streda, 1. februára 2017

Miesto ilúzií a splnených snov | Nočný cirkus

Autor: Erin Morgenstern
Počet strán: 352
Originálny názov: The Night circus
Séria: -
Diel: -
Žáner: Fantasy, Historical fiction
Vydavateľstvo: Ikar

Román Nočný cirkus sa odohráva na prelome devätnásteho a dvadsiateho storočia a jeho hrdinami sú dvaja mladí kúzelníci, ktorých už od raného detstva viedli k tomu, že sa zúčastnia na súboji, čo sa mal odohrať na neutrálnej pôde - tou pôdou sa stal Cirque des reves.Cirkus snov prichádza všade bez ohlásenia. A na bráne visí tabuľa: Otvárame za súmraku, zatvárame za úsvitu. Cirkus je úplne iný ako všetky známe cirkusy. Celý je ladený do čierno-biela a predmety sa v ňom skutočne menia na vtáky a ľudia skutočne miznú. Obaja mladí kúzelníci mali od narodenia nadprirodzené schopnosti, ktoré si z roka na rok zdokonaľovali, ale keď ich súboj trval už dlhšie, z dvoch mladých ľudí, ktorí mali byť súpermi, sa stali zaľúbenci. Ale keďže ich učitelia neschvaľovali tento vzťah, museli prekonať veľké prekážky, aby mohli byť spolu. Z románu priam dýcha atmosféra kúzelného cirkusu z prelomu 19. a 20. storočia, vôňa jabĺk v karameli a horiaceho dreva, ale mágiou dielo uchváti aj ľudí, ktorí nikdy neboli vyznávačmi cirkusov.





"Cirkus prišiel bez ohlásenia. 
Nikde nie sú vylepené nijaké plagáty, pri cestách nie sú bilbordy, v novinách ani zmienka...
Jednoducho je tam, hoci ešte včera tam nebol."

Knihu Nočný cirkus som dostal pred dvomi rokmi na Vianoce, a to len z toho dôvodu, pravdupovediac, že tá obálka bola taká záhadná a že kniha stála necelé tuším tri eurá. Vyše dvoch rokov mi teda len tak sedela na poličke, vôbec som ju ani nechcel čítať, dokonca niekoľko krát som sa jej chcel zbaviť a predať a keď mám povedať pravdu, vtedy, keď som nemal miesto pre iné knihy, som mal chuť ju dokonca aj vyhodiť. Avšak potom nastal ten deň. Jednoducho som sa prebudil a nevediac prečo som si chcel Nočný cirkus prečítať, hoci som nepozeral žiadne videá, ani recenzie, ani hocičo, čo by rozprávalo o tejto knihe a dokázalo by ma navnadiť. A tak som si ju prečítal. A ľutoval, aký som bol hlúpy, že som ju chcel vyhodiť. Ale najlepšie veci sú tie neočakávané, však?


Nočný cirkus je príbeh o cirkuse (prekvapivo), ktorý je otvorený len počas noci, jeho predstavenia sú bizarné, úžasné a jedinečné. Cirkus cestuje po svete, no nik nevie ako: on sa jednoducho objaví na istom mieste a je proste tam. Do toho všetkého sa však prelína ďalšia dejová linka: Celia, mladá iluzionistka, je odmalička vychovávaná k magickému boju, v ktorom má poraziť istého súpera, o ktorom nevie - a tým je Markus, ktorého si istý mág (ak som tomu dobre porozumel, pretože začiatok bol ťažký a mätúci) odvedie z domova a vychováva z neho mága, ktorý má bojovať proti Celií. Samozrejme, nepoznajú sa a keď tak urobia, zamilujú sa do seba. Čo je veľmi, veľmi zlé, pretože musia bojovať proti sebe na život a na smrť.
Ani neviem, čím mám začať skôr. Nočný cirkus je kniha, pri ktorej som sa nestačil každou stranou udivovať. Príbeh je magický, bizarný, fantasmagorický a všetko je napísané krásnym a majstrovským štýlom autorky. Čo sa týka postáv, sú zaujímavé, fascinujúce a každá jedna je unikátna a má svoj príbeh. Sú realistické, nie sú čiernobiele a niekoľko krát som mal pocit, že čítam reálny príbeh o reálnych ľuďoch. A to vraj v prvých verziách Nočného cirkusu Celia ani nebola!


