sobota 6. augusta 2016

Klávesnica alebo pero?


Ahojte! Keďže dnes som chcel dať na blog nový článok, ale nemal som žiaden nápad (ach, tých je na blog v tejto dobe biedne) a tak som sa rozhodol, že i napriek váhaniu vytiahnem "zo šuplíka" dávno zahodený koncept článku na tému, znova patriacu k písaniu, takže dúfam, že vás tými mojimi článkami o písaní neotravujem :D V tomto článku sa chcem rozkecať na jednu tému, na prvý pohľad jednoducho odpovedateľnú. Papier či počítač?



Takže...úplne neviem ani s čím mám začať, no začnem s tým, že medzi tými, čo píšu koluje táto otázka neustále a vlastne tento článok slúži aj k tomu, aby som sa mohol dozvedieť aj vaše názory na toto "dilema", pretože som vážne zvedavý a vaše názory ma zaujímajú.
Veľa autorov, dnes známych a úspešných, napísalo svoje prvé a možno aj ďalšie knihy kompletne len na papieri (pri tomto vždy žasnem). Dokonca aj Rowlingová prvého Harryho napísala kompletne na papier, dokonca sa v jednom rozhovore priznala, že niekedy písala Harryho aj na servítky. A povedzme si pravdu - istým spôsobom tí, ktorí píšu a hŕba papierikov, zápisníkov a nákresov jednoducho nejako patria odjakživa k sebe.
Samozrejme, dnes máme rok 2016 a je samozrejmosťou, že píšeme na počítači, udierame do klávesnice a "píšeme", zatiaľ čo sa nemusíme ani dotknúť naozajstného pera. Je však pero s diárikom k zahodeniu? Predtým než vyjadrím svoj názor k tejto otázke ešte prejdem inde.





Prečo preferujem viac počítač než fancy zápisník?

Či už mi veríte alebo nie, vedzte, že som skúšal byť trošku "classy" a preto som si zobral (bolo to asi tak pred rokom) nový, kúpený zápisníček s fešnou obálkou a pero. Začal som písať príbeh s názvom "Wendigo", no po pár odsekoch som pero odložil a po chvíli som bol nesmierne nadšený, že už ten zápisník nevidím, pretože moja matka ma jednu hlúpu úchylku a preto všetko to, čo nechám na stole ale nerobím s tým nič, ihneď schová na svoje miesto (čau mami! :DD). No, jednoducho sa mi to nechcelo písať. Bolela ma sakramentsky ruka po asi tak dvoch či troch dlhších odsekoch, a to už je čo povedať,pretože ja neustále kreslím, čarbem a neviemčoešte a ceruzky, perá a podobné veci mám v rukách niekedy častejšie než jedlo.☺ Proste, ruka ma nehorázne bolela a písať som už do fancy  zápisníku už nevládal, takže som s tým prestal.




Ďalším dôvodom, prečo preferujem skôr počítač než fancy zápisník je ten, že (a to síce nepíšem ručne pomaly) hlava mi myslí dopredu, zatiaľ čo sú slová pozadu. Toto neznášam na písaní na papieri, čo sa týka príbehov. Keď píšem akýkoľvek príbeh, poviedku alebo ba aj sloh, zatiaľ čo napíšem jednu vetu, moja hlava je už pri tretej a to ma absolútne irituje. Takže jednoducho: ruky mi nestíhali ísť s hlavou.
Čo sa týka počítača, tam je to jasné: ruky ma bolia len vtedy, keď veľmi veľmi moc usilovne píšem (stáva sa to len niekedy), alebo keď ruky mám nejako čudno na klávesnici položené, ale inak ma ruky nebolia, takže prvá výhoda. Ďalej, a tá pre mňa najväčšia je tá, že pri písaní do počítača jednoducho píšete rýchlejšie. Myseľ vám ide s hlavou, niekedy (keď moja myseľ exploduje myšlienkami) sa stane, že ruky nestíhajú. A povedzme si pravdu, príbeh sa píše na počítači rýchlejšie ako na papieri. Navyše, viete si automaticky niekoľkými kliknutiami opraviť gramatické chyby, pretože ani za boha pod svojim slovom nechcete mať tú škaredú červenú čiaru. No dosť krát sa mi stalo (a možno aj vám) že vaše vety pri tom rýchlom písaní niekedy nemajú zmysel, slovosled je naprd a niekedy napíšem aj iné slovo namiesto toho, ktoré som napísať chcel.









Oukej, teraz na chvíľu dajme počítač a klávesnicu vedľa a venujme sa papieru. Síce príbeh nepíšem na papier, ani do fancy zápisníkov, no vždy mám pri sebe aspoň jeden ten fancy zápisník (nehovoriac o tom, že môj šuplík je nimi preplnený: a že ani jeden nie je ani zo štvrtky plný). Prečo? Tu je pár dôvodov.
Informácie si na papieri lepšie a ľahšie zapamätám. Je jasné, že keď píšem nejaký príbeh, a aj samozrejmé, že musím vedieť o ňom informácie. Ako by som mohol písať príbeh bez toho, aby som ho sám nepoznal? Preto si robím nouts o postavách, svete, zápletke a ďalších dôležitých veciach, ktoré by som mal mať pri písaní v hlave. Keď si ich napíšem do počítača, stane sa, že pri príbehu sa seknem a niektoré z tých životne dôležitých (vážne) zabudnem. Ak ich však napíšem na papier (do fancy zápisníku), zapamätám si ich lepšie: myseľ si to, čo píšete istým spôsobom zapamätá. Mindblow, madafakas.
Outline, rôzne poznámky a podobné veci. Toto vlastne súvisí s vecami vyššie. Ak píšete k svojmu príbehu outline, poznámky k deju a zápletke, rôzne rodokmene a ďalšie veci, je lepšie ich napísať na papier, pretože si ich tak zapamätám. K tomuto ma veľmi zaujíma váš názor: ak si napíšete poznámky alebo informácie o svojom príbehu do počítača, zapamätáte si ich. Alebo potrebujete papier (alebo fancy zápisník) ako ja?





