štvrtok 8. septembra 2016

Dvůr Trnů a Růží | Zobrala život. Teraz zaňho musí zaplatiť...

Autor: Sarah J. Maas
Počet strán: 440
Originálny názov: A Court of Thorns and Roses
Séria: A Court of Thorns and Roses
Diel: prvý
Žáner: YA, Fantasy, Re-telling
Vydavateľstvo: CooBoo(sk)
Anotácia: Když devatenáctiletá lovkyně Feyre zabije v lese vlka, odvleče ji podivný tvor do svého doupěte, které se ukáže být jiným světem. Tam zjišťuje, že únosce není zvíře, ale jedna z nesmrtelných bytostí, které kdysi vládly světu. Nenávist se postupně mění v lásku a Feyre musí přijít na způsob, jak zachránit tajuplný svět i svého únosce. Úžasný a mrazivý příběh na motivy Krásky a Zvířete.

Obálka je vážne pekná, vlastne všetky obálky na knihy S.J.Maas sú úžasné. No voči českému prerobeniu mám akési výhrady: vydavateľstvo sa tiež mohlo pohrať s textom a hlavne z posledným slovom, ktoré by som ja dal trochu vyššie :D Ako inak, je to opäť písmo (ako aj u slovákov), ktoré sa po čase zošúcha a je to mizerne blbé. Ale inak nič :DD Tiež musím pochváliť český paperback - je taký hladký a príjemný, úplne iný, aký sme zvyknutí tu na slovensku (aspoň čo sa týka kníh od Maasovej)


Les se změnil v labyrint sněhu a ledu.


