pondelok 9. januára 2017

Najprv preži. Potom povedz pravdu. | Illuminae

Autor: Jay Kristoff & Amie Kaufman
Počet strán: 608
Originálny názov: Illuminae
Séria: Akta Illuminae
Diel: prvý
Žáner: YA, Sci-fi, Post-apo
Vydavateľstvo: CooBoo

Píše se rok 2575 a dvě znepřátelené korporace jsou ve válce kvůli planetě, která je stěží něčím víc než obřím kusem kamene pokrytým ledem. Obyvatele o útoku nikdo nevaroval, nikomu na nich nezáleží. Kady je nucená spojit se s bývalým přítelem Ezrou a pod nepřátelskou palbou se snaží dostat k evakuační lodi, která oba dostane do bezpečí. Jenže po celé planetě se šíří zmutovaná epidemie. Úniková flotila se snadno může stát pastí a jejich hrobem.


"No nejsem milosrdný?"

Kniha Illuminae preletela celý svetom len čo uzrela svetlo sveta. Behom niekoľkých týždňov vyhrala mnoho ocenení, veľa rebríčkov ju zaradilo medzi top sci-fi či ya knihy za daný rok a niet jediného človeka, ktorý by tento knižný nevídaný skvost prehliadol, pretože práve dizajn a spôsob, akým je príbeh vyrozprávaný, je pravdepodobne to, čo robí z tohto scifi príbehu odohrávajúcom sa vo vesmíre výnimočným.


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt illuminaePríbeh je veľmi rýchly. Dej sa začína tým, že ráno v nejaký deň sa dvaja hlavný hrdinovia - a rozprávači -, rozvedú. Kady a Ezra sa odvtedy nerozprávajú, no opäť im osud "dožičí" a spojí ich jedna vec: vo vesmíre sa rozpútal chaos. Znie to kúlovo, všakže? Verte mi, také to aj je.
Kady, ako som spomínal, je jedna z hlavných rozprávačov prvého dielu série Akta Illuminae - Illuminae. (V ostatných dieloch máme totižto iných hlavných rozprávačov.) Musím najprv dodať, že vďaka rozprávačskému štýlu (vyjadrím sa k nemu neskôr) som sa bál, že postavy nebudú dostatočne "vyvinuté" a že ich nebudem vďaka forme knihy dobre poznať. Ak sa bojíte takisto, nemáte sa čoho obávať. Postavy spoznáte lepšie než by ste čakali, sú veľmi realistické a realisticky i konajú. Autori, Jay Kristoff a Amie Kaufman, sú v tomto obore veľmi skúsení.
Kady je istým spôsobom prchá a je to postava, ktorú musíte bližšie spoznať a pochopiť, aby ste si ju obľúbili. Mne sa to podarilo :D


Ezra je neskutočne sympatický. Je to presne tá postava, ktorá rada vtipkuje, odľahčuje napäté prostredie. S Kady je to vynikajúci kontrast, nakoľko Kady je tá vážna, ktorá skutočnosť, že vesmír je vo vojne a ľudí napadá smrteľný vírus, berie smrteľne vážne a takisto si to bremeno berie na svoje plecia. Ezra je ten, ktorý je tu na to, aby situáciu urobil menej nepríjemnou. Tieto dve postavy sú naozaj skvelé, výborné zvládnuté, čo sa týka písania (postavy sú realistické, konajú realisticky a vážnosť vecí si uvedomujú), tak sú zvládnuté na jednotku.
Ak sú postavy skvelé, viem (vlastná skúsenosť), tak je polovica príbehu oveľa lepšia. Určite mi dáte za pravdu, pretože tieto dve postavy boli nesmierne super.


A teraz sa vyjadrím k tomu, čo robí túto knihu výnimočnou. Je písaná formou zápiskov, kamerových záznamov, hlasových správ, dokumentov, denníkov, atď, atď, atď...
Je to neskutočne skvelé, a ešte k tomu aj "refreshing", ak čítate stále "normálne knihy". Ja som sa s týmto ešte nikdy v živote nestretol. Viem, že niektoré knihy sú písané formou denníku, a podobné, no Illuminae je súhrn všetkých rozprávačských štýlov. V druhom diely, Gemina, na ktorý sa nesmierne teším, sú dokonca aj ilustrácie, ktoré robila autorka Marie Lu, ktorú určite poznáte vďaka jej slávnej série Legenda či Young elites (v češtine tuším Mladí vyvolení, viem len, že to má neskutočne hnusnú obálku).


Kniha je vážne krásna, no to nie je to najhlavnejšie. Vďaka týmto dokumentom a ďalších vecičiek sa kniha číta rýchlo, nedokáže vás unudiť a čo je najlepšie, že autori vždy tú formu striedali, takže to nebolo monotónne. Raz ste mali časť napísanú formou rozhovoru, ďalšia scénka bola napísaná skrz kamerový či hlasový záznam a podobne.

jedna z asi desiatych dvojstránok, ktoré patria do zoznamu obetí
Musím priznať, že si ani neviem predstaviť, koľko práce museli vynaložiť autori na to, aby vytvorili túto knihu, zápletku a celý ten dej, ktorý je veľmi komplikovaný a plný tajomstiev. Autori všetko poznajú. Vesmírne lode, z čoho sa skladajú, a všakovaké ďalšie fakty, takže sa z Illuminae dokonca aj niečo naučíte. Neustále vo mne vyvolávali emócie, hlavne teda čo sa týka napätia.


