utorok, 2. augusta 2016

Cursed Child | O devätnásť rokov neskôr...

Autor: J.K.Rowling, John Tiffany, Jack Thorne
Počet strán: 352
Originálny názov: Harry Potter and the Cursed Child
Séria: Harry Potter
Diel: ôsmy
Žáner: Fantasy, MG, Scenár 
Vydavateľstvo: Little Brown UK
Anotácia: It was always difficult being Harry Potter and it isn’t much easier now that he is an overworked employee of the Ministry of Magic, a husband and father of three school-age children.
While Harry grapples with a past that refuses to stay where it belongs, his youngest son Albus must struggle with the weight of a family legacy he never wanted. As past and present fuse ominously, both father and son learn the uncomfortable truth: sometimes, darkness comes from unexpected places.


Obálka je krásna, síce nepasuje úplne k celej sérií, ale je jednoducho krásna, to hniezdo z deckom je totálne cool! :-)))


"So do I."


Všetci si pamätáme ten krásno hrozný deň, kedy sme dopozerali v kine poslednú časť z tej najúžasnejšej sérií Harry Potter, right? Po dokončení sérií kníh sme mali akúsi útechu vo filmoch, no všetko sa to v júli 2011 skončilo. Hneď o niekoľko týždňov na to som našiel na nete (fakt prisahám), nejaké špekulácie a klebety o ďalšom, ôsmom príbehu, vtedy mal názov Serpent servant a ukazovalo sa, že to bude príbeh o Harryho synovi. Sčasti som tomu neveril, no moja fanúšikovská časť úprimne dúfala, že sa niečo také stane. Potom prišli novinky o Cursed child a oficiálnej divadelnej hry na tento príbeh, ktorá sa pripravuje. A zrazu sme tu, aj napriek tomu, že knihu mám len v mobile a čakám na slovenskú verziu, som Cursed child držal v ruke v podobe ebooku a hľa, behom niekoľkých hodín to bolo zbuhchnuté. Čakal som na to dosť veľmi dlho času a zrazu...o niekoľko hodín je po knihe. No je  Cursed Child naozaj to, čo som čakal?


Ja ani neviem čím mám začať, táto kniha zanechala vo mne ešte viacej pocitov, než ktorákoľvek kniha, ktorá zanechala vo mne veľké množstvo pocitov, takže to už o niečom svedčí. Začnem asi formátom knihy, štýlom, ktorým je kniha napísaná. Pre všetkých, ktorým to ešte akosi nedošlo: áno, kniha je napísaná vo formáte scenára. To znamená, že tam nie je toľko opisov a je to hlavne o postavách, ich monológoch a dialógoch, čiže väčšina knihy tvoria vety v štýle- Harry: a potom niečo povie. Oukej, asi vám to už došlo. No čo je hlavné, k čomu sa v tejto téme chcem vyjadriť, je to, že veľa ľudí sa obáva, či to bude dobré alebo nie. Aj ja som sa toho bál, keď som sa dozvedel, že kniha je napísaná formou scenára, bál som sa a zároveň som bol trošilinku sklamaný. No kniha (!!) jednoducho nesklamala. Vôbec príbehu neuškodilo,že je napísaný vo forme scenára. A J.K.Rowlingová mi opäť pripomenula, aká je majsterka a že dokáže vážne všetko: dokonca napísať jej vôbec prvý scenár, ktorý kedy napísala.


