piatok, 27. januára 2017

Škaredé, odpudzujúce a hnusné...| 5 najškaredších obálok


Zdar, knihomoli! Pred tým, než začnem s článkom, chcem vám zaželať krásny piatoček, užite si ho a aj víkend. :-) Ja sa musím (fuch) pochváliť, že som úspešne prežil všetky písomky, naháňačky a podobné hlúposti. Oukej, ale poďme do toho. Vy viete, ako ja veľmi milujem krásne obálky (veď kto nie), ako rád im venujem niekedy aj zopár odstavcov a ako rád ich kritizujem a napokon vytváram. Už teda z vlastnej skúsenosti viem, že tvorenie obálok je oveľa ťažšie, než sa zdá...lenže to neznamená, že sa nenaštvem pri pohľade na škaredú obálku, a ešte horšie to je, keď patrí knihe, ktorú si chcem veľmi, ale veľmi moc prečítať. V tomto článku budeme trošku kritický :-)
  
Letmisejfrst že je pravda, že "nesúď knihu podľa obalu" je totálna pravda. (táto veta je jednoducho mizerná, ja viem.)...ale KTO by si chcel prečítať knihu s nejakou hnusnou obálkou?! A na druhej strane - KTO by si nechcel zasa prečítať knihu, o ktorej nevie nič, len pre jej krásnu a úžasnú obálku?


5. Spoločenství ruže od Marie Lu


V tomto "rebríčku" (spoiler:) nájdete aj obálku jednotky. Táto obálka na druhú knihu zo série, ktorú som si chcel už vyše dvoch rokov prečítať, nie je až taká hrozná ako tá prvá, avšak stále je...ehm, škaredá. Ten obrázok, priznávam, je krajší ako na prvej obálke. Fajn, fajn. Ale...pozrite sa na ten font. Ak môj blog sledujete dlhšie, určite ste si všimli, že som závislí na fontoch a že si na nich veeeeľmi potrpím. Ale toto nie. NiE, NIE. Aspoň keby tam dali fešný font, obálka by mohla byť viacej "pozorovateľná"

 4. Nejchladnejší dívka ve Měste chladu od Holly Black

O tejto knihe som počul len samú chválu, trailer na knihu je priam úžasný a keď som na gr, vždy sa k nej akosi nedopatrením "prepašujem" a ľutujem, ako veľmi si ju chcem prečítať, lenže moje "obálkovo-kritické" ja mi to nedovolí, pretože túto knihu vydavateľstvo zohavilo viac než dosť. Mne vo všeobecnosti dosť vadí, keď sa vydavateľstvo s obálkami jednoducho "nevyhrá". Ja obálky beriem ako istý druh umenia a je to niečo ako keď ste maliar a chcete predať svoj obraz - povedzme si pravdu, kto kúpi niečo úplne jednoduché a naviac škaredé? Aj jednoduché obálky sú pekné, ale toto je iný druh jednoduchých obálok. Toto sú obálky, pri ktorých "grafik" (ktorý si ani nezaslúži toto miesto") trtne na fotošopovú kompozíciu obrázky, vymaže pozadie a hodí tam názov, ešte lepšie urobí ak ho dá tým najzákladnejším písmom. Viete, urobiť aspoň priemernú obálku, trvá niekoľko hodín. Často mám však pocit že takéto vydavateľstvá, kde "grafik" nie je ani grafikom, utratia na výrobe obálky len pár minút - btw, toto sa netýka len tejto obálky ale všetkých :-)

3. Všechno, úplne všechno od Nicola Yoon


Uznávam, česká verzia nie je taká hrozná, že by bola na bode mrazu. Ale aj tak sa radšej nechcem vyjadrovať...


2. Mladí vyvolení od Marie Lu
Táto obálka si odo mňa nezaslúži ani odsek mojich slov. Hnus, fuj, hrôza, stelesnenie škaredosti a "nevnímania" "grafika. Chápem, nie vždy sa podarí skvelá obálka, ale ak sa snažíte a máte pre to cit a vnímate to inak než ako obrázok s nápisom, nikdy nebude hrozná ako toto čudo, ktoré ma odradilo od prečítania si knihy. A to tak veľmi som si chcel knihu prečítať v preklade.

