utorok, 27. decembra 2016

Hra o Tróny | Buď vyhráš, alebo zomrieš

Autor: George R.R Martin
Počet strán: 656
Originálny názov: A Game of Thrones
Séria: Pieseň ľadu a ohňa
Diel: prvý
Žáner: fantasy
Vydavateľstvo: Tatran

Hra o tróny je prvým dielom majstrovskej série najvýraznejšieho súčasného autora v žánri fantasy. Hrou o tróny začal George R.R. Martin ságu, v ktorej spája to najlepšie, čo tento žáner ponúka. Stránky tejto úžasnej ságy sú naplnené tajomstvom, intrigami, romantikou a dobrodružstvom, ktorých čítanie je pôžitkom pre všetkých fanúšikov fantasy. V dávno zabudnutých časoch rozvrátila podivná udalosť kolobeh ročných období. V krajine, kde leto trvá desaťročia a zima celý ľudský život, to pod povrchom vrie. Mráz sa vracia a na ľadových planinách na sever od Zimovresu sa za obranným Múrom kráľovstva začali zhromažďovať temné sily. Na juhu kráľova moc ochabuje – jeho najdôvernejší radca zomrel za záhadných okolností a jeho nepriatelia začínajú vystupovať z tieňa. V centre konfliktu stojí rod Starkovcov zo Zimovresu, ktorý je rázny a neústupný ako zamrznutá zem, z ktorej pochádza. Kráľ povolá lorda Eddara Starka, aby sa stal jeho pobočníkom, čo je úloha, ktorá neohrozuje nielen jeho rod, ale aj celé kráľovstvo.





"Mali by sme sa vrátiť," povedal Gared, keď les okolo nich začal tmavnúť.
"Tí divosi sú mŕtvi."

No tak, kto v tomto storočí nepočul tri slovíčka, "Hra o tróny"? Knihy zožali nehorázny veľký úspech, príbeh je vraj jeden z najoriginálnejších, čo sa literatúry týka a no a seriál na motívy tejto série (Pieseň ľadu a ohňa) sa stal jedným z najobľúbenejším seriálom množstva, množstva ľudí a síce neviem, či to je pravda, no myslím, že seriál je najsledovanejší seriál v histórií. (ak sa mýlim, opravte ma, naozaj neviem, či to je pravda, len mám taký pocit)
Tento ospevovaný príbeh vraj prináša zložitý fantasy svet, rozmanité postavy, akčný a napínavý, nepredvídateľný príbeh plný zvratov, krvavých bojov, erotiky a napokon aj kvapky romantiky.
A ako fantasy maniakovi mi to jednoducho nedalo - musel som tento svet objaviť no a teraz vám prinášam môj názor.


Ako prvé, čo poviem-napíšem, je názory ľudí. Toto som spomínal ešte niekdy dávnejšie na blogu, od Hry o tróny ma totiž veľa ľudí odhováralo. Vraveli, že svetu neporozumiem, že je tam priveľa postáv, a že kým si na to zvyknem a zorientujem sa, ujde celá kniha, budem znudený a jediné, čo z toho budem mať, je kratší čas, pretože tieto knihy nie sú na jedno posedenie, aj keď sa priznajme - koľko krát ste chceli zostať pri Hre o tróny čítať, pretože vás držala v napätí?
Určite sa takých ľudí nájde viac, takých, čo ste odhováraní. Rada? Vyserte sa na všetky názory svojich priateľov. Ak si chcete Hru prečítať, pustite sa do nej čo najskôr.
Len aby som to zhrnul - vôbec som nemal problémy, ani so svetom, ani s postavami. Je pravda, svet má tisícky lokácií, tisícky miest, no necítil som sa dezorientovaný. Je pravda, že Hra o tróny v každej kapitole predstaví dvadsať ďalších postáv, ich zložíte a niekedy podobné mená a zasa ďalších dvadsať spisovateľ chladnokrvne zabije, takže máte z toho menší guláš - na prekvapenie som však nebol zasa len dezorientovaný. Možno to závisí aj aký ste čitateľ, či dokážete nad každou vetou premýšľať. Ako povedal sám autor, táto kniha má mnoho diablov. Ak jeden prehliadnete, príbeh vám už kĺza pomedzi prsty a pri čítaní som to jeden či dva krát pocítil.
Všetkým bohom na nebesiach však ďakujem, že som sa necítil dezorientovaný, a týmto všetkým tým ľuďom, ktorí ma odrádzali, chcem ukázať virtuálny prostredník. 
Ale, poďme k svetu. Ako som spomínal, je zložitý, plný mnohých miest a lokácií. Mne sa vo svete nerobilo problém orientovať, no čo chcem o ňom povedať je to, že všetky pochvaly o ňom sú naozaj skutočné. Svet je úžasný, originálny do špiku kosti a rovnako aj prepracovaný...skutočný, krutý, temný a zároveň rozprávkovo krásny, plný hradov, zámkov.
Ani neviem vysloviť slovami, ako je tento svet krásne a majstrovsky vytvorený, no to vám pravdepodobne sľúbila aj anotácia, všakže?