A aby táto recenzia nemala milión xyz slov, preskočím všetky moje nepotrebné obkecy k postavám.
Hlavné postavy v tejto knihe sú Albus, Harryho syn a Scorpius, Dracov syn. Albus mi bol zo začiatku sympatický, no potom, čo sa stalo, čo sa stalo, chcel som ho zabiť - J.K.Rowlingovej taktika, pochopil som. Ku koncu, keď sa stalo to, čo sa stalo :D, mi bol opäť sympatický a podobal sa na Harryho. Scorpius bol fajn celý príbeh, avšak našiel si svoje muchy, kedy som ho chcel buď zabiť alebo mi jednoducho liezol na nervy.
K vedľajším postavám sa vyjadrím taktiež. Harry, teraz už dospelý muž pracujúci na ministerstve mágie, mi bol veľmi istým spôsobom zvláštny. Už to nebol ten Harry, o ktorom sme čítali v knihách alebo pozerali o ňom filmy. Už to nebol Harry, ktorý zachraňoval svet pred Voldemortom. Bol to dospelý muž a úprimne, občas mi liezol na nervy. No istým spôsobom sa mi to páčilo, že nie je ani on dokonalý, čo je jedna z vedľajších tém, ktorým sa táto kniha venuje. Pochopíte, ak si prečítate.
Draco mi bol v tejto knihe nesmierne sympatický, taký fajn chlapík. Hermiona, Ron boli fajn, síce nemali v knihe veľké množstvo priestoru, boli fajn. A ešte sa vyjadrím k Ginny, tá bola tiež fajn, ale miestami mi liezla na nervy. 
aj ja tam v tom dave chcem byť
A možno čakáte, že sa vyjadrím k Delphi. Nie, k tej sa nevyjadrím, pretože aj jediné slovo o nej by znamenalo spoiler. Ak ste prečítali, pochopíte ma. Snáááááď....:D
Poviem ešte čo to k smaotnému príbehu. Ten príbeh bol jednoducho fantastický. Premyslený do jediného miniatúrneho detailu, do posledného špiku kosti, premyslený, premyslený, premyslený. Všetko zapadalo dokopy ako kúsky puzzlí, všetko malo svoj význam a dôvod, prečo je to v knihe a kniha nemala žiadne plotholes. Príbeh bol prepracovaný. Tiež vás však, ak ste Cursed child ešte nečítal, čaká na každom kúsku veľa prekvapení, zvratov a ďalších twistov, ktoré si Rowlingová pripravila. Množstvo otázok, ktoré sa na vás v priebehu čítania príbehu nalepia. 
Celý čas, čo som knihu čítal, som mal neskutočnú nostalgiu. Prekliate dieťa mi pripomenulo časy, kedy sme sa s bratrancami vonku hrávali na Harryho Pottera, s paličkami natretými na čierno hrávali magické súboje a schovávali sa za stromy, pretože ten druhý bol smrťožrút a išiel po vás. Cursed child mi opäť pripoemenulo, ako veľmi milujem túto sériu, ako veľmi na ňu nedám dopustiť a ako veľmi dlho ma bude ešte sprevádzať celý život. Pripoemenulo mi to, že Harry Potter má veľkú zásluhu na tom, kým som aj keď nie som žiaden neviemčo. Harry Potter zmenil jednoducho môj život a ja za to veľmi, veľmi, veľmi, veľmi, veľmi, veľmi za to srdečne ďakujem J.K.Rowlingovej, aj keď ma nikdy neuvidí a nevypočuje si to odo mňa. Ona však vie, ako veľmi menia jej knihy život miliardy ľudí na zemi. 
Ach....CHCEM. ešte. VIAC.
Percentuálne hodnotenie: 100% 
(presnejšie: 100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000%)



Čítali ste už Prekliate dieťa? Tiež vám pripomenulo tie "staré dobré časy"? 
Tiež ste mali nostalgiu, keď ste túto knihu čítali?
Chceli by ste si knihu prečítať?


7 komentárov:

  1. Nechápem z kadiaľ máte všetci tie ebooky, asi som nejaka vadná v tomto hľadaní :D A knihu so chcem určite prečítať ešte pred prekladom, aj keď samozrejme si chcem radšej kúpiť preklad :D A ja sa viac ako toho formátu bojím skôr toho príbehu, že to nebude také dobré ako diely predtým alebo že sa mi to jednoducho nebude vôbec páčiť :/ :D Aj keď zatiaľ to vyzerá sľubne, keď to všetci tak vychvaľujete :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ani ja :DD Ale to za všetko môže Google! :DD
      Nieee, vôbec sa neboj :) Harry ani Rowlingová nesklamú! :D

      Odstrániť
  2. Zkoušel jsem to taky přečíst v angličtině, ale po pár stránkách jsem toho nechal a zhodnotil to tak, že mi určitě nějaký momenty nedojdou a že si ji prostě tak neužiju, protože moje angličtina je téměř na bodu mrazu :/ Ale aspoň že český překlad nebude "zas tak" za dlouho :)

    http://mybookishimagination.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale máš pravdu, český aj slovenský preklad tu bude už čochvíľa :))

      Odstrániť
  3. I got my Harry Potter and the Cursed Child book today.
    I brought it off Amazon and I got it in just 2 days!
    Amazon link:
    Harry Potter and the Cursed Child

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Konečně někdo, kdo na Cursed Child nenadává, už jsem si myslela, že jsem jediná! :D
    http://burrowofthebookworm.blogspot.cz

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Presne takú istú nostalgiu som prežívala pri čítaní HP prekliate dieťa aj ja! Práve na ňu píšem recenziu :) A tvoje sympatie k Malfoyovi zdieľam aj ja, pre mňa to bola asi naj postava v tejto knihe.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!