Príbeh je zasadený do Viktoriánskeho Londýna, čo sa mne veľmi, ale že veľmi moc páčilo. Milujem Viktoriánsky Londýn, a toto bolo jednoducho úžasné, a ani to neviem presne opísať. Kniha sa istým spôsobom čítala ako akási história, pričom to bol vlastný príbeh s mágiou v hlavnej úlohe. Čím sa vlastne dostávam k samotnej mágií. Ja som jednoducho človek, ktorý miluje knihy o mágií, a ešte lepšie, ak sú bizarné, fantastické, zložité a fantasmagorické. Tuto tá mágia presne taká bola. Mala síce systém, bola vytvorená priam perfektne, no stále ste nevedeli, čo od nej čakať. Stále som mal pocit, že tá mágia v tomto príbehu je nekonečná, bez zábran a že dokáže všetko - čo sa mi neskutočne moc páči, pretože ja milujem mágiu, ktorá dokáže naozaj všetko. Vo veľa knihách vidíme, že tá mágia má hranice a isté zákony a že nie všetko dokáže - v Nočnom cirkuse mágia nemá hraníc, je nekonečná a dokáže všetko. Hlavnej hrdinke otec odsekol prsty, ona si ich pričarovala. Ak ste čítali Jonathana Strangea a pána Norrella (recenziu nájdete na blogu), tak vidíte v Nočnom cirkuse istú podobnosť - čo sa najhlavnejšie týka štruktúry a rozloženia kapitol. Každá kapitola sa odohráva v istej perióde času, no k čomu sa chcem dopracovať je fakt, že kniha je ako film: každá scénka je rýchla, krátka. Autorka sa nezdržuje zbytočnými opismi, dialógmi, jednoducho ide k tomu, k čomu ísť potrebuje a preto mám pocit, že v knihe ani nenájdete desaťstranovú kapitolu - ak sa mýlim, opravte ma. Strany vám však ubiehajú pred očami, príbeh má rýchly spád, avšak pozor! : stále máte pocit, že tieto charaktery poznáte neskutočne dlhú dobu a že tento príbeh je nekonečný.
No...ani neviem, ako mám opísať túto dokonalú knihu. Áno, ona je vskutku dokonalá. Príbeh je premyslený, rýchly, fantasmagorický a aj napriek tomu, že kapitoly a samotná kniha sú krátke, jednoducho si tieto postavy a dej zamilujete natoľko, že po dočítaní knihy jednoducho sedíte a čumíte do steny. Môj prípad, ver-či never, je to pravda. Bol som sám doma, dočítal som Nočný cirkus a jediné, na čo som sa zmohol, je zatvoriť knihu, držať ju v ruke a pozerať sa do blba. Potom som ju otvoril, niekoľko krát ňou prelistoval, prečítal si ešte niekoľko odsekov, zavrel a zasa len premýšľal nad tým fantastickým príbehom a úžasnými postavami, ktoré milujem možno ešte viac než niektoré z mojich obľúbených sérií. Nočný cirkus bola presne tá kniha, po ktorej konci som bol smutný,že sa skončila. Kniha je vraj pre dospelých, no pravda je taká, že je pre všetkých. Každý si v nej nájde to svoje. Erin Morgensternová píše jedinečne, píše aj drsnejšie scény, no ako sama priznala, stále zasadzuje do svojej práce takú "rozprávkovú kvalitu", kedy sa príbeh číta tak krásne, že jej písania je balzamom pre vašu dušu.


Ten príbeh je jednoducho úžasný, napísaný krásnym a umeleckým štýlom a preto sa mi nepáči, že Nočný cirkus v našich končinách nemá toľko pozornosti. Malo by si túto knihu prečítať viacej ľudí, a vôbec by to neľutovali. Nočný cirkus je kniha, ktorú si jednoducho musíte prečítať a keď začnete, nebudete schopný sa jej zbaviť - neustále budete premýšľať nad jej bizarnosťou a fantasmagorickosťou, umelockosťou rozprávania a realistickosťou postáv, ktoré si zamilujete od prvej strany, rovnako ako príbeh. Ak chcete tip na knihu, ktorá s vami zatočí, ktorá vo vás zanechá oveľa viac pocitov než by ste chceli, ktorej čítanie si užijete do posledného malého detajlu a pri ktorej konci budete nešťastný a budete chcieť viac, Nočný cirkus je pre vás ako vyšitý. 
Cirkus prišiel bez ohlásenia - a ani neviete, koľko emócií mi táto jednoduchá veta prináša.
Nočný cirkus je príbeh, ktorý považujem za dokonalý. 
Percentuálne hodnotenie: 100%



Čítali ste túto knihu? Čo na ňu hovoríte? Milujete ju rovnako veľmi ako ja?
Chceli by ste si ju prečítať?
Máte ju vo svojom to-read liste?
A vedeli ste, že sa odkúpili filmové práva?


6 komentárov:

  1. Uhm kedysi som túto knižku tiež mala a odišla odo mňa, pretože som si na ňu nevedela nájsť čas.. asi chyba, lebo to znie dobre :)
    Super zhrnutie.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to je riadna škoda... Ale snáď jej raz dáš šancu :DD
      Ďakujem! :-))

      Odstrániť
  2. Už to bude 5 rokov, čo som si knihu kúpila a stále ju neprečítala. Kedysi dávno som ju aj začala čítať, ale vtedy ma akosi nebavila, predpokladám, že bola príliš zložitá na moje vtedajšie chápanie :D Ale teraz si ma celkom navnadil a vidím to tak, že už nebude dlho len tak ležať v knižnici! Pekná recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ahoj alebo Dobrý deň  
    Píšem článok o najlepších slovenských knižných blogoch, a vybrala som aj tento...Písala som ti na FB, tak ak si správu nájdeš, prosím, ozvi sa mi.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj! Predovšetkým ti veľmi pekne ďakujem, no žiaľ, nenašiel som žiadnu správu.

      Odstrániť
  4. Nočný cirkus som čítala práve cez zimu a neskutočne práve do tohoto obdobia sa hodí. :) Je plná čarov a mágie a rozhodne je to jedna z tých lepších kníh, s ktorými som mala česť. Veľmi rada sa k nej vraciam :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!