pondelok, 15. augusta 2016

Uvoľnení | Pravdivá dystópia...

Autor: Neal Shusterman
Počet strán: 336
Originálny názov: UnWind
Séria: Uvoľnení
Diel: prvý
Žáner: Dystópia, YA, Sci-fi
Vydavateľstvo: Ikar
Anotácia: Amerika v budúcnosti sa spamätáva z následkov vojny medzi dvoma stranami znepriatelenými pre rozdielne názory na ochranu života. Jej výsledkom je uzákonenie „uvoľnenia“, podľa ktorého deti medzi trinástym a osemnástym rokom možno poskytnúť na odobratie a následnú transplantáciu orgánov. Súhlas dávajú rodičia z rozličných dôvodov: dieťa je problematické, sirota v štátnom ústave, rozvedení manželia sa nevedia dohodnúť na výchove... Náboženskí fanatici poskytujú svojho desiateho potomka ako obeť Bohu, desiatok.Niektorí „uvoľnení“ sa mlčky podriadia, iní sa nechcú len tak vzdať. Na ceste za prežitím sa náhodou stretnú traja mladí ľudia: búrlivák Connor, sirota Risa a spočiatku poddajný ľudský desiatok Lev. Ak sa im podarí dožiť osemnástky, nikto im neublíži, ibaže v pomätenom svete, ktorý si brúsi zuby na každý kúsok ich tela od rúk až po srdce, sa osemnáste narodeniny zdajú nekonečne vzdialené.



Obálka je super, naživo je krajšia ak na obrázku. Páči sa mi, ako na prvý pohľad vyzerá ako "obyčajná", jednoduchá a zároveň na nej nájdete veci ako mozog a srdce. Páči sa mi, že dáva zmysel.



"Zákony nemožno zmeniť bez zmeny ľudskej povahy."


O knihe Unwind som počul zo všetkých strán, no najmä z youtube. Zahraniční blogeri a čitatelia ju vychvaľovali, hovorili, že to je nezvyčajná a výnimočná dystópia a na goodreads má terajšia kniha Uvoľnení pri sto tisícoch hodnotení premierné hodnotenie 4,19 hviezdičiek z piatich, takže
klobúk dolu. Popravde, nevedel som o čom táto kniha je - vôbec nič. Len som vedel, že to je dystópia a že to všetci vychvaľujú. Dokonca, vďaka tomu že som nič nevedel, som ani nemal záujem si ju prečítať. A keď prišla na slovensko, hovorím si: "Prečo nie?"
A tak som tu.



Ako zvyčajne, začnem s postavami, o ktorých si myslím, že spadli ku mne rovno z neba. Connor, Risa aj Lev boli neskutočne skvelí, prirástli mi k srdcu, zaujímal som sa o nich ako o vlastných bratov a sestru a čo je najlepšie, boli to "reálne" postavy. Po veľmi dlhej dobe som konečne dostal knihu, v ktorej som si o postavách myslel, že sú v reálnom živote. Táto kniha je, a k tomu sa vyjadrím až neskôr, jeden veľký realistický príbeh.
Priznávam, možno som mal Leva menej rád ako Connora a Risu, ale to možno preto, že mal "menej" miesta v knihe a mal som pocit, že sa kniha najviac zameriava na Connora, potom Risu a najmenej z nich na Leva, čo však ani nezazlievam autorovi za zle.
Teraz poďme k príbehu.