Ako iste viete, v knihe nájdete nespočetne veľa postáv, tie však sú vždy niekam zaradené - autor nám ku knihe priložil niekoľko rodov, ktoré sú v tejto časti najdôležitejšie a mali by sme čo-to o nich vedieť aby sme sa necítili stratení. Musím priznať, že tohto som sa najviac bál. Že pri každom mene budem musieť prehodiť knihu ku koncu a niekoľko minút hľadať jedno meno, potom sa vrátiť k príbehu, ktorý mi uštedrí ďalšie meno a znova to hľadanie. Ak ste sa do Hry o tróny nepustili práve kvôli tomuto, prestaňte sa báť. Okej, neviem, či to bude tak fungovať aj s vami, no ja som sa pri čítaní nemusel do tých rodov vôbec pozerať. Možno to bolo tým, že som pred prvým čítaním tieto rody prečítal, no nemal som problém s tým, že ten rod je taký a ten onaký - priznám sa však, že trošku som mal "potíže" pri veľmi podobných menách viacerých postáv, ktoré patrili rozdielnym rodom. Ale napokon som to zvládol a aj v tom sa zorientoval.

No a konečne sa dostávam k samotným postavám. Tí, čo ste knihu čítali, určite viete, že táto časť sa zameriava prevažne na Eddarda Starka, alebo teda Neda. Neviem ako vy, ja som si ho nesmierne obľúbil. Páčil sa mi jeho silný charakter, ktorý nebol silný tým spôsobom, že postava vie všetko, že je neporaziteľná a že má nad hlavou svätožiaru. A ak ste knihu čítali, tak to možno veľmi dobre chápete. Čo sa týka Starkovcov, v knihe máme aj ďalších rozprávačov z tohto rodu: Aryu, ktorá mi neskutočne moc prirástla k srdcu pre svoju povahu a preto, že ju každý akosi "zanedbával" a nevšímal, Sansu, ktorá mi je síce sympatická, no určite ešte potrebuje u mňa čas, kým si na ňu zvyknem (práve čítam dvojku a Sansa mi akosi prirastá k srdcu, uvidíme čo do konca sa stane) a napokon ľavoboček Jon Snow, ktorého som mal z úplne celej knihy najradšej. Nielenže som si ho neskutočne moc obľúbil, jeho dejová línia sa mi zdala "môjmu srdcu" taká najzaujímavejšia. Potom tu sem-tam máme príbeh vyrozprávaný z pohľadu Catelyn, matky deti Starkovie, ktorá sa mi zdala veľmi sympatická. Videl som v nej tú pravú matku, plnú lásky a nehy, a zároveň to bola mrcha, ktorá sa vedela postaviť sama za seba, vedela bojovať a vedela nakopať zadky tým, ktorí si to zaslúžili. Z autorovho štýlu viete akosi vycítiť, že má rád ženské hrdinky, ktoré sú zároveň silné a nezávislé, ale stále sú to predsa len "tvory" (vraj) nežnejšieho pohlavia, čo je neskutočne skvelé, nakoľko (keďže ja čítam zväčša YA) dnes máme "silné hlavné hrdinky" tak silné, že sú dokonalé a zároveň plné chýb, vedia všetko a zároveň veľké hovno nič.
