streda, 20. júla 2016

Zo zákulisia príbehov 6 | Editorské úpravy


Opäť vás vítam pri pravidelnom článku a to zo série Zo zákulisia príbehov, ktorý vytvorili Lyn a Moon. Projekt sa zaoberá písaním a všetkým tým okolo, čo tam patrí :-)


O čo ide?
Zo zákulisia príbehov je mesačný projekt. Každý mesiac s Lyn zverejníme iné otázky, na ktoré odpovieme. Otázky sa budú týkať nášho písania, ako tvoríme, budete môcť spoznať naše postavy a dozviete sa informácie, ktoré len tak niekto nevie.
(skopírované z blogu Moon)

1. Opravuješ si príbeh postupne po kapitolách alebo až keď ho celý dopíšeš?
Až keď ho celý dopíšem. Úprimne povedané, mne pripadá ako opravovanie pri písaní postupne ako totálna hlúposť, chyba, ktorá vám len zaťaží písanie a nikdy tak nedokončíte to, čo tak  veľmi dokončiť chcete. Samozrejme, keď napíšem nejakú kapitolu alebo tak, tak samozrejme že opravím slová, ktoré majú preklep alebo sú zle gramaticky napísané, ale opravy ako také popri príbehu nerobím. Mne ide hlavne o to, aby som to dokončil a keď to mám dokončené, tak mám s čím pracovať. Takže ak sa to týka tých vážnych veľkých opráv príbehu, tak tie robím až po dokončení.
 
 :

2. Je pre teba gramatika dôležitá?
Táto otázka mi je trošku, naozaj trošku na smiech, pretože asi každému, kto píše, záleží na gramatike. Nikto predsa nechce mať napísané v príbehu čav namiesto čau aj keď na gramatike niekomu nezáleží, tak nechce mať na obrazovke červenou čiarou podrčiarkunuté slová, pretože sú nesprávne. Takže áno, je gramatika pre mňa dôležité aj keď neumieram za ňu, tak ako niektorí :DDD


3. Vieš si odsledovať logické chyby?
Čo sa týka príbehu tak áno. Istým spôsobom je na to outline, kde si môžete prezrieť všetko, čo máte naplánované, porozmýšlať, či všetko dáva logiku príbehu tak, ako má. 

 :

4. Ako často prepisuješ?
Opäť - len po dokončení príbehu. Zopakujem sa, prepisovať a opravovať niečo v čase, keď to isté píšete, je pre mňa bezcenné a len zbytočne si urobíte istým spôsobom zle a uškodíte si. Môj názor je taký, že ak chcete niečo prepísať, tak to NIEČO musíte mať. Ako môžete prepisovať, keď príbeh nemá ešte koniec? :-D
Takže vždy prepisujem len po dokončení príbehu. Síce teraz v Tieňoch a Kostiach mám obrovitánske nutkanie prepísať prvé štyri kapitoly a doplniť tam niečo, niečo aj ubrať, nemalo by to zmysel prepisovať to teraz ak to, čo mám prepisovať ešte nemám. Ale často teda neprepisujem.


5. Čo si myslíš o škrtaní?
Čo si o tom myslím? No, myslím si o tom to, že ak to je potrebné, tak to je správne.


6. Ako dlho ti trvajú opravy na jednom príbehu?
No, toto ešte tak úplne naisto neviem povedať, keďže žiadnu knihu, ktorú som dokončil (jedinú, ktorú som kedy dokončil bol Jackson Hall: Mechanické zaklínadlo) som ešte celú neopravoval. Len pár svojich poviedok a krátkych príbehov som opravoval a jeden, si tak dvadsať stranový, som opravoval takmer hodinu.

 :


7. Máš nejaké prekliate slová?
Mám. A sakra sa za to neznášam. A sú to: keď, naraz, zrazu, nevediac a určite ich je oveľa, oveľa viacej. 


8. Dokážeš z príbehu postavy vymazať alebo, naopak, pridať nejaké tam postavy, keď už je text dopísaný?
Nie. Ani náhodou. To by pokazilo celý príbeh ako keď kopnete do hradu z piesku. Celý sa zosype a tak aj príbeh. Postava v príbehu, každá postava, musí mať nejaký menaning a keby som len tak od brucha pridal teraz do Tieňov a kostí postavu, ktorá síce ten meaning má, aj tak by to ten príbeh pokazilo, alebo teda aspoň oveľa zmenilo. 


9. Vieš samú/samého seba skritizovať? Napíš tri priznania o tvojich silných a slabých stránkach v písaní.
Moje silné stránky: 1. ak chcem, viem písať naozaj rýchlo, ale je to to "ak chcem"
2. užívam si krvavé, násilné a podobné scény a ich písanie mi fakt, musím priznať, ide lepšie ako u ostatných scénach. Tiež sa vyžívam v písaní scén, keď moje postavy trpia a ja ich týram.
3. Nedokonalé postavy - vždy keď vytváram postavy, tak sa snažím o to, aby neboli nebesky dokonalé bez žiadneho dôvodu. A ak sú nebesky dokonalé aj krásne, je na to dôvod.
Moje slabé stránky: 1. Ľahko sa oddialim od písania. To je jedna z mnoho vecí, ktoré na sebe neznášam. Viete čo si poviem ráno? Idem písať.Zapne počítač. Otvorím word. Čo za hodinu spravím? Uložím do novej nástenky 150 nových pinov, pozriem jedno video a prezriem instagram.
2. Nepíšem pravidelne. Vždy píšem napríklad tri dni v kuse, alebo dva týždne alebo proste nejaký ten čas. Lenže to nezostane do nekonečna, prestanem a potom chvíľu nepíšem, jeden dva či tri či štyri dni. Raz sa mi stalo, že som nepísal dva týždne. 
3. Internet. Vážne. Veľa krát, keď chcem písať a aj idem písať, tak sa rozhodnem, že vypnem internet. A aj ho vypnem. Otvorím word, otvorím Tiene, pripravený na písanie. Hneď na to som vo photoshope a robím totálne sprostosti, len pre to, aby som nemusel písať s tým, že chcem písať. #writers
The Truth - Yes . . . but there should be more food and throwing things:


A čo vy? Aké sú vaše silné stránky pri písaní?
A čo tie slabé?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý váš komentár a názor!