piatok, 14. októbra 2016

Pomsta a Rozbřesk | Príbehy jej oddialili smrť. Zachráni ju však láska?

Autor: Renée Ahdieh
Počet strán: 400
Originálny názov: The Wrath & the Dawn
Séria: Pomsta a Rozbřesk
Diel: prvý
Žáner: Fantasy, Re-telling, YA
Vydavateľstvo: CooBoo(cz)
Anotácia: V zemi Chorásán si násilnický kalif Chálid každou noc bere novou dívku a za každého rozbřesku ji nechává oběsit na hedvábném provazu. Když se šestnáctiletá Šíva stane jeho obětí, rozhodne se její nejlepší přítelkyně Šeherezáda, že se pomstí, a dobrovolně se stane jeho další ženou. Šeherezáda je nejen odhodlaná zůstat naživu, ale ukončit hrůzovládu kalifa jednou provždy. V tomto napínavém převyprávění Tisíce a jedné noci okouzluje Šeherezáda noc za nocí kalifa svými příběhy, a získává tak další dny života. Ale jestli je Chálid doopravdy takové monstrum, jak je potom možné, že se do něj Šeherezáda zamiluje? A znamená v tomto světě plném tajemství láska vůbec něco?


Jasmína se zasmála a poprvé to znělo opravdově. "Taková škoda, Šeherezádo
al-Chajzurán. Tak trochu si myslím, že bych si tě mohla oblíbit, kdybychom se potkaly 
v jiném světě a v jinou dobu."



