pondelok, 3. októbra 2016

Mesto padlých Anjelov | Tieňolovci opäť v plnej sile

Autor: Cassandra Clare
Počet strán: 384
Originálny názov: City of fallen Angels
Séria: Nástroje smrteľníkov
Diel: štvrtý
Žáner: YA, Fantasy, Urban fantasy
Vydavateľstvo: Slovart(sk)
Anotácia: Valentine je porazený a vojna sa skončila. Clary Frayová sa vracia späť do New Yorku k novému životu. Chce sa stať plnohodnotnou Tieňolovkyňou a zároveň sa učí používať svoju špeciálnu silu. Jej mama je zasnúbená so svojou celoživotnou láskou a Dolnosveťania a Tieňolovci si nažívajú v pokoji. A čo je najdôležitejšie: s Jaceom sú konečne spolu. Nič však netrvá večne. Niekto vyvražďuje Tieňolovcov, rozdúchava napätie medzi Dolnosveťanmi, a to môže viesť len k ďalšej vojne. Clary nedokáže pomôcť ani jej najlepší priateľ Simon. Jeho mama totiž zistila, že je upír, a vyhodila ho z domu. A aby toho nebolo málo, randí naraz s dvoma krásnymi a nebezpečnými babami. Clary napokon zisťuje, že nešťastnou náhodou dala do pohybu sled hrozivých udalostí, ktoré môžu zapríčiniť, že stratí všetkých, ktorých miluje.



"Lebo stojí napísané: Pomsta je moja, i odplata, riekol Pán."


