piatok, 14. apríla 2017

Nie vždy si za to môžeme sami | Niečo viac

Autor: Patrick Ness
Počet strán: 320
Originálny názov: More than this
Séria: -
Diel: -
Žáner: YA, Dystópia, Scifi
Vydavateľstvo: Slovart

Chlapec menom Seth zomiera. Život mu vezmú besniace morské vlny. No potom sa prebudí. Nahý, smädný a hladný. Ale živý. Ako je to možné? Spomína si na vlastnú smrť, ako sa mu trieštili kosti, ako si rozlámal lebku o kamenné morské dno. A ako to, že sa prebral? A kde sa vlastne nachádza? Ulice sú mu povedomé, ale všetko je opustené a zničené. Čo sa to deje? A prečo vždy keď zatvorí oči, podľahne spomienkam, ktoré mu pripadajú reálnejšie ako svet okolo. Čo je skutočné? Seth hľadá odpovede a dúfa, že tu nie je sám, že toto predsa len nebude jeho osobné peklo... A čoho sa najviac desí? Že tu je ešte niečo viac...





Regine sa oprie o stoličku. "A preto nám chceš povedať ešte niečo, však?"
Seth mlčí. "Čo nám chce povedať?" vyzvedá Tomasz, ale nikto mu neodpovedá.
"Čo nám chce povedať?"
Regine nespúšťa oči zo Setha.
"Že sa vráti."

Patrick Ness nie je neznáme meno, a tak to nie je ani u mňa. Dávno, pradávno, som čítal od neho knihu Volání netvora, o ktorej (ak čítate môj blog takmer od začiatku) viete, že sa mi neskutočne moc páčila, vyrazila mi dych a priľnula mi k srdcu. Ak ste ju aj vy čítali, určite to s vami bolo také isté. Nuž, Patrick Ness nie je autorom len tejto knihy, samozrejme. Ale neviem prečo, k jeho ďalšej knihe My ostatní tu len tak žijeme nemám až taký záujem, vážne neviem prečo, aj keď to má peknú obálku :D No..ale k tejto, ktorá sa volá Niečo viac som sa akosi dostal, ani sám neviem ako. Nuž, bolo to absolútne niečo iné, než som očakával. A nikdy som si nemyslel, že práve táto kniha, s dvierkami na obálke, ma zanechá po jej dočítaní tak, ako to urobila.


Predom by som chcel upozorniť všetkých tých, ktorí nečítali knihu, že je lepšie o tejto knihe nevedieť absolútne nič. Áno, fakt, nerobím si srandu, ale pravda je taká, že ja som o tejto knihe vedel len dve veci: prvá) že ju napísal Patrick Ness a druhá) že tá obálka je vyrezaná tak, aby to pripomínalo dvere. To bolo všetko. Absolútne všetko. VŠETKO, čo som o tomto príbehu vedel. A vôbec to neľutujem. Ono to je taká záležitosť, že vždy je lepšie ísť do dobrého príbehu s tým, že o ňom vôbec nič neviete, a Niečo viac je sakramentsky dobrý príbeh. 
Začnem teda asi postavami. Nie len že mi boli veľmi sympatické a že som si ich ihneď obľúbil, ale každá má svoj vlastný príbeh, vlastné útrapy a vlastné tajomstvá a kopu ďalších záležitostí, ktoré máme aj my. A...nechcem vám, a ani to neurobím, povedať bližšie ku každej postave. Ja som nevedel, či tam bude viacej postáv, a neviem prečo, mal som stále taký pocit, že hlavná postava ani nebude mať meno, napríklad ako v Oceáne na konci ulici. Vážne neviem prečo, ale je to tak. A okrem toho, že tieto "postavy" sú len obyčajní ľudia už nepotrebujete o týchto postavách viac vedieť.
Príbeh je delený na štyri časti, každá má akúsi pointu a dokopy dávajú jednu veľkú a hlavnú. Mne osobne sa najviac páčila prvá časť, tá bola zo všetkých úplne najlepšia. To bolo presne pre mňa, proste len vnútorné monológy opusteného chlapca, ktorý to nemal práve v živote najľahšie - no ale povedzme si, kto si žije ako nejaký kráľ? Veď aj ten má starosti a útrapy. No, jednoducho, prvá časť sa mi neskutočne moc páčila a je to tá naj časť, ktorá zanechala vo mne najviac emócií. Ak mám povedať čistú pravdu, vôbec by mi nevadilo, keby celá tristostranová kniha bola ako tá prvá časť. Vnútorné monológy, pár flashbackov a myšlienky, mne sa to veľmi páčilo. Ale toho ste si asi z tejto recenzie už vedomí, všakže?