Počítač:
+rýchlejšie písanie
+opravovanie gramatických chýb
-chyby v slovoslede
-vety bez významu
-nezapamätáte si dobre potrebné infošky



Papier: alebo fancy zápisník (dobre, s týmto už musím prestať, inak na mňa zavolajte psychoterapeuta)
+informácie a potrebné poznámky k príbehu si zapamätáte rýchlejšie a lepšie
+nič vám nezmizne (ibaže v prípade, že by vaša milostivá matka niečo "omylom" vyhodila)
+nemusíte hľadať v priečinkoch (ak v tom teda máte prehľad)
-stráááášne sa na tom pomaaaalllyyy pííííšeeee (predstavujte si tento bod v slo-mo)
-bolia vás ruky 


Takže to by bolo všetko pre tento dnešný článok. Čo bolo jeho prioritou? Vlastne, chcel som vyjadriť svoj názor (aj vykecať sa po dlhej dobe tu na blogu), a hlavne sa spýtať na ten váš, ktorý ma nesmierne zaujíma. Takže, dolu mi určite napíšte, čo preferujete.



Papier alebo počítač? V čom sa cítite pri písaní svoji? 
Píše sa vám lepšie na papier, alebo radšej do wordového dokumentu? 
Alebo píšete najradšej do počítača, ale potrebujete papier ako ja k tomu, aby ste mali prehľad vo všetkých informáciach a poznámkach pri príbehu?



Majte sa krásne, píšte básne a čítajte.
A nezabudnite pozerať seriály.
S novým pozdravom sa lúči



2 komentáre:

  1. V živote som nič nedopísala..(Ok, možno jednu ff-ku na wattpad, ktorú som už stihla aj vymazať, pretože bola vážne zlá :D ) Ale aj napriek tomu, keď som ešte dávnejšie sa aktívne venovala príbehom, tak som to mala tak čudne rozdelené... Napr. do počítača som písala príbeh, ktorý sa snažil mať hlavu a aj pätu, kým na zdrapy papiera som ručne písala len určité pasáže alebo scénky, či iba nijaké poviedky, ktoré sa končili buď tragicky alebo boli s otvoreným koncom, pri ktorom som nemala pocit, že by to potrebovalo pokračovanie :D ehm..(Zdrapy predstav si 2-8 strán vytrhnutých z veľkého zošita :D ) Tie zdrapy som potom ukladala do takej papierovej dosky...Do ružovej šli básne a do modrej scénky :D Doteraz ich mám niekde odložené :D Nakoniec som skončila len pri tých scénkach a na príbehy som nejako zanevrela, aj keď nápadov mám vážne veľa, ale nie som schopná si sadnúť za počítač, otvoriť word a začať písať príbeh. Síce sa hovorí, že začiatky sú ťažké, ale tento...nazvime to blok trvá pomaly už dva roky...Keď sa tak zamyslím, už dávno som zo seba nič nedostala, teda ak nerátam články na blog a do súťaží.... Čo sa týka zápisníkov...ehm mám jeden taký :D Skôr je to zošit s tvrdou väzbou a písala som doň s ceruzkou. Mala som asi 14 rokov a odjakživa mám slabosť na hate-love vzťahy, tak som sa taký príbeh rozhodla napísať :D Tých hrdinov by som najradšej zabila a seba tiež, pretože je to hrozné :D Ale čo sa čudujem takmer nikdy som nepotrebovala si robiť čo sa týka príbehu poznámky...teda zo začiatku, ale postupom času som si začala všetky nápady spisovať v bodoch na lepačky, ktoré boli všade lepené (dvere, stolička, laptop, stena dokonca pár som ich aj na telku nalepovala :D )Aj to z toho dôvodu, lebo mi mozog začal rýchlejšie pracovať a ruky mi až tak rýchlo po klávesnici "nebehali" :D Takže kým som písala jednu kapitolu, tak rozum už premýšľal nad druhou a treťou, pričom si vymýšľal nové postavy :D Vtedy to bolo ako keby sa mi prehrial mozog :D Tak prišli na rad lepačky :D Výsledok? Mám kopu nevyužitých lepačiek :D Ale plánujem sa toto leto vrátiť na wattpad :D Ehm, ale nič z toho nebude, tak ako to bolo aj minulé leto :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Za mňa je to určite počítač. Tiež som skúšala písať ‚klasickým spôsobom‘, ale nevyhovovalo mi to. Ako ty vravíš, ide to strašne pomaly a človeka z toho skôr či neskôr začnú poriadne bolieť ruky... Nehovoriac o tom, že môj mozog akosi nechce nad papierom spolupracovať, zrejme je už úplne rozmaznaný počítačom. Sem-tam sa ešte stále snažím písať na papier, väčšinou v škole, keď sa nudím a keď už nejdú celé vety, píšem si aspoň body, aby som mala približnú predstavu, o čom chcem najbližšie písať. Všetky tieto papiere sú ale poriadne neprehľadné, plné škrtancov a hviezdičiek a väčšinou ich aj tak založím kde-tade medzi poznámky či učebnice do školy, takže ich skoro nikdy neviem nájsť. :D
    Inak super článok, vždy si rada prečítam niečo tohto typu. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!