U re-tellingov sme si (určite) mysleli, že niečo úplne nové a nezvyčajné už nás nemôže prekvapiť. A mýlili sme sa. Debutová autorka roku 2015, Renée Ahdieh, nám priniesla príbeh na základe príbehov Tisíc a jedna noc, ktorý určite už len s názvu poznáme. Ja som síce Tajn nečítal, ale viem, o čom to je.
Ale...Pomsta a rozbřesk urobilo v ya/retellingovej komunite frmol. Kniha sa stala veľmi, veľmi rýchlo obľúbenou, ohlasy na ňu sú úplne samé chvály a ako dôkaz vám môžem predložiť goodreads hodnotenie 4,2 hviezdičiek z piatich pri necelej 50 tisícke hodnotení. Tomu sa hovorí, že tá kniha musí byť naozaj dobrá. A je?
Začnem s postavami, aj keď tie chcem prebrať trochu rýchlejšie. Hlavná hrdinka, ako inak, je Šeherezáda. Musím povedať, že som si ju naozaj obľúbil, aj keď fakt, že má len šestnásť rokov (skoro ako ja) mi nešiel do hlavy. Možno pre to, že ja budem mať za mesiac šestnásť a pravdepodobne (určite) by som nedokázal to, čo ona - a ona je ešte dievča, takže...Ale anyway, obľúbil som si ju. Priznám sa, že miestami ma...ani nie že štvala, ale jednoducho som ju pri určitých scénkach až tak rád nemal. Ale postava to bola veľmi sympatická, páči sa mi, že to nie je žiadna badaas hrdinka, ktorá vytasí dva meče a behom jednej sekundy presekne tri krky s tým, že sa chová ako malé dievča, keď stojí pri dvoch chlapcoch a nevie sa rozhodnúť. Autorka urobila Šeherezádu, alebo teda "Shazi", badass tým, že jej dala zdravý a hlavne múdry rozum. Šeherezáda, čo sa týka zbraní, vedela narábať len s lukom a jej zbraňou  bola hlavne múdrosť - nesmierne sa mi to páčilo. Prvá vec, ktorá nie je na tejto knihe taká klišuidná. A to je ešte len začiatok!
Ďalšou hlavnou postavou tu máme monštrózného Kráľa kráľov - Khalida. Tiež sa priznám, že mi fakt, že má len osemnásť rokov, s ním nešiel akosi dohromady. Ale to je zasa len hlúpe odbočenie.
Khalid je vážne skvelá postava a nebudem klamať, obľúbil som si ho. Jednoducho mi je sympatický jeho charakter a rozum, pri čom sa mi páči, že ho každý odsudzuje, nenávidí aj napriek tomu, že ho nik nepozná. A tiež sa mi páči, že si prizná svoje chyby - že aj on je na vine. Ale to už ďalej nechám tak, pretože by sme sa dostali do zbytočných spoilerov.
No a čo sa týka vedľajších postáv, tie opíšem akosi stručne: Despina bola neskutočne fajn postavička aj napriek tomu, že zo začiatku som ju nemusel a na prvých stránkach mi liezla na nervy. Jalal bol tiež fajn - určite by som však chcel vidieť niečo aj z jeho pohľadu, "nahliadnuť" do neho, pretože mi, neviem prečo, príde zaujímavý. No a Tariq...pre mňa trošku "nepríjemnejšia" stránka knihy. Nepoviem, že som ho nenávidel, to nie...ale proste som ho až tak nemusel. Sem-tam bol sympatický, no scénky s ním som nemal až tak v láske ako ostatné.
Čo sa týka samotného príbehu, autorke sa veľmi, veľmi dobre podaril. Samotná zápletka sama o sebe je prepracovaná, zauzlovaná a má väčšie tajomstvá a odhalenia, ktoré nás ešte len čakajú. Keď si pomyslím celú tú zápletku, nachvíľu sa začudujem, prečo táto kniha má len jedno pokračovanie - čo je zároveň aj posledný diel tejto...duológie? Ako sa to hovorí u nás? :D
Kniha má obrovskú výhodu, že sa až veľmi rýchlo číta. Predošlé štyri (alebo päť?) dni, čo som Pomstu a Rozbřesk čítal, som mal menší reading slump, takže vždy, keď som mal ísť čítať (nech to bolo akokoľvek dobré), vymyslel som si nejakú hlúpu výhovorku len pre to, aby som čítať nemusel. Môžem však s čistým svedomím povedať, že Pomstu a Rozbřesk by ste mali prečítanú nanajvýš za dva dni. Kniha sa číta nesmierne rýchlo, stránky vám ubiehajú pred očami až len blikajú a za vyše hodiny máte prečítané cez sto strán - k čomu vlastne pomáha to riadkovanie a nastavenie odstavcov, ktoré kniha má. Ale vráťme sa opäť k tomu podstatnému, čiže k príbehu a zápletke.
Príbeh vás nikdy nebude nudiť - to vám zaručujem. Stále sa niečo deje, stále niekto sem, niekto tam, a aj keď niektoré scénky sa opakujú (zvlášť tie s tým ľúbostným zámerom), tak ani tie vás nebudú nudiť, pretože sú vždy nejako "okorenené". Kniha vás jednoducho stále bude baviť.
Akcia, napätie, zauzlovanie a rozuzlovanie, tieto všetky "vecičky príbehu" sú podané tak, to zase neišlo neuveriteľne až nepríjemne rýchlo, no ani tak, aby to nebolo unavujúco nudné. Je to presne tak, ako dobrý príbeh má byť. A týmto sa dostávam k samotnej autorke - Reneé Ahdieh -, ktorej hovorím kúzelníčka.
Prečo kúzelníčka? Pretože Reneé vie so slovami čarovať, preto. Je naozaj vidieť, že príbehy sú jej vášňou a tým, čo ju naplňuje a že to robí s láskou. Nehovoriac o tom, že vety píše tak, aby vás stále držali na ihlách a donútili, aby ste čítali ďalej a ďalej. Autorka si vybrala nie práve najľahšie prostredie a svet - ku ktorým poviem niečo nižšie -, no urobila to správne. Navyše vo všetkom môžete vidieť akýsi kúsok mytológie. Naozaj obdivujem, ako dokázala do všetkého zakomponovať príbehy, ich moc a ich silu a význam. So všetkým sa skvelo vyhrala.
Čo sa týka prostredia - je skvelé čítať niečo úplne nové, nie mainstreamové a úplne nezvyčajné-samozrejme s tým, že to patrí do young adult fantasy literatúry. Pomsta a Rozbřesk sa odohráva totiž v exotickom svete, ktorý mi presne pripomína svet z rozprávky Aladdin. Dokonca to malo aj takú čarovnú, no zároveň akúsi "starú" atmosféru, aj keď sa správne asi neviem vyjadriť...
No, a aby som utrúsil ešte čo-to k dizajnu, keďže ja milujem krásne esteticky spracované knižky, vydavateľstvo CooBoo opäť nesklamalo. Obálka je veľmi naživo krásna a ešte zaujímavejšia než na obrázku - a moje najväčšie nádeje sa vyplnili - na titulné strany dali tú kresbu Šeherezády. Tak veľmi som sa bál, že ju tam nedajú! Ale dali ju tam! A bol som z toho úplne happy! :D
No..a ten koniec. Do poličky v mojom mozgu s názvom "Najlepšie konce kníh" pribudol ešte jeden...
Kniha bola naozaj veľmi dobrá a skvelo napísaná. Úžasné prostredie a (už teraz) nezvyčajná hlavná hrdinka, ktorá je silná svojim rozumom a rozmýšľaním, robili príbeh ešte lepším. Odporúčam naozaj každému, od milovníkov fantasy, cez ľudí, ktorí majú radi knihy, v ktorých sa vzdáva hold príbehom  až po duše, ktoré sa radi strácajú v romantických zápletkách.
Okrem pár vecí (niektoré scénky s Tariqom a ešte jedny, ktoré kvôli spoilerom nebudem menovať) sa mi kniha veľmi, veľmi moc páčila.
Nemôžem sa dočkať pokračovania!
Percentuálne hodnotenie: 90%



Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem Preškoly.sk
Uvítať úsvit s hodvábnym povrazom môžete na tejto adrese.







A čo vy? Čítali ste túto knihu? Páčila sa vám?
Máte radi retellingy a knihy, ktoré sa odohrávajú v takýchto nezvyčajných svetoch?
Chceli by ste si ju prečítať?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý váš komentár a názor!