Príbeh je taký rôznorodý. Nie je vôbec prikrášlený, čo je veľmi jedna veľká výhoda. Autori, ktorý sú vo svojej "hre" veľmi krásne zohratí, si neberú pred ústa servítku, a popisujú všetko tak, ako to v skutočnosti je. Illuminae je plná krvi, vrážd a ľudskej zrady a autori nám jasne ukazujú, čo to znamená mať priateľov, čo to znamená niekoho ľúbiť a v pozadí za všetkou touto scenériou planét v ďalekej budúcnosti a hviezd, nám ukazujú ľudské hodnoty. Čo sa mi nesmierne páčilo je fakt, že autori nám ukazujú, ako veľmi nám technológia môže pomôcť. Keďže sa kniha odohráva až kdesi v roku 2500 niečo, tam je technika úplne na inom leveli a vesmír je ňou kompletne zahltený. Autori dávajú jasne najavo, že technológia je jedna skvelá vec, no ak sa nám vymkne z rúk, môže sa obrátiť proti nám. Tento aspekt sa mi veľmi, veľmi páčil. No na druhej strane...na druhej strane dávajú tiež do popredia fakt, že za to môže človek, pretože, pravda je taká, že tieto smrteľné technologické výmysly vymyslel predsa len človek a jeho myseľ  - ktorá ten stroj ovláda.
A tu máme Spira, ku ktorému sa však nebudem veľa vyjadrovať, pretože "tento" Spiro má byť tajomný, záhadný...a k tomu všetkému aj "temný". 


Okrem toho, že je kniha Illuminae veľmi slávna, získala niekoľko cien a ocenený, navyše na knihu jej filmové práva odkúpila filmová spoločnosť Brada Pitta. Naozaj dúfam, že sa z tejto brutal super knihy urobí dobrý scifi film, pretože to jednoducho bude super.
A čo ešte dodať ku knihe - je epická. Illuminae, prvá časť zo série Akta Illuminae, je nesmierne epická, neustále vo vás evokuje mnohé pocity (obzvlášť napätie, sem-tam strach) a všetko je na nej absolútne cool - možno pre to, že samotní autori, Jay Kristoff a Amie Kaufman, sú neskutočne cool v skutočnosti. (pozerám s nimi rozhovory a sú neskutočne super)
Illuminae je definitívne kniha, ktorú si chcete prečítať. Výnimočný štýl rozprávania napínavého príbehu, v ktorom objavíte nejedno tajomstvo, ktorý je plný vesmírnych lodí a ich spormi medzi sebou, vás pohltí, takže na dlhý čas zabudnete na realitu. Príbeh je plný napätia, skvelé postavy sú realistické a sympatické a autori nám ukazujú nejednu ľudskú vlastnosť, ako aj zradu či lásku na pozadí krvavých súperení. Ak ste sa nedali na túto šialenú jazdu, napravte to.
 
No ja nemám slov. Epické. 
Preto dávam Illuminae plný počet. No nie som milosrdný?
Percentuálne hodnotenie: 100%


a hľa, žiadne poďakovanie

8 komentárov:

  1. Skvělá recenze! Sama jsem tu svojí zveřejnila včera a teď strašně ráda čtu o nadšení dalších lidí. Já vůbec nejsem cílová skupina téhle knihy, takže o něčem svědčí to, že mě dokázala zaujmout, vtáhnout a nadchnout. Nemůžu se dočkat dalších dílů! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem! Aj ja sa nemôžem dočkať ostatných dielov, a vraj Gemina je ešte akčnejšia! :D

      Odstrániť
  2. Túto knihu mi dnes spomínala Sima, že je výborná a že si ju musím prečítať. Tak nad tým začínam uvažovať, dosť k tomu pomohla aj tvoja recenzia. A tie fotky sú úžasné! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite si ju prečítaj, stojí za to. Tak či tak, rýchlo sa číta :DD
      Ďakujem veľmi pekne!!

      Odstrániť
  3. Preto dávam Illuminae plný počet. No nie som milosrdný? - No mohol si takto super nadviazať na knihu? Úplne mi to vyčarilo úsmev na tvári, keď som to videla. Pre tých nezasvätených to asi nebude znamenať veľa, ale my, ktorí sme knihu čítali pochopíme vtip. :D
    Ja som knihu dočítala včera a som z nej ešte stále mimo. Ten koniec ale... ten koniec bol bombový a ešte mi aj autori tak vyšli pekne po vôli, keď urobili to, čo urobili. Každopádne, milujem tú knihu. Super recenzia, len postavy sa nerozviedli, len rozišli. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :DDDD
      Počkať....napísal som 'rozviedli' ??....no mňa dá :DDDDDDD
      Ďakujem!! ;)

      Odstrániť
  4. Vyzerá to naozaj zaujímavo. Knihu som si už párkrát všimla, ale ešte som sa k nej akosi nedopracovala. Ten formát je na tom celom asi najlákavejší. Myslím si, že je obdivuhodné prostredníctvom správ a zápiskov vytvoriť nejaký pútavý príbeh. Ja som sa už s niečím podobným stretla pri Meg Cabotovej, to písala iba prostredníctvom mailov a bolo to úplne parádne.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono aj je to zaujímavé, fascinujúce! :DD Ja som práve také čítal ešte len prvý krát, no nemohol som sa prestať udivovať, ako je to dobre napísané, akoby to bola "normálna" kniha, pričom je každý stránka úplne iná.

      Odstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!