utorok 22. novembra 2016

Oceán na konci ulice | Je to predsa len jazierko...

Autor: Neil Gaiman
Počet strán: 180
Originálny názov: The ocean at the end of a Lane
Séria: -
Diel: -
Žáner: Magický realizmus, fikcia, Fantasy
Vydavateľstvo: Slovart(sk)
Anotácia: Jedného dňa, keď bol Neil Gaiman sám doma, jeho manželka práve niekde koncertovala, rozhodol sa, že si skráti čakanie a napíše pre ňu poviedku. Postupne však z poviedky vznikol román Oceán na konci ulice, v ktorom sa hlavný hrdina chystá na pohreb a vracia sa na miesta svojho detstva. Voľné chvíle pochmúrneho dňa vypĺňa potulkami po bývalom detskom kráľovstve. Vyberie sa až na samý koniec svojej ulice, kde ešte stále stojí farma Hempstockovcov, a stretne sa so starou pani Hempstockovou, matkou svojej kamarátky z detstva Lettie Hempstockovej, dá si čaj a odíde k jazierku s kačkami, ktorému Lettie hovorila oceán...



"Nič nie je nikdy také isté."
"Či o sekundu alebo o sto rokov. Všetko sa stále mení, presúva, víri. No a ľudia sa nemenia o nič menej ako oceány."



Oceán na konci ulice z pera Neila Gaimana, veľmi uznávaného autora mnohých a mnohých knižiek, je útla a tenučká knižka. A aj cez to je veľmi zložitá, musíte nad ňou ustavične rozmýšľať a polemizovať. Tiež je to kniha veľmi čudná. Podivná. A zároveň kúzelná. A ešte mnoho ďalších vecí...a možno oceán na konci ulice je len malé, obyčajné, bežné jazierko.


No, čo vám o tomto zázraku poviem. Pri tejto knihy som sa cítil a ešte sa aj cítim ako rozdvojená osobnosť. Časť mňa chce dať knižke nižšie hodnotenie, pretože síce bola skvelá, mala svoje pasáže, ktoré ma menej bavili a málo z nich aj nudili. ...No a tá druhá časť, rovnako veľká a rovnocenná, chce dať knihe hodnotenie čo najvyššie. Pretože Oceán na konci ulice mal na mne veľmi veľký impakt. Tá kniha, tie strany, tie slová...to všetko na mňa moc pôsobilo jedinečným a unikátnym spôsobom. Oceán na konci ulice je deifnitívne kniha, ktorá urobila s mojim srdcom niečo zvláštne...tak ako to dokážu len knihy z rúk a myslí tých najlepších autorov, spisovateľov, ktorí svoje remeslo ovládajú ako mocný mágovia svoje zradné a nevyspytateľné kúzla.
Prvou vecou, ktorou sa táto kniha tak "vyznačuje", je tá, že kniha má hlavného hrdinu, no ten nemá meno. Čo sa týka môjho názoru, mám taký čudný pocit, že to je sám autor, no na druhej strane si zasa myslím (znova tie rozdvojené názory!!), že autor postavu nemyslel ani ako človeka, ale skôr akúsi myšlienku alebo len ako metaforu k niečomu, čomu už ja som bohužiaľ pravdepodobne nepochopil.
Hlavný hrdina sa nijak moc neopisuje. Nevieme príliš z jeho minulosti, ani budúcnosti, no zároveň vieme o ňom všetko. Čudné, všakže? Možno pri čítaní mojich slov to nechápete, no prečítajte si túto knihu...má len necelých dvesto strán...a uvidíte, o čom hovorím. Všetko je to čudné. Ale v tom najlepšom slova zmysle.
Hlavný hrdina, v prológu keď už je dospelý, sa vracia na miesto, ktoré kedysi bolo jeho domovom. Potom zájde k domu, ktorý bol jeho akýmsi druhým domovom...a kde sa veľa, mnoho vecí udialo. A začne nám rozprávať príbeh.
Príbeh šialený ako Alica v krajine Zázrakov. Aj Alica je šialená, nedáva zmysel, jednu sekundu je to hento a druhú tamto, guláš rôznych fantazmagórií. No ako Alica, aj Oceán má tú "magickú schopnosť", že tieto nezvyčajné veci sú napokon úžasné.


