štvrtok 4. mája 2017

Najkrajší chlapci majú najškaredšie tajomstvá | Havraní chlapci

Autor: Maggie Stiefvater
Počet strán: 368
Originálny názov: The Raven Boys
Séria: Havraní cyklus
Diel: prvý
Žáner: Paranormal, Fantasy, YA
Vydavateľstvo: Slovart

Každý rok trávi Blue jednu aprílovú noc pozorovaním duší ľudí, ktorí čoskoro opustia tento svet. Na zabudnutom cintoríne takto sprevádza svoju matku – jasnovidku. Doteraz duše len vycítila, nikdy ich nevidela. No tento rok sa z temnoty zrazu vynorí duša mladíka. A to znamená jediné: jeho náhlu smrť bude mať na svedomí práve ona. Blue totiž ťaží jedno veľké tajomstvo, proroctvo, s ktorým žije od narodenia. Ak pobozká lásku svojho života, zabije ju. Bude to prípad mladíka, ktorého dušu zazrela na cintoríne?



"Ako drogy?"
"Rituály. Ty sa zahrávaš s drogami?"
"Nie. S rituálmi možno."
"Drogy sú bezpečnejšie."
"Tie ma nezaujímajú. Ich účinky sú známe - nie je to žiadna zábava. Pokračuj."

Maggie Stiefvater nie je v knižnej sfére neznámym menom. Spisovateľka (prevažne písajúc pre ya) je známa ako bestsellerová autorka série Vlci z Mercy falls a jej najnovšia séria Havraní cyklus pomaly, ale isto, dosahuje rovnakú "slávu" ako jej predchádzajúca séria, ktorá sa zaznamenala ako jedna z novodobých young adult klasík. A síce v sérií Vlci z Mercy falls rozoberá prevažne lásku, romantiku a vlkolakov, v sérií Havraní cyklus nám predstavuje absolútne niečo iné. Podivný príbeh s čudesne temnou a paranormálnou atmosférou nám ponúka jedno dievča pochádzajúce z rodiny jasnovidiek a štyroch chlapcov zo špičkovej školy, ktorý sú divnejší než sa na prvý pohľad zdá, pričom autorka v jednom rozhovore povedala, že celá séria "obsahuje" len dva bozky. 


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt raven boysKniha, podľa anotácií a ďalších popisov, nám ponúka Blue Sargentovú ako hlavnú hrdinku. Blue vyrastá v rodine jasnovidiek, ktoré jej vyveštia, že bozkom zabije pravú lásku,  a samých žien, ktoré nám zo začiatku pripadajú pomätené, no ihneď si ich zamilujeme. Medzi najhlavnejšie v tejto knihe patria Persephone a Calla, ktoré sú super sympatické, napokon Maura, Blueina mama, ktorá je trochu zložitejšia a úplne nakoniec Neeve, ktorú väčšinu knihy vnímame ako zvláštnu a tajomnú osôbku. Ale späť k tým hlavným hrdinom - Blue Sargentová nie je naša hlavná hrdinka. Medzi ďalších hlavných hrdinov patria Havraní chlapci, o ktorých bolo Blue povedané, že sú to tí presní "bad boys", s ktorými je lepšie nič nemať. Ale pozor! Títo chlapci nie sú vedľajšie postavy. Sú to hlavné postavy. Dokonca mám pocit, že je to viac o chlapcoch, než o Blue, aj napriek tomu, že Blue je kľúčová postava. Chcem tým naznačiť to, že už len prvotný pocit je neskutočne osviežujúci. Keď prídete totižto do kníhkupectva a pozriete sa na ya poličku, takmer všetky knihy sú o dievčatách, zväčša aj pre dievčatá, čo je istým spôsobom smutné. Havraní chlapci ponúkajú príbeh rovnako ako aj pre dievčatá, tak aj pre chlapcov - okrem toho, že sú chlapci medzi hlavnými postavami, rozoberajú sa tam problémy, ktoré sú skôr chlapčenské a sú tam jednoducho "chlapčenské záležitosti".
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt the raven boysČo ma vedie k tomu, že Maggie je osobne strašne cool. Miluje autá (píše aj o nich knihu - vraj ženské Rýchlo a zbesilo) a umenie všetkých kútov, od kreslenia cez kaligrafiu až po jej auto, ktoré si zamaľovala. (Je cool, ja viem.) Kniha je síce radená do žánru fantasy, ale je to skôr čistá paranormálka - máte tu realitu s možnosťou, že to, čo sa deje, môže byť aj niečo nadprirodzené. Na to naviažem - síce som prečítal len prvú knihu, úprimne môžem povedať, že celá séria vám ponúka také "realistické myslenie" počas čítania.  Blue sa síce narodila do rodiny jasnovidiek, ale každou ďalšou kapitolou neviete, či sú skutočné jasnovidky, alebo sú len dobré v týchto "vešteckých hrách a klamstvách a rituáloch", ktoré vídavame v telke. V tejto knihe nie je mágia mágiou. Je to skutočnosť. Skutočnosť, ktorej raz veríte, že je reálna, alebo raz neveríte, pretože vám to pripadá ako klamstvo. To ma na tej knihe neskutočne bavilo. Nespočetné množstvo fantasy kníh o mágií je tak napísaných, že viete, že tá mágia je len výplodom autora. V Havraních chlapcoch vás čaká opak. Máte pocit, že takú "mágiu" by ste pokojne mohli vykonávať v reálnom živote.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt the raven boys

