piatok, 20. januára 2017

Správny džentlmen by mágiou nezabil | Jonathan Strange & pán Norrell

Autor: Susanna Clarke
Počet strán: 766
Originálny názov: Jonathan Strange & pán Norrell
Séria: -
Diel: -
Žáner: Fantasy, Historical fiction, Historical fantasy, adult
Vydavateľstvo: Slovart

Fascinujúci román a literárna predloha rovnomenného seriálu BBC. Pred niekoľkými storočiami, keď v Anglicku ešte existovala mágia, bol najväčším mágom všetkých čias Havraní kráľ. To on spojil vedomosti féerov a ľudí a vytvoril anglickú mágiu. Teraz, na začiatku 19. storočia, je už len legendou, lebo Anglicko viac v mágiu neverí. Všetko sa zmení, keď sa v kráľovstve zjaví samotársky pán Norrell z Hurtfewského opátstva. Vďaka nemu sa sochy v Yorskej katedrále začnú pohybovať a rozprávať. Anglickom sa rozšíria správy o návrate mágie a pán Norrell sa presťahuje do Londýna v presvedčení, že musí vláde pomôcť vo vojne proti Napoleonovi. Stretne šikovného mladého mága Jonathana Strangea, ktorého prijme za žiaka. Mladík je šarmantný, bohatý a arogantný a ich partnerstvo sa čoskoro zmení na súperenie.




"Koľko ju kníh?" spýtal sa.
"Štyri...alebo päťtisíc." odpovedal Norrell.

O Jonathanovi Strangeovi a pánovi Norrellovi som už veeeľmi dlho počul, avšak nikdy som vôbec nevedel, o čom táto hrubá kniha je. Dostala sa mi však do uší vďaka jej úspechu, ktorý viedol aj k adaptácií knihy na seriál. Priznám sa, mňa k prečítaniu si tejto obrovskej knihy viedla iná kniha - a to Nočný cirkus -, ktorá mi pohúrila myseľ, je úplne úžasná a všetci by ste si ju mali prečítať. Avšak, napokon som sa rozhodol nebáť sa hrúbky a predsa to len skúsiť. Poviem pravdu - ako je táto kniha hrubá, tak je aj komplikovaná...


Ach, čím len začať - naozaj neviem. Asi začnem tým, čo mi letí mysľou práve teraz - že kniha je veľmi akosi...(neviem to nazvať)...nerozšírená? Jednoducho myslím si, že na takúto knihu by mohlo siahnuť viacej ľudí. Veľa ľudí si ju nechce prečítať, a to len kvôli hrúbke. Áno, priznávam sa, aj ja som sa toho bál - kniha má takmer osemsto strán, písmenká nie sú najmenšie no ani dostatočne veľké a to už nehovoriac o poznámkach pod čiarou, ktoré niekedy mali viac než len jednu či dve strany. No jednoducho táto kniha je veľkolepá, epická. A malo by si ju prečítať viacej ľudí.
Ani neviete, koľko moc vám tento príbeh dá.
Príbeh je zasadený do viktoriánskeho anglicka - čo bola jedna z najväčších vecí, kvôli ktorej som si knihu prečítal. Vy viete, ako veľmi milujem viktoriánske anglicko, ibaže niet veľa fantasy kníh, ktoré sa v týchto končinách odohrávajú. (Možno sú, len nemám po nich ani vidu ani slychu.) Anyway, kniha sa presúva aj do iných miest, avšak pre zachovanie spoilerov o nich nebudem písať.
Kniha sa istým spôsobom delí na tri také hlavné časti - no všetky sa zameriavajú na dve hlavné postavy, a tamtadatá, tými sú Jonathan Strange a pán Norrel. Zo začiatku je kniha oveľa, oveľa viac zameraná na pána Norrella. Inak, naozaj musím podotknúť, že ja keď budem starý, budem presne taký ako Gilbert Norrell. Presne. Keď som čítal knihu, videl som svoju budúcnosť. Aj napriek tomu, že tohto starčeka som mal oveľa menej rád než Jonathana a akosi som ho niekedy ani nemusel, predsa sa s ním stýkam v tých istých vlastnostiach a to už nehovoriac o knihách, hihi. Ale aby som nekecal o sebe, idem ďalej. Pán Norrell je predsa len starý muž a preto jeho emócie buď nevidíme (myslím také tie emócie, ktoré by nám prezrádzali, kým je), alebo ich vidíme za veľmi hustým závojom. 
Jonathan Strange je však iný súdok. A musím povedať, že tohto mága som si neskutočne moc obľúbil, a to ani neviem čím. Jonathan je oveľa mladší ako pán Norrell - čo je samozrejmosť, že vidíme viac emócií, viac takej "živosti" a svižnosti.
Nechcem zachádzať k vedľajším postavám, pretože o tých si myslím, že je lepšie, ak ich spoznáte súčasne s príbehom než z nejakej recenzie, kde ich budete mať presne opísané. Predsa však musím podotýkať, že postavy sú veľmi rozmanité. Nie sú čiernobiele, sú veľmi premyslené, komplikované do špiku kosti a reálne ako štipľavá facka. Jedna z najväčších pozitív tejto knihy - ani neviem vyjadriť, ako veľmi sú tie postavy reálne.