Verte či neverte, takto som sa ešte nikdy necítil. Tak rozdvojene, tak rozpoltene. Mávam pri knihách rozličné pocity, aj také, ktoré sa navzájom bijú a ani nejdú dajako dokopy. No ešte nikdy ich nebolo toľko ako pri tejto knihe. 
A čo ma na tom najviac fascinuje, je autorova hlava. Ako mohol prísť na tento zo začiatku zdajúci sa jednoduchý príbeh? Ako mohol vytvoriť krátku knižku, ktorú máte hneď sfúknutú, ktorá vo mne zanechá tuny a tuny pocitov ako nijaká iná, oveľa hrubšia? Ako dokázal vytvoriť krátke a rýchle dielo, ktoré zanechalo po sebe toľkú spúšť a tak veľmi na mňa zapôsobilo?Ja neviem.
No viete čo? Neil Gaiman je jednoducho génius a blázon zároveň. Nečítal som od neho iné knihy, Oceán na konci ulice je od neho prvá kniha, ktorú som prečítal. Možno sú lepšie. Možno sú horšie. No teraz len viem, že o tomto autorovi si myslím že je jednoducho úžasný. Niekto píše preto, lebo miluje čítanie a rád tvorí nové svety a rád píše životy vymyslených postáv. No...mám pocit, že Neil píše jednoducho preto, lebo sa narodil s týmto talentom. A síce niečo také nerozprávam často ba až vôbec, teraz to hovorím a myslím zároveň smrteľne vážne.
Tie vety nezneli nejako povznešene a neviemako, ako by si predstavovala moja bývalá učiteľka sloviny, ktorá chorobne miluje Štúra a na všetko ostatné vraví, že je to hlúposť. (Nenávidím ju, pretože ona nenávidí Harryho Pottera.) Tie vety ani nemusel znieť nejako krásne, urodzeným štýlom písania alebo ja neviemčo. Boli to vety. Vety, ktoré skladali Oceán. Teda len obyčajné jazierko. Lenže každá tá veta vo mne niečo ponechala. Zvláštne, čo?
Ja viem, že táto recenzia sa nepodobá ani na jednu z tých predošlých, z tých mnoho. Ale viete čo? Nevadí mi to. 
Táto kniha bola čudná, nezvyčajná, originálna a úžasná. Dobre, pripustím, boli tam pasáže, ktoré ma sem-tam bavili menej ako ostatné a pár málo ma nebavilo.
No všetko ostatné bolo absolútne skvelé a zanechávalo to vo mne oveľa viac, než by som čakal.
Percentuálne hodnotenie: 90%



Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem Preškoly.sk
Sadnúť si na lavičku, pozerať sa na oceán (len obyčajné jazierko) a zahĺbiť sa do príbehov minulosti, môžete na tejto adrese.


Čítali ste túto knihu? Páčila sa vám?
Máte na ňu iný názor? 
Aj vo vás zanechal Oceán také zvláštne pocity?

2 komentáre:

  1. Od Gaimana si už tak dlho niečo chcem prečítať, ale nedokážem sa k tomu dokopať. Navyše je tam od neho toľko kníh, čo ma zaujali, že o to horšie, že si neviem ani vybrať :D Asi si budem musieť spraviť nejaké papieriky a losovať, inak to nevidím :D
    Ako niekto nemôže mať rád HARRYHO POTTERA!!!!!! :O

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. U mňa to je skôr tak, že si chcem od Gaimana prečítať Amerických bohov, ktorých všetci vychvaľujú, no všade je to vypredané :DD
      A s tým HP ani nezačínaj... :D :D...začnem chytať záchvaty, ako môžu byť ľudia taký debilní :D :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!