Napokon tu máme v neposlednom rade Zmoka Tyriona Lannistera z Casterlyho skaly, no a pri siedmych kráľovstvách, toto je teda zložitá postava. Istým spôsobom ho mám rád, pretože v jeho "malom tele" sa skrýva veľký duch (mám aspoň taký pocit), no na druhú stranu ho úplne neznášam a jeho rod tiež. Neviem ako mám toto opísať, no pri Tyrionovi Lannisterovi z Casterlyho skaly sa cítim ako rozdvojená osobnosť, rozdvojená ako sa to len dá. No a nakoniec (ak sa nemýlim) tu máme jednu prazvláštnu osôbku...Daenerys Targaryenovú zrodenú za búrky (musel som to tak napísať, inak mi to nedalo.)
A práve teraz som si uvedomil, ako veľmi sa moja osobnosť cíti rozdvojene.
Je pravda, že Jon Snow mi prirástol k srdcu tým "emočným" spôsobom. To znamená, že som ho akosi ľutoval, že jeho city ma akosi obmäkčili, no na druhú stranu....Daenerys je jednoducho Denerys a mne sa to nechce písať s tým ae, pretože sa pokaždé pomýlim a potom to opravujem. Dejová linka Jona Snowa mi bola asi najbližšia, no linka Matky drakov bola taká...tá správna? Neviem. Malo to drajf, malo to gule, bolo to svojské, nevyspytateľné...
Možno je to tým, že ako môžeme vidieť, tí čo sme túto časť písali, očividne Denerys a jej dejová línia je srdcu najbližšia samotnému autorovi a je vidno, že je v nej zaujatý najväčšmi.
Musím povedať, že Daenerys (tento krát napísané s ae) je taká postava, ktorú som miloval a nenávidel. Ako iste viete, postavy nie sú čiernobiele, ale každá ma niečo dobré a niečo zlé, čo ich robí reálnymi. Daenerys je podľa mňa presným príkladom, pretože zo začiatku máte pocit,  že to je milosrdná postavička, hrdinka, ktorá má srdce zo zlata, no časom zisťujeme, že Daenerys je len "človek". Človek, ktorý robí chyby, ktorý sa míli, ktorý je dobrý a zlý. Denerys sa nám možno zdá ako hrdinka, no na druhej strane má ľudské vlastnosti, ako napríklad sebeckosť. Autor nám jasne ukazuje, že ľudia sú predsa len ľudia a preto, aby nemusel stratiť svojich najbližších, dokážu urobiť aj hrozné veci.
Znie to možno zle, no to sú práve tie elementy, ktoré robia túto sériu výnimočnou. Vo všetkých knihách sa stretávame s postavami, ktoré sú vždy (vždy, aby som to zopakoval) rozdelené do hrdinov a zloduchov, dobrých a lepších alebo do protagonistov a antagonistov...jednoducho je niekto vždy ten lepší a niekto ten horší. A síce sa teraz nebudem robiť nejaká knižná fajnovka, to mi je teda výraz, nie je to celkom skutočné. Pretože každý hrdina má v sebe zlovestného zloducha a každý zlovestný zloduch má v sebe odvážneho hrdinu.
Vidíte ako som sa rozpísal? A to je ešte len o postavách?
O tejto knihe by som skôr mohol urobiť videorecenziu. Niekoľko hodinovú.

