nedeľa 16. októbra 2016

Zo zákulisia príbehov 7 | Prípravy na písanie


Juchú :D Už som si normálne myslel, že sa tento skvelý projekt zrušil. Našťastie, ako len veľmi mi odľahlo, nie. Projekt vymysleli Lyn s Moon, a práve prebieha tiež aj súťaž, takže sa určite zapojte! :D



O čo ide?
Zo zákulisia príbehov je mesačný projekt. Každý mesiac s Lyn zverejníme iné otázky, na ktoré odpovieme. Otázky sa budú týkať nášho písania, ako tvoríme, budete môcť spoznať naše postavy a dozviete sa informácie, ktoré len tak niekto nevie.
(skopírované z blogu Moon)


1. Píšeš si plán príbehu, alebo si len sadneš a ťukáš?
Outline v mojom prípade musí byť a môžu za to hlavne predošlé skúsenosti. No neautlajnujem tak, aby som všetko mal striktne dané a podobné veci, ale skúšam sa to skĺbiť vždy do takého stavu, že viem, čo sa bude diať, čo je potrebné a tak,  a zároveň s tým, že to bude stále akési "objavovanie", sám seba prekvapím a podobne. Inak by ma to totiž nudilo. Takže dalo by sa povedať, že pol na pol.

"Nad hlavami tiene žijú,
okolo len hustá tma.
Všade samé tiene bijú,
nenájde sa dobrota.

Na svete len tiene vládnu,
temnota už zasadla,
kosti všetky besy zhltnú,
svetelná je bezvládna."

2. Koľko súborov s informáciami o príbehu máš v počítači?Nespočetne veľa a prosím, nepýtajte odo mňa číslo. Keby ste videli môj priečinok s názvom "Tiene a Kosti" tak by ste sa asi zbláznili - milión informácií, státisíce rodokmeňov a charakteristiky a minulosti postáv a xy ďalších blbovín, ktoré ani nepotrebujem. Plus niekoľko alternatívnych začiatkov a koncov.

V noci tiene besne lovia,
niet už žiadnej zábrany,
svetlá už nik neoslovia,
prízrakmi sú beztvárni. 

3. Hľadáš fotky ľudí, ktorí sa podobajú na tvoje postavy?
Nie, nevyhľadávam. Avšak niekedy sa mi stane, že nejaký obrázok či fotka mi vyskočí na pintereste a podobá sa na jednu z mojich postáv, takže potom tie ukladám do nástenky Tiene a Kosti. Okrem jednej fotky (Elle Faning či jak sa volá) sa však žiadna fotka nejakej osoby na sto percent nestotožňuje s mojimi postavami, skôr to je akási podoba, či výraz a charakter, ktoré sa podobajú.

Pohltia ťa v snoch jak havran,
lietajú aj zastrašia,
chladný to ten prudký závan,
zloba tá tak najstaršia.

4. Snažíš sa svoje postavy spoznať bližšie? (napríklad čo majú radi alebo čoho sa boja)
Samozrejme, že áno! A neviem si bez toho predstaviť písanie nejakého príbehu. Nedokážem si predstaviť, že píšem tristo strán o postave, ktorú vôbec nepoznám. Ale...
Ako u outlinovania, aj tu sa zhodujem s tým, že akúsi "polovicu" toho charakteru poznám, avšak s tým, že v priebehu písania knihy tú postavu spoznávam. Príde mi to tak viac záživnejšie.
No..ale...písať príbeh o postave, ktorú nepoznám, je rovnaká blbosť ako písať sloh-charakteristiku človeka, presnejšie susedovej 20-ročnej dcéry, ktorá k nemu chodieva raz do týždňa, ale inak ju vôbec nepoznám. Takže tak.

Pohltia ťa zvnútra, zvonku,
tma len stále mätúca,
chytia sa tak aj úponku,
neustále hatiaca.

5. Píšeš si nejaké poznámky k príbehu a ak áno, kam si ich zapisuješ?Určite áno. Mám taký pocit, že som niekedy dozadu spomínal, že mám milión zápisníkov, pri čom v každom je vypísaných len niekoľko strán. 
Poznámky si píšem naozaj hocikde - buď do zápisníkov, niekedy do počítača a často krát sa stáva, že na matematike vytiahnem zdrap papiera a píšem, čo ma napadne.

Tmy dosť nikdy nie je niet,
stuhne krv ba aj jazvy,
dokým len tak nepotemnieť,
o všetkom len vedia masky...

6. Je pre teba náročné začať písať príbeh?
Ani nie. Ale aj áno. Záleží to od nápadu a od samotného príbehu. Niekedy sa mi stane, že v hlave mi napadne len naozaj taký malý a veľmi krátky obraz - len taká iskrička, ktorá si vyžaduje mnóóóžstvo premýšľania a podobne. Inokedy sú to zasa nápady, ktoré mi v mozgu zaiskria tak, že behom niekoľkých minút mám ako tak rozmyslený celý príbeh. Takže to naozaj záleží od nápadu, asi teda tak.


A čo vy? Ako to prebieha s vaším príbehom?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý váš komentár a názor!