Príbeh je veľmi, veľmi moc premyslený. Už dávno som nečítal takýto príbeh, kde každé jedno slovíčko bolo presne napísané tak, aby sedelo k príbehu. Tiež podotýkam, že kniha Jonathan Strange a pán Norrell je ako obraz z miliónkúskových puzzle - na začiatku, dá sa povedať, až bolestne začínate skladať, potom to ide o mnoho lepšie a na koniec je to jeden veľmi krásny a podarený obraz. Toto je presne tento príbeh. Séria Hra o tróny, ako iste viete, sa skladá z mnohých a mnohých diablov, ako sám pomenoval autor detajly. Tu je ich však ešte viac a sú vytvorené tak, že jednak sú k príbehu úplne pripútané a jednak ak ich prekuknete a nebudete nad nimi premýšľať, stratíte sa v deji.
Ako som spomínal vyššie, kniha je istým spôsobom pozastavovaná poznámkami pod čiarou, ktorých je teda hodne. A ako som spomínal, niektoré mali dokonca aj niekoľko strán. Lenže aj napriek tomu, že sa mi ich nechcelo čítať, spadali do príbehu presne tak, ako by to malo v takomto prípade byť.


Autorka vraj písala túto knihu vyše desiatich rokov. A je to kompletne vidieť. Slovenčina ako jazyk je veľký, rozmanitý, no nedokážem nájsť vhodné slová, ktoré by definovali premyslenosť, povznesenosť a epickosť tohto príbehu. A ani si neviem predstaviť, ako to vyzerá v hlave autorky, pretože tu je jednoducho xy detajlov, podrobností...no to je to, čo robí túto knihu takou výnimočnou.
Ešte aby som sa teda vyjadril k autorke, tak Susanna Clarke píše neskutočne krásne, jej metafory a prirovnania sú originálne a v čitateľovi vie navodiť atmosféru presne takú, akú chce. Autorka je "plná" informácií, múdrostí a podobných vecí a tu musím dodať, že po dočítaní tejto knihy som oveľa múdrejší ako pred jej otvorením.
Skutočne.
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt jonathan strange & mr norrell herecké obsadenieVyjadrím sa k fantastike príbehu. Príbeh je o mágoch, no kniha sa nenesie v tom duchu ako napríklad dajme tomu Harry Potter (veď aký príbeh by ma nenapadol ako prvý). Vysvetľovať mágiu v tejto knihe je veľmi ťažké, no predsa len k tomu čo to poviem. Veľmi sa mi páčilo, že autorka mágiu spojila s knihami. Dala tomu pekný význam a dôraz. Na začiatku knihy, ba priam až do polovice, nevidíme z mágie naozaj niečo, čo by bolo magické - nadprirodzené. Stále mágiu vidíme ako záhadnú, neodhlaneú, skôr ako niečo, čo je len v knihách. No potom tá mágia naozaj príde - a pravdupovediac, vtedy sa začína neskutočný vodopád plný akčnosti, zvratov, otázok a odpovedí ešte ďalšieho. Mágiu už teda vidíme, a mne sa nesmierne zapáčila. Autorka ju veľmi pekne opisuje a dáva jej dve strany - tú dobrú a tú zlú, nie však v spôsobe, že niekto je dobrý a niekto zlý. Jasne nám ukazuje, že mágia je niečo krásne, nadprirodzené...potom to však skontrastuje s istými skutočnosťami, kedy mágia dokázala s ľuďmi porobiť všelijaké veci a to je jedno velikánske plus. Tiež musím dodať, že mágia v tomto príbehu nemá hranice - a isté scény sú až fantasmagorické, to ja však veľmi moc milujem.
Ešte pred tým, než prejdem do hodnotenia a ukončím recenziu chcem podotýkať, že prvých asi 150 strán ma nebavilo. Priznávam sa, že ma kniha nudila a síce neviem čobybolokeby, no keby to nemám práve na recenziu, možno by som si nechal tento rozsiahly príbeh s nekonečnou fantáziou na potom.
Ak ste knihu nečítali, napravte to. Veľmi veľa sa naučíte, dozviete sa moc informácií a to všetko budete mať zabalené do jedného epického, veľkolepého príbehu, ktorého premyslenosť je až pompézna. Škoda toho začiatku, ktorý ma tak nebavil. Ale aj tak táto kniha bola proste wau.
Tento príbeh ma ešte stále udivuje a prekvapuje a ak mám povedať pravdu, veľmi rád by som si zopakoval ešte raz túto parádnu jazdu. Kniha Jonathan Strange a pán Norrell je veľmi výnimočný príbeh, ale predsa mu dávam štyri hviezdičky, pretože ako som spomínal, zhruba prvých dvesto strán ma nudilo. A povedzme si pravdu, dvesto strán je predsa len dvesto strán.
Percentuálne hodnotenie: 89%



Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem Preškoly.sk
Prečítať si tento premyslený a magický príbeh o dvoch mágoch môžete na tejto adrese.









Čítali ste túto knihu? Aký máte naň názor?
Videli ste seriál? Čo hovoríte na neho?
Chceli by ste si knihu prečítať?

4 komentáre:

  1. Okolo knihy som chodila v knižnici niekoľko krát až som si ju nakoniec vzala a bolo to geniálne. Seriál som zatiaľ nevidela ale dúfam že to nebude sklamanie.Super recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Máš úplnú pravdu. Ja sa chcem k seriálu dostať čo najskôr, lenže už nemám čas, pretože aj tak nemám dopozeraných xy sérií :DDD
      A ďakujem veľmi pekne! :-)

      Odstrániť
  2. Knihu mam doma uz pul roku a v nejblizsi dobe ji taky vytahnu :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Líbí se mi, jaký máš na konci podpis:D. O knize jsem uvažovala, ale je opravdu tlustá. Chápu, jak to myslíš s tou kompletnostní, detailama apod., to jsem přesně zažívala u HP. Pěkně promyšlené, vše sedí. Ale jak píšeš - 200 stran nudy? Ach ouvej..

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!