...ešte dobre, že je ten obrázok nekvalitný a rozmazaný...prišli by ste inak o oči

1. Láska stojí za všetko od Nicola Yoon


Pri škaredých obálkach pociťujem zhnusenie, hnev a podobné vlastnosti, avšak pri slovenskej verzií všetkými ospevovanej knihy Everything, everything mi je jednoducho doplaču a je mi tej knihy absolútne ľúto, pretože žiadny spisovateľ si nezaslúži mať svoju dlhoročnú prácu označkovanú takýmto štýlom, aj keď je to len jedna z mnohých a mnohých zahraničných verzií.
Fotka? Je mi zle. Prepáč, emefková Nikola, ale krásne dlhé nechty nie sú všetko. (24/7 maká hlavne daký hešteg...k tejto obálke tá pesnička akosi sedí :DD)
A po druhé? Aj keby som dal takúto fotku na "obálku knihy", určite by som ju nejako opravil: kontrast, jas a podobné veci, ktoré z tej škaredej fotky urobia aspoň
Font: fuj.  A to som povedal slušne.
Názov: vážne? "Láska stojí za všetko"...really? 
Kompletný názor na obálku: mám pocit akoby som dostal facku. A opäť som si chcel knihu prečítať v preklade, ako hlupák som čakal. A tak som sa aj dočkal.
#Peaceforthisbookcover



A čo vy? Nájdeme sa v niečom?
Aký máte názor vy na škaredé obálky? Prečítate si knihu aj tak, či vás to odradí?
Venujete pozornosť obálkam tak ako ja?




9 komentárov:

  1. Mam stejny nazor. Mladi vyvoleni jsou strasni a Omega ma cekove hrozne, umele obalky. Ted me stve obalka Šok z pádu, kterou ma na svedomi Argo

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tuším si tú obálku dávala na ig, a teda musím priznať, že to je hotová hrôza :DD

      Odstrániť
  2. Ja som to akurát včera pozerala. Obálka mladých vyvolených v origináli mi pride super. A včera mi to nedalo rozklikla som autorku a až včera mi došlo, že mladý vyvolený sú to na čo čakám. A pritom to je dávno vonku. Ale tie obálky už odlišnejšie byt nemožu a preto som sa ani nad názvom titulu nezamýšlala. Books with love

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som to mal podobné, keď kniha v preklade ešte len vyšla. Najprv som nevedel, že to je vlastne Young elites, a potom prišla tá rana :DD

      Odstrániť
  3. Lenže ten názov nie je len "Láska stojí za všetko", ale dokonca "Láska stojí za všetko. Za všetko." :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som si to že normálne vôbec nevšimol :D :D :D :D

      Odstrániť
  4. Ja ti neviem, ja čítam väčšinou e-booky a obálky sú mi ukradnuté :D
    A ako veľmi kritický človek, ktorý má spísaný kilometrový zoznam prvkov, s ktorými sa nikdy nechce v literatúre stretnúť, sa hrdo hlásim k tomu, že by som si nikdy neprečítala knihu, o ktorej by som nič nevedela, len pre jej krásnu a úžasnú obálku. Myslím, že knižky nám majú niečo dať, nie len zabaviť nás akýmkoľvek spôsobom, pretože inak sú zbytočné. Nie je to veľmi knihomolský prístup, no čo už so mnou :D
    A náhodou som videla oveľa väčšie hrôzy. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Niekto dával minule tiež hore najškaredšie obálky, tuším to bolo porovnanie českých a slovenských, ale už tam som sa čudovala nad niektorými. :D Kniha Mladí vyvolení má fakt hroznú obálku a to pokračovanie tiež. Ale u mňa asi medzi najškaredšie obálky bude navždy patriť prvé české vydanie Mesta kostí, kde je nejaký blonďavý nevydarený anime týpek a ten čierny pavúkopotkan, ktorý má byť zrejme démon. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Já to řeším tak, že si pořídím knihu anglicky a je to ;) Ale chápu tvoje rozhořčení... Mě třeba dostává česká obálka Thirteen Reasons Why, díky které kniha v Čechách dokonale zanikla. A ten samý osud podle mě čeká i Grishu, což je vážně škoda :/
    Marky (Books are my life...)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!