Pamätáte si, keď ste boli malí a mama s ocom vám hovorili, že dostanete po riti? Viete. vo svete Uvoľnených sa to už nerobí, rodičia sa nevyhrážajú a ani na deti nekričia, ani neupomínajú. Oni ich dajú na Uvoľnenie - na proces, kedy dieťa od trinástich do osemnástich rokov zomrie, no zároveň naďalej žije. Fakujem týchto sprostých rodičov, preklínam a nenávidím.
Príbeh je premyslený, neustále v ňom graduje napätie a čím ďalej ste v knihe ďalej, tým väčšmi sa strachujete o tie postavy a väčšmi ich milujete. Viete prečo som túto recenziu nazval "Pravdivá dystópia..."? Pretože táto kniha, tento príbeh je jednoducho založený na pravde. Ku každej časti máte úryvok, kde je niečo napísané, a keď si to prečítate, zistíte, aký veľký to dáva význam. Autor si nekládol servítku na ústa, nepísal príbeh skrz ružového závoju. Nie, nie, nie. Príbeh nám dal presne taký, aký je, okolnosti a temnotu tohto sveta, ktorý si hovorí zorganizovaný, nám ukazuje presne tak, ako to má byť. Keď som čítal túto knihu, mal som pocit, akoby sa to všetko dialo, akoby to nebola len fikcia. A istým spôsobom ani nie je. Neal Shusterman si zobral námet, ktorý je reálny, ktorý sa deje a preto ten príbeh je jednoducho lepší ako ostatné dystópie, ktoré nájdete na poličkách kníhkupectiev. Proste....ja tohto autora obdivujem a fandím mu, prajem mu rovnakú takú slávu ako majú ostatný slávny YA autori, pretože on si to zaslúži. Nech je Throne of Glass akokoľvek úžasný, Uvoľnení si zaslúžia ba ešte väčšiu slávu ako on. Dúfam, že si Uvoľnených prečíta viacej ľudí.
A keď sme už u toho autora, tak sa vyjadrím hneď aj k nemu. Jeho písanie bolo jednoduché, ľahké, no zároveň také jedinečné, že keby mi to niekto čítal a ja by som mal zatvorené oči, na sto percent by som si bol istý, že to je Neal Shusterman. Neviem čím to robí tento chlap, že pri prvej stránke ma chytí a pustí až na konci s tým, že neustále premýšľam o tých postavách a príbehu. Prosím,prosím, prosím, že Ikar bude vydávať druhý diel?! A celú sériu!! Bože, keď Ikar spraví, že nechá túto sériu len tak (spolu aj s Iskrou), neprežijem to. Iskra v popole a Uvoľnení sú zatiaľ dve najlepšie knihy, ktoré som za posledné asi tak dva tri roky od Ikaru čítal.
A ani nechcem pomyslieť na to, že nevydajú ďalšie diely.
Inak, na zadnom obale knihy je napísané, že sa pripravuje televízny seriál a niečo o tom som hľadal na nete a dozvedel sa /nehovorím, že to je pravda nebeská/, že sa pripravuje film od spoločnosti Constantine film (alebo ako sa to volá, veď vy viete), ktorá odkúpila práva na rovno celú sériu. Plus, Neal Shusterman už navrhol screenplay, takže dúfam, že čoskoro na Uvoľnených pôjdem aj do kina a že to bude rovnako dobrý a kvalitný príbeh, ako bola kniha.
Uvoľnení je kvalitná kniha, ktorá ponúka neskutočne skvelý, realistický a dystopický príbeh, ktorý sa líši od všetkých iných. Ak ste boli v kníhkupectve, padol váš zrak na túto knihu ale nekúpili si ju, môžete tak veľmi ľutovať.
Chcem viac a viac. Dúfam, že druhý diel je už na ceste. Uvoľnených som si neskutočne zamiloval.
Priznávam, našli sa v nej veci, ktoré ma menej bavili ako tie ostatné. Ale všetky tie pocity, ktoré kniha zanechala,....
Percentuálne hodnotenie: 98%




Čítali ste už túto knihu? Čo na ňu hovoríte?
Chceli by ste si ju prečítať?




2 komentáre:

  1. Ja si pamätám, keď som si ju kupovala ako ebook a myslela som si, že je to ducharina :D V tom presvedčení som žila asi pól roka, kým sa ku mne nedostala správa, že bude preložená :D Trochu som zostala v šoku, že je to dystópia :D Ale strašne sa teším, kedy konečne sa k nej dostanem, pretože podľa tvojej recenzie to vážne stojí za to! Aj keď mám strach z toho, že ma to veľmi nebude baviť....

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A vážne stojí! Určite nebudeš ľutovať, táto kniha je taká "výnimočnejšia" ako ostatné dystópie :-)

      Odstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!