lepičky prilepené vždy, keď niekto niekoho zabil. Robím to aj s druhou knihou a budem to robiť so všetkými, čo síce vyznelo divne (ty malý perverzný rebel!), no je mi to fuk.
Nebudem sa vyjadrovať už k svetu alebo postavám - pretože na to by mi nestačil článok. Ale chcem povedať niečo k tomu, o čom som vám chcel povedať celú tu dobu.
Možno je táto recenzia (skôr by som to nazval ako môj názor) vám k ničomu, možno neviem popísať svoje pocity a myšlienky a tento článok vám vôbec nič nedal. No poviem vám jednu dôležitú vec: autor ma veľa naučil a veľa mi dal, aj keď som prečítal od neho len túto knihu (teda okrem Ledového draka, čo je možno viac obrázkov než textu, no aj tak to bolo úžasno krásne)
Nejdem vôbec povedať, že po tejto knihe som druhý Tyrion Lannister z Casterlyho skaly. No som múdrejší, ako som bol pred touto knihou.
A síce moje písanie je hrozné, plné chýb a dier a mám sa ešte mnoho, mnoho, mnoho čo učiť, som lepší "spisovateľ" po tejto knihe než som "bol" pred ňou. Odzrkadlilo sa to aj na písaní, za čo som neskutočne vďační. George R.R. Martin je úžasný spisovateľ.  A možno čakáte ďalších päť odstavcov môjho bľabotania o tom, aký je úžasný a výnimočný, nebudem to tu písať. Vy to viete. Vy to musíte vedieť. Je to génius, je to jeden obrovský pán, je skutočným dôkazom, že na Zemi existuje mágia a existujú aj mágovia.
Vrátim sa k tomu, ako veľmi ma naučil. Nebudem to tu popisovať do detajlov, veď aj tak je tento názor už already pridlhý a možno vás už dávno nudím svojimi opakujúcimi sa myšlienkami.
Som mu skutočne vďačný, že existuje. Som vďačný všetkým hviezdam, všetkým bohom a bohyniam, že na zem zaslali takéhoto múdreho a úžasného človeka.
V škole sa učíme o vynálezcoch, mudrcoch a génioch. Rozprávame sa o Eddisonovi a Einsteinovi, no nemôžme sa učiť aj o Gergeovi Martinovi? Pretože tento človek JE génius. Len si predstavte, koľko toho on len vie. Mne trvalo niekoľko týždňov, kým som zistil, ako vytvoriť ako taký magický systém...on tam má milióny systémov, milióny takých a onakých pravidiel. Len si predstavte, ako dlho musel zbierať všetky tie informácie. 
Ten človek nie je človek. 
Musíte si to prečítať.
Inak viac slov nemám.
Percentuálne hodnotenie: 100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000∞ %


Ďakujem autorovi za to, že existuje. 

7 komentárov:

  1. Mám pocit, že odjakživa počúvam ospevovanie mojich priateľov, ktorí sú skalopevnými fanúšikmi Hry o tróny :D. Vďaka nim som si tento svet zamilovala a to som pritom nevidela ani jedinú epizódu... Veľmi by som si chcela pozrieť seriál, no nemôžem. Dúfam, že sa časom odhodlám, no uvedomuje si, že momentálne na to ešte nemám žalúdok a asi by som nezvládala pozerať všetky tie krvavé scény. Avšak určite sa chystám na knihu. Neviem kedy si ju prečítam, no viem, že sa do nej pustím na 100% :). Navyše po tvojej skvelej recenzii mám chuť si ju prečítať ihneď :D...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale, podľa mňa by si to aj zvládla! :DD Ale ak sa na to ešte nechystáš, tak dobré pre teba, pretože tento seriál je asi najväčším žrútom času. Vážne. :D
      A do knihy sa určite pusť! Určite si ju zamiluješ :)

