štvrtok, 11. mája 2017

Morbídne krásne | O Slávkovom neslávnom konci a ďalšie Burtonovky

Autor: Tim Burton (prebásnil Vlado Janček)
Počet strán: 152
Originálny názov: The melancholy death of Oyster boy and Other stories
Žáner: Poézia, Svetová poézia
Vydavateľstvo: Zelený kocúr

Ak máte radi burtonovské filmové fantazmagórie, táto zbierka básní s autorovými ilustráciami vám zaručene urobí radosť.
Kniha sa stala bestsellerom takmer vo všetkých krajinách, kde vyšla.
Čarovne morbídne básničky preložil do slovenčiny Vlado Janček.
Zbierka obsahuje aj anglický originál.




Triesko sa treskol do Zápalky,
čo dostalo ho do stavu,
že v jednom kuse obdivoval 
jej hlavičku a postavu.

Napokon iskra preskočila
a tenký suchý Triesko
vzbĺkol a zhorel v okamihu
bez toho, aby zvrieskol.

Tima Burtona vám snáď nemusím predstavovať. Ako osoba patrí z môjho pohľadu medzi géniov, jeho štýl ma ustavične príjemne prekvapuje a som si istý, že aj vás. Neviem ako to robí, no všetko, či vyletí z jeho hlavy, je farebne bezfarebné, rozprávkovo strašidelné, neskutočne zlaté a pekné, no vzápätí morbídne a čudesné. Už dlho som si chcel prečítať jeho básnický počin, ibaže som sa bál pustiť do toho v angličtine, keďže, predsa len, sú to básne a tie sa čítajú inak ako obyčajné young adultovky. Napokon som sa však dozvedel (popravde ani neviem ako, bolo to ako zázrak z neba), že kniha je preložená do slovenčiny. Ani som neváhal!


Zbierka ponúka čitateľovi dvadsať štyri básničiek (ak som to dobre spočítal), každá je krátka, rýchla a morbídna. Celú zbierku som mal prečítanú za necelých dvadsať minút. Je veľká pravda, že by som prijal buď akési "pokračovanie" v podobe ďalšej zbierky jeho básní, alebo viac básničiek, ale aj tak to bolo veľmi pekné spríjemnenie. Každá básnička má akúsi podobu nejakej rozprávkovej témy, alebo akoby som to nazval, jednoducho vám to pripadá ako rozprávka pre deti. Alebo teda básnička pre deti, to je jedno. Napríklad ako ukážka vyššie, báseň je o trieske a zápalke, ktoré sa do seba zamilujú, no ich romantický vzťah sa končí tým, že iskra, ktorá medzi nimi "preskočila" doslovne premenila Trieska na čierny popol. Neviem ako vy, ale aj napriek tomu, že sa nekončia vždy najružovejšie, pokojne by som básničky ponúkol aj deťom, možno len o trošku väčším. 


Okrem básní a originálnej anglickej verzie v knihe O Slávkovom neslávnom konci a ďalšie Burtonovky nájdeme aj kresby samotného Tima Burtona. Vo všeobecnosti sú jedinečné a minimalistické, hoc vám vyrazia dych a sú rovnako morbídne krásne ako samotné básne. Keďže ich nakreslil sám Tim Burton, vyzerajú asi tak, že postavičky majú chudé telá, veľké hlavy a ešte väčšie oči, hoci šošovky (tak sa volá tá časť očí?) majú podobu len drobných čiernych guľôčok. Priznám sa, že niekedy som si kresby obzeral ešte dlhšie, než som čítal samotné básne. Sú naozaj krásne, i keď nie sú vôbec zložité - presne tak, ako Timove filmy, ktorými väčšinou sú rozprávky či rozprávkové témy, i keď majú temnejšiu a chladnejšiu tvár. 


Kráľovnička Ihelnička
máva bolesť jedinú:
špendlíky jej, keď si sadá,
vždy prebodnú slezinu. 


Nuž, túto beztak kratučkú recenziu zakončím azda tak, že túto maličkú a kratučkú zbierku by som doporučil naozaj každému, či už ste fanúšik Tima Burtona a jeho skvostne divného štýlu, alebo nie. Knihe sa nedá absolútne nič vytknúť, pätnásť minútové "počteníčko" vám príjemne spestrí deň a tiež, len tak pomimo, doporučujem čitateľom, ktorí kvôli nejakému čítaciemu bloku hľadajú niečo rýchle, krátke, ale predsa len niečo, čo by ste si užili. Tiež odporúčam zbierku básní ľuďom, ktorí ani zďaleka nie sú veľkými čitateľmi. Básne sú milé, rozprávkové a morbídny šmrnc im pridáva na kvalite. Ja som si tých dvadsať minút čítania veľmi užil :-)
 
Nuž, ako iste viete, tejto morbídne milej zbierke básní nemám čo vytknúť.
Percentuálne hodnotenie: 100%


Za knihu veľmi pekne ďakujem Pantarhei.sk
Knihu si môžete zakúpiť na tejto adrese.

Čítali ste túto zbierku básní?
Aký máte naň názor?
Chceli by ste si ju prečítať?
Obdivujete Tima Burtona a máte jeho filmy rovnako radi ako ja?


1 komentár:

  1. Táto kniha je veľká bomba! Neuveriteľne sa mi páčila tá nevinná morbídnosť. Milujem Burtona. Musím si ju dokúpiť do svojej zbierky. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!