pondelok 7. novembra 2016

Křišťálový meč | Každý může zradit

Autor: Victoria Aveyard
Počet strán: 419
Originálny názov: Glass sword
Séria: Red Queen
Diel: druhý
Žáner: YA, Sci-fi, Fantasy, Dystópia
Vydavateľstvo: CooBoo(cz)
Anotácia: Každý může zradit... Nenechte si ujít pokračování Rudé královny! Krev Mare Barrowové je rudá jako většiny obyčejných lidí. Má ale nadpřirozené schopnosti jako Stříbrná, dovede ovládat blesky, což je zbraň, kterou chce královský dvůr získat pod svou kontrolu. Sice ji obvinili, že to vše jen předstírá a je prachsprostá podvodnice, ale jí se podaří uprchnout od Mavena, prince a přítele, který ji zradil. A Mare zjistí něco vskutku překvapivého – není jediná Rudá, kdo má podobné schopnosti. Pronásledovaná Mavenem, z nějž se nyní stal pomstychtivý král, vyráží pátrat po rudostříbrných bojovnících, aby je vyzvala k souboji s jejich utlačovateli. Ale nehrozí snad Mare nebezpečí, že se z ní stane přesně taková zrůda, které se pokouší porazit? Nezlomí ji váha životů, jež je nutné položit ve jménu revoluce?


Snažila jsem se nemyslet na tváře mrtvých.


Rudá královna bola hitom minulého roku a jej "sláva" trvá stále. Ja som ju minulý rok čítal a nesmierne sa mi páčila, aj keď sem-tam mala svoje muchy a zo začiatku to bolo také spojenie Trónu, Selekcie a aj Hier o život. No už vtedy (po tom konci) som si musel ihneď prečítať dvojku. K tej som sa však, bohužiaľ, dostal až teraz - rok po tom. A ja nemôžem na Křišťálový meč povedať nič zlé.


Vyjadrím sa prv k postavám, ktoré sa mi v tomto diely neskutočne moc páčili. Hlavná hrdinka Mare Barrowová mi v jednotke, aj keď som ju tam mal rád, pripadala podobná k ostatným hrdinkám z ya literatúry. Občas vedela naštvať, to je teda pravda. Lenže v tomto dieli...proti Mare nemám vôbec nič. Victoria sa v postavách oveľa zlepšila. Všetky mi prišli reálnejšie, múdrejšie, no nie takým spôsobom, že vedia vždy všetko a sú to nesmierne obrovskí hrdinovia. Mare si uvedomovala vážnosti vecí, snažila sa byť silná v očiach druhých, no hlboko vnútri bola slabá a na pokraji zrútenia. Priznala si svoje chyby, nedostatky, a nebola to hrdinka, ktorá vždy všetkých zachránila.
Tiež som v tomto dieli obľúbil oveľa viacej Farley a Shadea, ktorí spolu tiež boli naraz reálnejší a mali takú väčšiu "podstatu", alebo ako by som to nazval. Zatiaľ čo Farley bola v jednotke udatnou vodkyňou rebelantskej skupiny, v Meči je to dievča, ktoré má istým spôsobom zlomené srdce a na pleciach si nesie poriadnu ťarchu.
A čo sa týka nových postáv, ktoré pribudli, z nich som si najviac obľúbil Cameron a Plukovníka, aj keď ten bol nevrlý a nebol práve najlepší. Som si však istý, že v budúcich dieloch nám ukáže zo seba viac.


Čo sa týka príbehu, ten bol naozaj skutočne bombový. Jednotka mala pomalší rozbeh, väčšinou sa tam "nič" nedialo a všetko bolo také...pokojnejšie. V Meči to tak nie je. Victoria nám ukazuje, že tu už naozaj o niečo ide. O niečo vážne. Celý príbeh tak naberá takú zvláštnu pochmúrnu, temnejšiu a vážnejšiu atmosféru, ktorá ma vtiahla do deja a nechcela pustiť. Kapitoly boli síce dlhšie, no čím som skončil jednu, chcel som ďalšie dve prečítať. Každá bola skvelo spracovaná a napätie v príbehu postupne rástlo. A čo sa mi najviac páčilo na príbehu bola akčnosť. Bolo to akčné, akoby ste mali pred očami nejaký film. Tiež som mal pocit, že čítam knihu nejakých nových X-menov, no v tom dobrom slova zmysle. Victoria Aveyard nám naozaj mala čo v dvojke poskytnúť a preto Křišťálový meč u mňa neradím do druhých dielov, v ktorých sa zväčša nič nedeje a sú to len takými prechodnými časťami. Ak vás Meč náhodou nebavil a nudili ste sa, vážne vás nechápem. Pre mňa to bolo akčné, napínavé a čítalo sa mi to oveľa rýchlejšie než jednotka, pretože som chcel vedieť, čo bude ďalej. Kam nás Victoria zavedie, čo sa stane s postavami a ako vyrastú - postavy sa totiž v priebehu knihy neustále vyvíjali, čo sa mi tiež páčilo. Tiež nemôžem zabudnúť na to, že autorka nám ukázala ďalší kúsok sveta, čo bolo zaujímavé. A tu sa dostávam k niečomu, vďaka čomu kniha mala obrovskú, ale veľmi obrovskú výhodu - žiadna romantika.
Dobre, možno pojem "žiadna romantika" je trochu klamlivý. Áno, boli tam také trošku horúcejšie scény oproti ľadovému príbehu a prostrediu, padlo tam niekoľko viet o tom. No to bolo všetko. Zatiaľ čo v jednotke bola romantika medzi poprednými hlavnými líniami príbehu, v dvojke je to len korenie, ktoré autorka použila, myslím si, skôr pre fanúšikov tejto časti príbehu.
No, ak to mám zhrnúť, Meč bol pre mňa oveľa lepším príbehom než Rudá královna, ktorá sa mi tiež veľmi páčila a koniec mi akoinak vyrazil dych. Autorka sa poučila z chýb, tu ich opravila a príbeh vedela lepšie napísať a "zostrojiť". Páči sa mi, ako je vidieť ten pokrok. (Teda aspoň môj názor.)
Je pravda, že som si myslel pri začínaní čítania tejto knihy, že jej dám 4 a pol hviezdičky - teda ak sa mi bude nesmierne páčiť a že tú polovicu "uhryznem" kvôli romantike.
Romantika bola však v príbehu použitá len ako jemné korenie a preto nemám dôvod dať Křišťálovému meču menšie hodnotenie ako 5 hviezdičiek! Bola to veľmi skvelá, akčná a napínavá jazda a ja sa neviem dočkať trojky a napokon posledného dielu!
(A filmu tiež! Dúfam, že niečo z toho bude!)
Percentuálne hodnotenie: 99%


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem Preškoly.sk
Do sveta, ktorý je rozdelený krvou a v ktorom každý môže zradiť, sa môžete 
ponoriť na tejto adrese.


Čítali ste už túto knihu? Čo na ňu hovoríte?
Čítali ste prvý diel? Páčil sa vám? Navnadil vás na ďalšie diely?
Chceli by ste si knihu prečítať?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý váš komentár a názor!