      Odstrániť
  2. Možno sa o ňom raz budú učiť, veď aj k nám sa do čítaniek dostal aspoň ten Tolkien a Rowlingová.:D Ale veľmi by som sa na to nespoliehala, veď môžu predsa deťom podsunúť 55. spracovanie druhej svetovej. :D Inak je super, že z recenzie úplne vidno tvoje nadšenie, viem sa s tým stotožniť - tento júl som pozrela celý seriál a damnit, tie postavy sú neskutočne epické. Natoľko, že som to nevzdala ani napriek tomu, že nemám rada krv a nechutnosti.:D Zistila som, že sa na všetko sa dá zvyknúť. Chystám sa inak aj na knihy, len to bude chcieť viac času a kľud.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hihi, no, som si istý, že keď autor dopíše celú túto sériu, tak druhá svetová bude oproti tomu maličká :DD
      Inak čo sa týka seriálu, máš s ním pravdu. Ja som to ešte len začal pozerať, priznám sa, že som sa až prekvapil, ako veľmi sa podobá ku knihe :D A s tou krvou máš absolútnu pravdu - ja som si asi tak pred pol rokom myslel (keď som len počul o tomto seriáli), že niečo také možno ani nebude pre mňa, keď všade taká krv a hľa, ako spokojne sa pri tom seriáli tvárim :DDD

      Odstrániť
  3. Jeej, už som si myslela, že si to s touto recenziou vzdal :D :D
    Je skvelá, cítiť z nej tvoje nadšenie.
    Oficiálne ťa teda vítam v klube fanúšikov Piesne ľadu a ohňa, bratku, bude ti s nami dobre :D
    Myslím, že Hra o Tróny je povinné čítanie pre všetkých, ktorí majú aspoň trocha radi fantasy, teraz by som ti normálne odporučila kopu kníh z toho istého súdka, ale radšej sa nebudem starať do toho čo čítaš a ovplyvňovať ťa :D
    Súhlasím a názorom, že príbeh je jeden z najoriginálnejších, hoci veľké množstvo nápadov ani nepochádza z autorovej hlavy a seriál je asi najúspešnejší, aký kedy bol, občas ľutujem, že ma relatívne rýchlo prestal baviť.
    Svet je prepracovaný, aj keď takmer do dokonalosti autor dotiahol postavy, worldbulding trošičku zanedbal.
    Naozaj ti bola Sansa sympatická? Ja som ju spočiatku nenávidela, jej naivita a sebaklam mi neuveriteľne drásali nervy. Daenerys som mala rada len na začiatku, rovnako ako Jona, Dany sa pomerne dosť zmenila a ja naozaj nie som spokojná s ňou ako dospelou ženou a Jon a príliš rýchlo prestal baviť. Ale Tyrion je najväčší pán, rovnako ako Baelish [z neho sa ešte vykľuje zázrak, uvidíš :D], dve najlepšie postavy pre mňa.
    A tretí diel je podľa mňa zatiaľ najlepší, teš sa :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem!
      S tou Sansou to myslím vážne. Ja ani neviem prečo, sám som to nepochopil, priznajme si, je to naozaj naivné a sprosté dievčisko :DD
      Joj, Tyrioooooon :D :D :D :D To je iný pánko :DD
      Inak, prekvapila si ma s tým Baelishom, btw, ktorého mám zatiaľ radšej v seriály než v knihe. Tak som teda zvedavý (len dúfam, že Jona a Dany nebudem vnímať ako ty, pretože ich mám zatiaľ najradšej :/), veď ktovie čo sa z tohto príbehu môže vykľuť :DD

      Odstrániť
    2. Sansa sa polepší, neboj :D
      Tak ty si sa vrhol aj na seriál? Určite si všímaš, ako veľmi sa podobá knihám, to nebude dlho trvať :D
      Tak pridávam aj Ramsaya Boltona, úprimne, je to sviňa a ja som si ho obľúbila len kvôli geniálnemu výkonu herca, ale predsa! :D
      Baelish je kapitola sama o sebe.
      To teda hej, vykľuť sa z toho môže všeličo :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!