utorok 6. decembra 2016

Knižnica duší | Čaká Neobyčajných šťastný alebo zlý koniec?

Autor: Ransom Riggs
Počet strán: 460
Originálny názov: Library of Souls
Séria: Domov slečny Peregrinovej
Diel: tretí
Žáner: Fantasy, YA
Vydavateľstvo: Plus(sk)
Anotácia: Šestnásťročný Jacob objaví v sebe novú schopnosť a ponáhľa sa využiť ju na záchranu svojich priateľov uväznených v prísne stráženejpevnosti. Z ulíc moderného Londýna sa dostanú do temného labyrintu uličiek Diablovho slumu, najdesivejšieho miesta voviktoriánskom Anglicku, kde sa raz a navždy rozhodne o osude všetkých neobyčajných. Knižnica duší, rovnako ako predchádzajúcedva diely, vďaka výnimočne vydarenej kombinácii vzrušujúceho príbehu a jedinečných dobových fotografi í prináša neopakovateľnýčitateľský zážitok.



Keď som sa prebudil, s určitosťou som vedel, že nesnívam. Ležal som v posteli v malej izbe. Spoza zastretého oka dnu presvitalo slabé svetlo. 
Takže je deň. 
Akurát som netušil ktorý.


Ak ma poznáte už dlhšie, viete, že séria Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej (strašne dlhý názov) je jedna z mojich najobľúbenejších sérií vôbec. Prvý diel som čítal už pred tromi rokmi (wau) a už vtedy som si príbehy neobyčajných detí a ich tajuplný svet, ktorý bol napoly rozprávkový a strašidelný, n si neskutočne zamiloval a táto séria je definitívne presne tá obľúbená séria, na ktorú jednoducho nedám dopustiť, pretože inak to ani nedokážem. Bezduché mesto sa mi neskutočne moc páčilo. Autor nás zaviedol do mnoho nových miest, príbeh bol napínavejší a akčnejší...a koniec krutoprísny. A ja už som sa nevedel dočkať, kým budem v rukách držať posledný kúsok Jacobovho príbehu...a zrazu ho tu mám a neubehol ani týždeň a už to mám prečítané. No bol to očakávaný koniec?


Čo-to utrúsim k postavám, no nebudem to naťahovať, pretože chcem sa vyjadriť len k akémusi ich "vývoju", čo sa teda týka Knižnice duší. Musím autorovi naozaj pochváliť Jacoba. V prvej knihe to bol ten "hrdina", ktorý prechádza od obyčajného normálneho človeka až k tomu, že má nadprirodzené schopnosti a závisia na ňom životy druhých ľudí, ktorých musí zachrániť. V druhej knihe bol Jacob v úzadí - nemôžem to autorovi dávať za zle -, pretože sa tam toľko toho deje, toľko vecí sa stane naraz, že ani sám Jacob nemá čas si premyslieť, kým naozaj vlastne je.
No v poslednej knihe sledujeme (aspoň teda ja som sledoval) ako sa Jacob naozaj formuje. Už to nie je ten obyčajný chlapec, z ktorého sa vykľulo niečo neobyčajné a hrdinské. Z Jacoba sa stáva osoba, na ktorú to všetko to chaotické dianie začne dopadať. Jacob tak začína cítiť, uvedomuje si podstatu všetkého, čo sa stalo, čo sa deje a čo sa ešte len stane. Začína premýšľať, kým vlastne je, čo chce dosiahnuť a čo bude s budúcnosťou. To sa mi neskutočne páčilo, pretože síce Jake má v rukách dôležité "veci", no zároveň to nie je ten hrdina, ktorý všetko vyrieši sám - čím sa dostávam k tomu, že autor pekne vykresľuje heslo, že ak to urobíme spolu, pôjde to lepšie a ľahšie...a že to vlastne teda dokážeme.
Emma si tiež z môjho pohľadu prešla "vývinom" v tejto knihe. Síce má svoje chvíľky, kedy je prchká, a kedy sa nám až tak nepozdáva kvôli jej správaniu...no keďže aj ja píšem príbehy o životoch druhých a o ich charakteroch a osobnostiach, tak viem, že tie postavy jednoducho ani nemôžu byť dokonalé. Nemôžu sa vždy páčiť čitateľovi. Proste tá postava je postavou samou o sebe, a či sa v daných chvíľach správa tak či tak, je to prirodzené. A presne tak sa správala Emma - prirodzene. Páčilo sa mi, že sa snaží všetkých zachrániť, o všetkých sa postarať, no zároveň to ju oslabovalo a robilo slaboškou. 