Mesto skla bolo fenomenálne. (recenzia tu) Ale priznám sa - istým spôsobom som už v sérií nechcel ďalej pokračovať, pretože sa mi páčilo, ako to všetko v tretej (a najprv poslednej) knihe zhrnulo a zakončilo. Zo začiatku som nemal príliš veľké nutkanie pokračovať v sérií. V meste skla skončilo všetko tak, ako malo a pripadalo mi to pravdivé - a že to stačí. No, ale rozhodol som sa, že budem pokračovať - najprv kvôli úplne poslednej knihe MNO, ktorá je krásne hrubá a vraj epická a potom hlavne kvôli Lady midnight, ktorú každý vychvaľuje až do nebies (no prepáčte, ale pri šesťdesiatych tisícoch prečítaní na gr mať priemerné hodnotenie 4,5? Luxus!) a hlave pre to, že má takú krásnu obálku, že si ju chcem jednoducho prečítať - čo, ako som si domyslel, by sa bez celej série TMI nedalo. Takže som sa vrhol do štvorky z Nástrojov.
Čo sa týka Mesta padlých anjelov, vedel som od prečítania druhého dielu zo samotnej série, do čoho idem. Veľa ľudí túto knihu nemá akosi v láske, mnohý ju považujú za veľké sklamanie zo strany Cassandry Clare a niektorí zasa vravia, že to je slabina, kniha, ktorá slúži ako akási krátka cestička medzi tretím a štvrtým dielom, kde sa to má opäť začať. K týmto názorom sa pridávam aj ja. Hneď hovorím (píšem), že kniha nebola zlá - no bolo naozaj, naozaj vidieť, že to je tým odrazovým múrom k päťke, ktorá snáď (dajbohu) bude už lepšia - no a o šestke viem, že je dobrá, pretože je to posledná kniha a všetci ju vychvaľujú. Čiže týmto dielom vlastne tá kvalita tej série neupadá. (Alebo sa mýlim? Dúfam, že nie :D)
Keď som začal čítať túto časť, začalo sa to "celkom" dobre - podľa toho, čo si pod pojmom celkom dobre predstavujete. Ihneď som vedel, že sa to nezačalo tak ako predošlé knihy z tejto série. Prvé kapitoly však boli aj napriek slabšiemu rozbehu stále fajn.
Musím povedať, že táto kniha sa delí na akési dve časti - Simonovu a Claryinu (spolu s Jaceom, toho nemôžme zabudnúť, vyjadrím sa neskôr). Väčšina knihy však padá Simonovi, aj keď ku koncu sa to skôr točí okolo Clary...no ale to je teraz jedno. Mne to Simonove rozprávanie vôbec nevadilo. Nech sa tam dialo nič, bolo mi to jedno - znovu som sa utvrdil, že Simon je moja najobľúbenejšia postava z celej série. Vôbec nechápem ľudí, ktorí ho nemajú radi - ja mám najradšej z celej série práve Simona. Dokážem s ním súcitiť, jeho rozprávanie ma baví a ako postavu jednoducho "milujem". Keby celá kniha bola rozprávaná z jeho pohľadu a zamieravala sa len na dej, ktorý sa točí okolo neho, kniha by si bola odo mňa odniesla vyššie hodnotenie. Lenže niečo sa stalo. Clary a Jace sa stalo.
Clary mám ako postavu a charakter rád. Ale Clary je v niečom podobná Americe so Selekcie - občas vás naozaj štve a trháte si z nej vlasy od nervov. Jace je fajn. Nikdy neviem, ako sa k nemu vyjadriť - beriem ho akosi s rezervou. Podľa všetkých opisov by to mal byť chlapec, ktorý je odvážny, ironický, neslušný a zároveň dobrosrdečno-milo-dokonalý zároveň, má oči, v ktorých sa utápate a strácate a jeho zlatistá pokožka pokropená kvapôčkami horúceho potu je celá zo svalov. To je Jace. Jace Wayland Lightwood Herondale a ešte neviem aký, ktorý sa svojou úžasnosťou podobá na chlapčenské postavy z iných kníh, ale to je jedno. Ak to mám brať s ohľadom, Jace je fajn, keď odpustím knihe tie opisy zaliate slinami, ktorých je pri pohľade na tohto Tieňolovca čoraz viac.
No, ale poďme k tomu, čo som chcel - ich príbeh mi akosi vadil. Samozrejme, ich dejová línia bola pravdepodobne v tejto knihe najdôležitejšia a ja to chápem, že vlastne ich zápletka je všetka zápletka, ktorú kniha  vlastne má. Lenže...ja to ani neviem poriadne vysvetliť. Všetko je to stále to isté. Jace hento, Jace tamto, Jace sa obviňuje, Clary sa obviňuje....ach. *vzdych* Clary a Jace sú príbeh samo o sebe. Telenovela. Veď aj tak je všetkým jasné, že vždy budú spolu a vždy prežijú, dokonca aj keď bude koniec sveta. :D
Kniha mala tiež pár miest, pri ktorých som si hovoril, že tam vôbec nemuseli byť. Nechcem presne menovať konkrétne, no možno, ak ste čítali tiež túto knihu, budete mať taký istý názor. Jednoducho som sa cítil pri niektorých scénkach tak, že sú proste zbytočné a namiesto tejto scénky som už mohol mať načatú ďalšiu kapitolu...
Čo trocha sa vyjadrím k spisovateľke - aby som sa neopakoval na niekoľko odsekov, tak to len zhrniem. Jej písanie je ako vždy, jednoduché, no zároveň jedinečné. Cassandra Clare píše jednoducho skvelo a vo svojom obore je ako doma, takže tam niet čo vytknúť. Jej slová pridali knihe na kvalite - pozdvihli jej kvalitu aspoň o trochu vyššie, naozaj.
No, aby som to akosi celé zhrnul - kniha vôbec nebola zlá. Práve naopak, bola dobrá, lenže...zostaneme pri tom dobrá. Ako som spomenul vyššie, táto kniha definitívne slúžila ako nejaký mostík, ktorý je jedinou cestou z tretej knihy k tej piatej. Určite nie som (ako niektorí) odradený. Bolo to fajn čítanie, ibaže kniha mala svoje slabé miesta. Bolo tiež vidieť, že autorka nám chce vlastne povedať (aspoň ja som to tak cítil) tú zápletku, ibaže nechce, aby to bol krátky príbeh, ktorý by napokon ani nebol knihou, tak tam pridala nejaké tie ďalšie scénky a menšie problémy, ktoré sa môžu na niekoľkých ďalších stranách bezvýznamne riešiť. Takže tak. Fajn čítanie, aj keď nič menej a nič viac.
No, ako som spomenul vyššie - fajn čítanie, plusy a mínusy akurát tak vyvážené. Nechcem povedať, že to bolo sklamanie, ale zase musím uznať - predchádzajúce diely boli naozaj niečo.
Táto kniha bola taký priemer, s veľkou výhodou, že ju napísala Cassandra Clare - čo ju, vďakabohu, aspoň trochu vydvihlo.
Percentuálne hodnotenie knihy: 60%


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem PreŠkoly.sk
Vrátiť sa k Tieňolovcom môžete na tejto adrese.







A čo vy? Čítali ste túto knihu? Máte na ňu názor ako ja?
Alebo sa vám nepáčila ako niektorým?
Zostali ste pri trojke ako pri závere série alebo ste pokračovali?



2 komentáre:

  1. Konkrétne túto sériu som nečítala a keby som mala viac času popri vysokej, tak by som si ju prečítala, ale už mam teraz v poradovníku min. 6 kníh ktoré ležia na stole a čakajú, kým ich prečítam :D Mimochodom, veľmi sa mi páči tvoje hodnotenie kníh Darmi smrti!!!! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. O tých knihách, ktoré čakajú na čítanie ani nehovor :DDD U mňa je to aj tri krát toľko :DDDDD
      Ďakujem! :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!