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt more than this patrick nessDruhá časť bola pre mňa veľkým, ale že naozaj VEĽKÝM prekvapením. Dovtedy som si myslel, že kniha bude o vnútorných pocitoch, o "dealing with yourself" a že to bude jednoducho knižôčka takéhoto typu. Tu som sa veľmi zmýlil, a tu, v druhej časti, začali udalosti naberať intenzitu. Nechcem zachádzať do detajlov a preto nepoviem, o čo tam išlo a vysvetlím len môj názor. Ako som spomínal, začiatok tejto druhej časti ma nesmierne moc prekvapil a zaskočil (tí čo čítali, určite vedia) a síce mi to vôbec nevadilo, to "zaskočenie" bolo na mňa až priveľké. Akože, vôbec by som knihu nemenil - absolútne nie. Ale ten prelom, tá rýchla a intenzívna zmena z prvej časti na tú druhá bola naozaj veľké bum. A ja stále neviem, či je to dobré bum alebo zlé bum (pekná veta, viem). Toto bolo pre mňa takým menším mínusom, pretože ma to úplne vyviedlo z mieri a nevedel som, čo mám robiť.
O ďalších častiach vám už bližšie nepoviem nič viac - len to, že sú priam popretkávané akčnosťou, napätím, emóciami a túžbou vedieť viac. Niečo viac. Príbeh je veľmi pekne napísaný, má neskutočne silnú myšlienku a ten kto pochopí, tak nemôže dočítať túto knihu bez toho, aby nebol zaskočený a užasnutý. Ja keď som knihu dočítal, nevedel som čo ďalej. Neskutočne taký silný príbeh, originálny, nevšedný, ale vzápätí je Niečo viac príbehom o nás. O ľuďoch, o našich rozhodnutiach a o našom svete - a teraz mi povedzte, drahí knihomoli, existuje kniha v ya sfére ako Niečo viac? Pozrite sa na všetky tie ya knihy - jedna podobnejšia na tretiu knihu než tá druhá. Ak si chcete prečítať niečo vážne, ale vážne originálne, choďte do Niečo viac.A ak si to chcete užiť plným dúškom, vyserte sa na všetky anotácie (vďakabohu, že slovart zvolil anotáciu, ktorá bude z príbehu hovoriť len to najmenej), na všetky recky a choďte do toho bez toho, aby ste o nej vedeli. Pozrite sa na mňa. Nevedel som o nej absolútne nič, a vôbec to neľutujem. Spokojne priznávam, že takto som si knihu už dlho neužil. A teraz keď som si to tak uvedomil, je mi to až priam ľúto, pretože každá kniha, ktorú som čítal, čítam alebo ešte len budem čítať, je istým spôsobom "vyzradená". Je tu goodreads, sú tu blogy, a ja som bol nesmierne nadšený, že sa po takej dlhej dobe púšťam znova do knihy, o ktorej neviem vôbec nič. A to, že sa mi páčila bolo na tom ešte lepšie.
Ešte sa na momentík vrátim k tomu začiatku. Bolo pre mňa veľmi ťažké čítať momenty, kedy niečo hlavný hrdina povedal sám sebe. Ja viem, nie je to nejaká nereálna vec, každý sa raz rozprávame sami so sebou, ale mne to veľmi vadilo. Neviem prečo, pripadá mi to také...ani neviem, jednoducho mi to akosi nesedí. Skôr by som to dal do myšlienok, než aby si napríklad niečo Seth (hlavná postava) nahlas sám sebe prikázal. To mi tam trošku zavadzalo, ale inak sa o knihe môžeme baviť ako skvelom čítaní. Už dlhšie som nečítal takúto knihu a Niečo viac definitívne každému odporúčam. Každý si tam nájde niečo svoje, pre každého ten hlavý meaning a message môže znamenať niečo iné, čo však v konečnom dôsledku pre každého znamená to isté - a čo sa týka konca, nuž nepochopím ľudí, ktorí vravia, že sa im koniec nepáčil. Hell no! Ten koniec bol pre tú knihu ako stvorený. Keby bol uzavretý, nebolo by to ono. Takto to malo byť. Autor nám povedal čo mohol a čo hlavne chcel, nuž, a to čo sa dialo ďalej, to už nie je naša záležitosť. A viete čo je zvláštne a čarovné? Že napriek tomu, že ten koniec nie je uzatvorený, máte celkom taký pocit, že všetko do seba pekne zapadlo. 
A že tie postavy ste poznali strašne, ale že strašne moc dlho.
Niečo viac je kniha, ktorá znamená niečo viac. Ak hľadáte príbeh, ktorý je nezvyčajný, no vzápätí je o obyčajných ľuďoch, o ich myšlienkach a problémoch, kniha Niečo viac od Patricka Nessa je pre vás ako stvorená. Zanechá vo vás neskutočne veľké množstvo myšlienok, pocitov a teórií čo sa stalo potom, a možno vás po jej dočítaní nechá tak ako mňa - že som nedokázal nič iné robiť, len tichučko premýšľať. Ako som spomínal vyššie, tá počiatočná zmena a "rozprávanie" sám sebe mi trošku na príbehu vadili, ale ak by som tieto dve záležitosti zakryl, kniha by nemala jednej chybičky.
Percentuálne hodnotenie: 96%



Za poskytnutie (a navyše podpísaného) recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart.


Čítali ste knihu Niečo viac? Aký máte naň názor?
Zhodneme sa v niečom?
Chceli by ste si ju prečítať?

4 komentáre:

  1. Skvelá recenzia!
    Ja som Patricka Nessa začala trochu viac registrovať, keď prišiel do Bratislavy (Kde som ja, bohužiaľ, nebola) a veľmi ma začali zaujímať jeho knížky. Takže aj táto sa u mňa raz objaví :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem! :) Niečo viac si určite prečítaj, najlepšie čím skôr! :D

      Odstrániť
  2. Práve dnes som ju prečítala a no.. spadla som na zadok. Od autora moja prvotina a neskutočne sa mi páči, čo všetko autor dokáže riešiť. :)
    Pekná recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. S tvojim názorom sa absolútne stotožňujem :-)
      Ďakujem! :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!