa priznať, táto kniha je autorova akási špekulácia, pretože od prvej kapitoly som bol na ihlách a chcel som vedieť, prečo sa Min s Edom rozišli, prečo práve taký "nádherný" vzťah plný "Milujem ťa" a "Ja teba tiež." sa rozpadol, pretože zo začiatku to vyzerá, a vlastne celú knihu to vyzerá, že tento vzťah je taký nerozbitný a taký plný lásky, že ani nemáte tušenia, prečo sa v poslednej kapitole vysvetľuje, prečo sa rozišli pretože do tej kapitoly sa všetko zdá, že je v poriadku. Och, a práve som napísal asi tú najdlhšiu vetu, akú som v recenzií kedy napísal.
Oh man.
Ale anyway!



Čo sa týka postáv, všetky mi prišli prirodzené, svojské a hlavne realistické. Min bola postava, ktorú ste si obľúbili, ktorej ste vo svojom vnútri nadávali, ktorú ste občas nemuseli, aspoň z môjho uhľa pohľadu. A tak to bolo so všetkými postavami. Potešili vás, sklamali vás, rozzúrili vás, nasrali, no v konečnom dôsledku ste si ich obľúbili, pretože sa správali a boli vytvorené ako realistické postavy. A to je ten dôvod, knižka Proč jsme se rozešli, prečo si sa mi páčila.
Príbeh je napísaný skvelo. Ľahko a jednoducho, bez žiadnych zbytočných okolkov, bez zdĺhavých opisov, presne tak, akoby ste si v takejto "jednoduchej" knihe priali. Avšak Daniel Handler mal svojský štýl poňatia a to je ten dôvod, knižka Proč jsme se rozešli, prečo si sa mi páčila. Opäť podotýkam, kniha je doplnená krásnymi obrážtekmi a vždy som len čakal, kedy príde ďalší. Táto kniha mala pre mňa akýsi hlbší zmysel, aj keď ho neviem nazvať. Neviem, ak ste to čítali, či ste to mali aj vy tak ale ja jednoducho áno. 
Musím oceniť autorovi nápad. Bože, to je úplne skvelé! Niekto sa s niekým rozíde, ten prvý niekto tomu druhému pošle všetky jeho veci a k tomu príbeh z jeho pohľadu a z jeho hlavy, tak, ako to on cítil a vnímal. Klobúk dole, bravúrny nápad. Tiež však musím oceniť (a to veľmi oceniť), že príbeh je síce písaný tou "listovou" formou, no aj napriek tomu ma to bavilo, pretože tieto listy neboli až také....listové? Ja neviem. Dajme príklad, keď som čítal Listy do neba, mal som pocit, že autorka píše len samé listy len pre to, aby sa jej kniha rýchlo napísala (raz som tak písal jeden príbeh a priznám, tak sa kniha rýchlo píše) a mňa to nebavilo. V prípade Proč jsme se rozešli to bolo naopak. Kapitoly mali vlastný príbeh, no boli skĺbené tak, aby to vyzeralo ako list. Takže za toto si autor zaslúži odo mňa poklonu, že jeho kniha je formou listu a mňa to bavilo, pretože také knihy ma sakramentsky vždy nudia.
Tiež musím uznať vtipné pasáže a vtipné hlášky. Občas som sa zasmial, občas som sa len v hlave smial (vau, to znie noše divne...ale, knihomolovia, poznáme to nie? keď je v knihe niečo smiešne, ale smejeme sa len v hlave, nie nahlas....ak to robím len ja, som vážne také čudo) a pousmial, avšak nikdy sa v knihe nenašli pasáže, ktoré by ma nebavili. Všetko bolo také "svieže". Ničoho nebolo moc. Tu láska, tu romantika, tu humor, tu sklamanie, tu nervy, tu sex, tu bozky a tak....všetko sa však príjemne obmieňalo a vždy keď som si pomyslel "ešte jedna strana a prestane ma to baviť", tak sa to zmenilo na ničo iné, čo sa mi veľmi páčilo a všetko bolo v knihe porciované tak, aby nemal z toho čitateľ cukrovku. Z čoho sa dostávam k tomu, že tento príbeh je sladký. Ale aj tak sa mi páčil.
Túto knihu som si jednoducho obľúbil, neviem však prečo. Dejom? Postavami? Neviem.
Proč jsme se rozešli jednoducho malo svoje kúzlo.
A to je ten dôvod, drahá kniha, prečo si sa mi naozaj páčila.
Sladká, ľúbostná, naštvaná, vybozkovaná, sklamaná a vtipná.
Síce Proč jsme se rozešli nebola pre mňa stvorená dokonalosť z nebies ako Iskra v popole (napríklad), ale nenašla sa ani jediná drobnôstka, ktorá by mi tam zavadzala, nenašlo sa nič, čo by som jej vytkol.
A to je ten dôvod, drahá kniha, prečo odo mňa dostávaš päť hviezdičiek z piatich. 

(i keď päť percent ti uberám zo stovky vďaka...no, žiadne spoilery.)
Percentuálne hodnotenie: 95%


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem PreŠkoly.sk
Dozvedieť sa dôvod, prečo sa Min s Edom rozišli, môžete na tejto adrese.




Chceli by ste si prečítať túto knihu? Zaujala vás? Aspoň obrázkami, ako mňa?
Čítali ste ju už? Aký máte naň názor vy?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý váš komentár a názor!