Nová séria mega úspešnej autorky série Trón zo skla začala ešte ešte skôr, než samotný Trón zo skla. Sarah dostala na Acotar nápad, keď počúvala (vraj :D) soundtrack, ktorý bol chladný. Sarah si hneď predstavila v hlave dievčinu, lovkyňu, ktorá musí loviť pre to, aby jej rodina aspoň ako tak prežila. No a potom sa rozhodla, že tento príbeh napíše a spojí ho so svojim ďalším "nápadom" a tak z toho vznikla táto kniha - nová séria, ktorá je tiež úspešná. No aj napriek tomu, že Acotar začína ako prerozprávanie Krásky a Zvieraťa, je to vlastný príbeh a má to svoju vlastnú zápletku.
No, začnem s hlavnými hrdinami. Hrdinkou tohto príbehu je Feyre - dievčina, ktorá vyrastá v tomto "chladom" svete, kde so svojou rodinou momentálne živoria a sú v biede. Preto loví, avšak nie je to ten celaenovský typ (jazykolam, hihi), ktorý vie všetko a zároveň nič. Feyre nie je silná ako Celaena. Feyre je silná iným spôsobom, ktorý mi bol o niečo viac sympatickejší, než v Tróne zo skla: Feyre je silná z toho, koľko krát padla a koľko krát sa postavila. Ona nie je žiadny samurai, ktorý schytí meč a začne ním šľahať ostošesť. Loví len pre to, že to jej rodina potrebuje - či už vie šíp vystreliť alebo nie.
Ak by ste sa ma spýtali, ktorú hrdinku mám radšej - či Feyre alebo Aelin - nedokázal by som odpovedať. No Feyre mi jednoznačne prirástla k srdcu - takým iným, a ja neviem akým, spôsobom než Celaena. Feyre je naozaj hrdinka, hrdinka, ktorá sa učí sama a učí sa zo svojich chýb.
Jej život sa však otočí naruby vtedy, keď príde Tamlin. Naše Zviera.
Ehm...ja neviem, čo k nemu povedať. Bol sympoš, musím uznať a s Feyre ich šipujem, no istým spôsobom si myslím, že v príbehu ani Sarah nemusela až tak vymyslieť ďalšieho chlapca, ktorý má svalnatú hruď a olivovo zlaté oči, v ktorých sa utopíte jedna radosť. No k tomu sa dostanem o chvíľu.
Lucien bol super. Je to taká ta postava, s ktorou by ste sa kamarátili, ak by bol skutočný. A Rhys...nuž tohto sem Sarah tiež nemusela dotrepať a prajem si, aby sa už v príbehu neobjavil aj keď viem, že tam bude. Neznášam ho. Napokon sa vyjadrím aspoň tak k Amaranthe - záporáčke, ktorá bola asi prvou záporáčkou, ktorá sa mi hnusila. No zasa, na druhú stranu, páčila sa mi jej krvilačnosť.
A teraz sa presunieme k príbehu. Páči sa mi, ako Sarah priniesla do knihy atmosféru starej klasickej rozprávky - Kráska a Zviera - no zároveň si vytvorila vlastný príbeh, vlastný svet, vlastné postavy a vlastnú jedinečnú zápletku, ktorá od klasickej rozprávky nie je závislá a za to jej dávam klobúk dolu. Je to niečo ako u Marissy Meyer (aj keď je Marissa v retellingoch majsterka) - čítate úplne iný príbeh, no má to niečo v sebe, kúsok atmosféry z predlohy. A mne sa to neskutočne páči. Ako to je u vás? :-)
Svet - Prythian -, sa mi nesmierne páčil, aj keď je istým spôsobom čudný a krutý. Aj napriek tomu, že tam vládol chlad, chudoba a bieda, chcel by som tento svet okúsiť. Milujem takéto svety, chladné, tiché, biedne a tiché, aj keď to nie sú práve miesta, v ktorých vládne na nebi pestrofarebná dúha. Snehová a chladná, ponurá a tichá, atmosféra sa mi na príbehu páčila úplne najviac a spolu s hlavnou hrdinkou Feyre sú to asi najlepšie veci v tejto knihe, čo sa týka teda môjho názoru. Bolo mi na worldbuildingu sympatické, že tam nie je na mapke milión xy miest, no za to tam máte vyznačené len dvory a niečo navyše - pričom tento svet je stále veľký a je v ňom čo objavovať. Definitívne som zvedavý, aké časti a aké kúty nám Sarah v budúcich dieloch tejto vychvaľovanej série odkryje a ukáže a kam nás zavedie ďalej. Celý Prythian aj s ríšou férov (nechcite po mne, aby som povedal víly) je neskutočne zaujímavý, plný chladu a tajností, ktoré by ste najradšej odhalili. 
Milujem svet, ktorý vytvorila Sarah v sérií Trón zo skla. No Prythian je niečo úplne iné...a iné aj v tom, ako sa mi to páčilo. Tiež dávam palec hore za to, že sa tieto svety na seba nepodobajú, čo sa, bohužiaľ, u niektorých autorov nedopatrením stane.
K tejto knihe som mal pár výhrad, nebudem sa im brániť. A aj ich sem napíšem. Niektoré kapitoly ma nebavili tak, ako predošlé, sem tam ma Feyre iritovala a ešte aj tá vec s tými svalnatými hruďami. Prepáčte, no asi nikdy si na to nezvyknem, aj keď YA literatúru, v ktorej je to ako na bežiacom páse, milujem. Tiež som mal menej rád tie časti, v ktorých Feyre bojovala za slobodu. Tie mi pripomínali možno niečo trochu dystopické (neviem prečo, vážne),  a bol to malinkatý problém, pretože celá kniha je taká v pojatí tej starej, chladnej mágií. Takže tak. Ale viete čo? Ja milujem Sarah  a jej výnimočno-úžasné písanie. Hltám jej slová ako kúsky pizze (práve by som si jednu dal :D) a jednoducho vie napísať všetko dobre a všetko takým spôsobom, ktorým mi učaruje a okúzli ma. Každý príbeh jednoducho z rúk tejto autorky bude originálny a napísaný štýlom a slovami, ktoré vás donútia milovať jej diela. A tak to bolo aj s Acotarom - boli v nej časti, ktoré mi neprišli až tak na chuť. No na druhú stranu boli napísané touto autorkou, ktorá jednoducho píše brilantne. Dokonca aj tú krátku hádanku, ktorej riešenie som tušil, dokázala vyriešiť spôsobom, ktorý mi aj tak (napriek tomu,  že som tušil odpoveď) vytvorí v hlave mindfuck. Sarah píše kúzelne.
Takže...je pravda, že som od tejto knihy niečo očakával. No dostal som to. V príbehu som najviac asi žral tú úplne úžasnú atmosféru a aj napriek tomu, že zatiaľ asi ani jednu knihu som neprečítal druhý krát, Acotar si jednoducho niekedy musím prečítať cez zimu. Odporúčanie, bitches! 
No...knihe dávam zaslúžené štyri hviezdičky aj s polkou piatej :-)
Bolo to jednoducho super a hlavne tá atmosféra.... :33
Sarah je jednoducho megagigasuper autorka!
Percentuálne hodnotenie: 90%


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem PreŠkoly.sk
Ponoriť sa do chladnej a ponurej atmosféry môžete na tejto adrese.


A čo vy? Čítali ste túto knihu? Čo na ňu hovoríte?
Máte ju v pláne si ju prečítať?
A čo vravíte na ostatné knihy od tejto autorky?

5 komentárov:

  1. I mne se libila, jinak, asi bych byt tebou tak neprozrazovala veci ze Skleneho trunu (viz jmena). Ne vsichni cetli treti dil:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono je to síce pravda, ale na druhú stranu, rozpráva sa o tom všade a už len stačí, keď si otvoríš na GR Empire of Storms, len aby si si to mohol dať do "to-read" a hneď v prvej vete je to meno, takže :DDD

      Odstrániť
  2. Mne sa jednotka páčila, ale na dvojku nemá nič :D dvojka je to najlepšie, čo zatiaľ Sarah zosnovala a už sa neviem dočkať trojky :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Božeeee, tú dvojku všetci vychvaľujú! :DD Nemôžem sa dočkať :-)

      Odstrániť
    2. Tak to sa teš, čaká ťa parádna jazda :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!