Konečne vám môžem povedať o samotnom príbehu. Predošlé dve knihy boli fakt dobré, nabité naozaj hocičím. No Knižnica duší predčila moje očakávania, fakt. Nestíham sa udivovať, ako nás neustále Ransom zavádza na nové miesta, úplne nové, také, aké sme ešte nikdy nevideli - no zároveň viem, alebo mám taký pocit, že tie miesta mal autor od začiatku poriadne premyslené. Kniha nás zväčša zavádza do miestečka, do slučky zvanej Diablov slum (o tých ostatných buď budem písať veľmi málo alebo vôbec, pretože tie ďalšie miesta už majú dočinenia so spoilermi), o ktorom si myslím, že je to jedno peckové a podivné miesto. Asi najpodivnejšie, čo sa týka tejto trilógie, ak vám nedošlo, u mňa veľmi obľúbenej. Diablov slum nám berie asi tak celú knihu, čo sa týka miesta, kde sa príbeh odohráva - je to temné mestečko, opustené a plné hrozivého ticha, podivností a nanajvýš šialeností. Ľudia tu užívajú drogu zvaná Ambrózia - veľmi sa mi páči, ako si to autor celé vymyslel a premyslel, pretože (síce nebudem rozvádzať do detajlov, aby vás to pri čítaní väčšmi zaujalo) ten proces a to, čo nasledovalo po užití Ambrózie bolo naozaj šialené. 
Výsledok vyhľadávania obrázkovAle vráťme sa k deju. Príbeh ide veľmi, ale až priveľmi rýchlo - aspoň teda čo sa týka môjho prípadu. Keď som prvý krát prelistoval knihou, zistil som, že fotiek tam je asi najmenej z celej série, no čo ma najväčšmi udivovalo bolo to - a teraz pozor -, že kniha má 460 strán, no pritom len jedenásť kapitol. Len jedenásť. Väčšinou mala jedna kapitola tak šesťdesiat strán, samozrejme, iné boli krátke a iné ešte dlhšie. Takže čo odporúčam? Aby ste sa nenechali vystrašiť. Ja som ten typ pomalého čitateľa, dokým sa dostanem k čítaniu musím prejsť celý Instagram a nečítam celé dni. No stránky mi u Knižnice duší neskutočne rýchlo ubiehali, pretože som chcel vedieť, čo bude ďalej.
Pretože autor bol jednoducho v tomto dieli doslovne nevyspytateľný a nechal svoju uzdu podivnej a šialenej fantázie načisto upustiť. Knižnica duší je akčná, veľmi napínavá, miestami sladká a romantická, nanajvýš epická. Do očí vám môžem povedať, že je to najlepší diel série. Autor si dal očividne záležať a svoj očakávaný záver k celosvetovo úspešnej sérií si výborne premyslel. 


Ja chápem (čítaj: naozaj nechápem) že niektorí autorovo písanie príliš nemusíte. No ja ho musím! Ja neviem ani prečo, mne sa jednoducho páči, ako píše Ransom. Píše jednoducho, chytľavo, vie vo mne vzbudiť tú pochmúrnu, temnú a podivnú atmosféru - a nikdy sa mi nestalo, že by ma vyslovene jeho písanie nebavilo alebo unudilo. Ja mu proste fandím a fandím aj jeho písaniu, pri čom obdivujem, aký je človek - tiež je taký čudný, podivný, neobyčajný. 
Ako som spomenul vyššie, mne sa páčilo ako autor spojil tento rozprávkový svet s prvkami hororu a strašidelných tvorov. A vlastne taký pocit máte celý čas, aspoň ja som taký mal. Mal som celý ten čas pocit, čo sa týka celej trilógie, že čítam rozprávku - no zároveň čosi temné, pochmúrne, so zvláštnou atmosférou, pri ktorej mi sem-tam naskočili zimomriavky. A to všetko doplňujú úžasné fotografie. Btw, určite čeknite autorov youtube kanál. S foťákom v ruke to naozaj vie a jeho videá sú jedinečné, zaujímavé a istým spôsobom upokojujúce, ale to som zrejme odskočil od témy, všakže? 
No, aby som už nekecal a čo to dodal ku koncu, ten sa mi hrozne páčil. Bol to ten koniec, ktorý nie je jednak ani smutný, ani šťastný - je jednoducho spravodlivý a mal som pocit pri posledných stránkach, akoby kúsočky puzzlí zapadli v krásnom štýle do seba. No aj tak sa mi tisli slzy, pretože to bolo tak super napísané, tak skvelo opísané a mne bolo neskutočne hrozne ľúto opúšťať tieto postavy, ktoré nanajvýš milujem; slečnu P, za to, aká je super a zároveň prísna a neobyčajné deti za to, že sú neobyčajné a chcem, aby boli skutočné.

Knižnica duší to jednoducho tromfla. 
P.S.: po tejto sérií vážne, ale vážne nenávidím psychiatrov a psychológov, nehovoriac o tom, že som ich nenávidel aj predtým.
P.S2: vedeli ste, že slečna P bude mať ďalšiu trilógiu? Zatiaľ sa o nej nevie absolútne nič, ibaže to, že tam nebudú postavy z tejto trilógie a nebude to ani v čase (alebo v časoch), v ktorých sa odohráva táto trilógia. Vážne chcem vedieť viac.
P.S3(asi by som mal s tým prestať): určite viete, že k tejto trilógií vyšli Tales of the Peculiar (Príbehy Neobyčajných). Naozaj dúfam, že ich vydavateľstvo vydá. (Inak, pozrite sa na ich obálku. Vidíte tie tváre v tých rastlinách? Podivné, čo?)
Naozaj neviem čo mám viac dodať. Brilantné zakončenie jednej z mojich najobľúbenejších sérií everrrrrr!
Percentuálne hodnotenie: 100%



Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem Preškoly.sk
Zatúlať sa do Diablovho slumu a kúpiť si Ambróziu môžete na tejto adrese.









Čítali ste túto knihu? Páčila sa vám?
Čítali ste predošlé diely? Aký máte na ne názor? 
Zaujala vás táto trilógia? Chceli by ste si ju prečítať?
A čo vravíte na film na jednotku?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý váš komentár a názor!