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt the raven boysČo sa týka postáv, autorka tu nemá jedinú chybičku. Keďže napísala množstvo kníh, netreba sa čudovať, že jej postavy sú unikátne, rozličné, individuálne a veľmi reálne. A navyše sú všetky sympatické, aj keď jedna menej než druhá, ale stále sú sympatické. Blue je jedna z najlepších hrdiniek, ktoré som čítal. A čo sa týka havraních chlapcov, až na Ganseyho som si obľúbil každého. Hlavne Ronana. Keď som čítal o ňom, cítil som sa...neviem, mrzelo ma to? Ronana som si fakt obľúbil a zaradil sa medzi jedny z naj postáv. Je veľmi iný od ostatných a síce navonok vyzerá prázdne, vnútri je plný všetkého. (Čo vyznelo čudne, ale pravda je, že to vyznie čudne len ak vy ste čudný. Čo sme vlastne všetci.)
Ako scrollujem sem a tam, vidím, že recenzia je beztak dosť dlhá, takže o deji sa budem snažiť trochu menej kecať. Havraní chlapci nie je žiadna romantika, pozor na to! Je to čoraz väčšmi gradovaný príbeh, ktorý je popretkávaný napätím a nikdy, ale vôbec nikdy neviete, kde na vás vybafne Maggie a čo si pre vás prichystá. Nikdy neviete povedať, čo bude ďalej a ak to "predpovedáte", je dosť veľká šanca, že sa zmýlite. Maggie píše úžasne, je vidieť, že je skúsená a jej štýl písania je veľmi, veľmi pútavý a krásny, plný metafor a ďalších prvkov. Knihe som však vytkol jednu vec, ktorú jej neodpustím, čo sa možno zdá ako kruté odo mňa - a to je to, že som stále čakal, kedy mi autorka vytrie zrak a vyrazí dych. Dej v Havraních chlapcoch je plný napätia, paranormálna a podivnosti a akcie a cítil som sa ako v nejakom sakra dobrom filme, ale neustále som mal očakávanie, že prečítam...ja neviem, poslednú stranu, dajme tomu, a zostanem totálne s otvorenou papuľou, čo sa, žiaľ, nestalo. Koniec knihy je veľmi navnadzujúci, ale sakra!, chcel som, aby mi Maggie vyrazila dych. Nuž, možno si to nechala na ďalšie diely. Dúfam, že urobia z toho seriál. Ale sakramentsky dobrý a podivný seriál!
Havraní chlapci bola ako kniha veľmi fajn "počteníčko". Konečne niečo nové, niečo iné, niečo, v čom sa nerieši láska, pričom je tam láska všade, pretože hlavná postava má podľa veštby zabiť svoju lásku bozkom. Neskutočne sa teším na ďalšie diely a ako to tam autorka rozuzlí a vysvetlí. Definitívne odporúčam! (V neposlednom rade sa chcem veľmi pekne poďakovať vydavateľstvu slovart za to, že mi knihu zaslali ako darček. :))
Percentuálne hodnotenie: 89%

Čítali ste túto knihu? Čo na ňu hovoríte?
Páčila sa vám väčšmi ako mne?
Čítali ste aj ostatné diely? Nesklamali vás?

1 komentár:

  1. Ty nemáš rád Ganseyho?! No dobre, toto si zapamätám. :D :D
    Podľa mňa je to najlepšia postava. Ale v tom máš teda pravdu, že je to viac o tých chlapcoch ako o Blue. Ja mám už za sebou celú tetralógiu a mala som dojem, že Blue dostávala každou knihou menej a menej priestoru, čo sa mi dosť nepáčilo. Ja osobne som až tak nemusela ani Ronana, ani Adama. A ďalšie časti sú dosť aj o nich dvoch, takže sa máš určite na čo tešiť.
    A to ani nehovorím o tej úžasnej zápletke s ley-lines. Ja takéto veci proste zbožňujem a to ma na celej sérii dostalo najviac.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!