nedeľa, 9. júla 2017

Ako to bolo so Srdcovou kráľovnou? | Bez srdce

Autor: Marissa Meyer
Počet strán: 576
Originálny názov: Heartless
Séria: -
Diel: -
Žáner: Fantasy, YA, Retelling
Vydavateľstvo: Egmont

Catherine je jednou z nejžádanějších dívek v říši divů a o ruku ji chce požádat sám Král. Ona má ale jiné sny, netouží stát se královnou. Když potká na královském plese pohledného a záhadného Šprýma, rozhodne se, že nebude jen figurkou ve hře někoho jiného. Se Šprýmem se začne potají scházet i přesto, že oba riskují Královu nelibost a hněv jejích rodičů. Cath je však pevně odhodlaná zvolit si vlastní cestu, jenže v zemi plné kouzel, šílenství a nestvůr má osud jiné plány.


Mluvila zcela bez citu, nezatížena láskou, sny ani bolestí ze zlomeného srdce. 
V Srdcově začínal nový den a ona byla Královna. 
"Srazte mu hlavu."

Po celosvetovo úspešnej sérií Mesačné kroniky, kde autorka spojila dohromady klasické rozprávky so scifi budúcnosťou, prichádza Marissa s ďalším skvostom, tento krát s jednodielovým prerozprávaním/prequelom ku klasike Alica v Krajine zázrakov. Kniha je o dievčati, ktorú mi všetci poznáme ako hroznú a chladnú Srdcovú kráľovnú, ibaže táto krutá osoba bola kedysi len dievčaťom, ktoré chcelo milovať. Je táto kniha rovnako dobrá ako Mesačné kroniky, alebo je to sklamanie?


Príbeh sa točí okolo Catherine Pinkertonovej, dievčiny, ktorá okrem toho, že je dcérou vyššie postavených ľudí, rada pečie. Jej najväčším snom je vlastniť a sprevádzkovať pekárstvo, ibaže to nemá také ľahké. Zásadová matka, ktorá stoj čo stoj ju chce vydať za kráľa a prísny otec jej pekárstvo neschvaľujú. 
Čo sa týka postáv, knihu napísala Marissa, takže je jasné, že každá je precízne vytvorená a skvelo napísaná. Cath mi bola sympatická, občas sa však stalo, že som jej už mal, pravdupovediac, pokrk. Akože, nič proti Cath nemám, bola fajn, skvelá, ale nevytvoril som si k nej také puto, ktoré som chcel a hlavne očakával. Ja viem, ja viem, Mesačné kroniky a Bez srdce sú dve rozdielne veci, ale predsa ich napísala tá istá autorka, takže som istým spôsobom očakával, že za tie postavy by som dal ruky do ohňa, čo sa však nestalo. Rád som si prečítal ich príbehy a myšlienky, sem-tam mi ich bolo ľúto, alebo niečo iné, avšak nemal som k nim žiaden vzťah, hoc boli napísané skvelo. Šprým, dvorný šašo (vedeli ste, že v originále sa volá Jest?), mi bol rovnako sympatický ako Cath, možno o trolinku viacej, pretože sa mi páčilo, že má tajomstvá a že tým, že ich nechce povedať Cath, nie je až taký nevinný, ale inak som mal k nemu rovnaký vzťah ako ku Cath. Čo sa týka ďalších postáv, spomeniem ešte Klóbrca, ktorý zastáva rolu Šialeného klobučníka, a páni, tu sa Marissa trafila presne a rovno! Klóbrca som si neskutočne obľúbil, bol to presne ten klobučník, o ktorom som chcel čítať, no zároveň bol niečím iný a nový, unikátny. Páčilo sa mi jeho rozprávanie, to nezmyselno zmyselné bľabotanie, jeho hádanky a slovné formulky, za túto postavu patrí Marisse jeden veľký palec hore. Taktiež okrajovo spomeniem ďalšie postavy, ale len tak rýchlo: samozrejme, veľkú rolu hrá aj Srdcový kráľ, ktorý si chce Cath zobrať za ženu. Je to ten typický tlstý, spotený a ustráchaný kráľ, najradšej by som mu dal facku. Marissa nám taktiež do príbehu zasadila veľmi dobre známe postavy, ako napríklad mačka Škľabka, biely králik, atď, atď (nechcem všetko vyzradiť), a bolo super, že mali ten svoj lewiso-carrollovský nádych, no zároveň boli niečím iné a odlišné.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt heartless marissa meyer

Určite ste si (možno) všimli, najmä vďaka instagramu, že knihu som čítal neskutočne dlho. Mám taký pocit, že to dnešným dňom bude mesiac a voľačo, neviem presne, možno sa mýlim a možno nie, ale to je jedno - knihu som čítal jednoducho veľmi dlho. A viete prečo? Kvôli, asi tak, prvým dvesto stranám. Začiatok, ten úplný začiatok, sa strašne tiahol. Vôbec, ale absolútne vôbec sa tam nič nedialo, len opisy, bľabotanie, všeobecne bolo všetko zbytočné. Príbeh sa neposúval. Tento začiatok - ten, čo sa tam absolútne nič nedialo - trval asi tak celých päťdesiat strán. Ja viem, hovoríte si, a čo je to päťdesiat strán, zvlášť ak je to kniha od Marissy - veľké písmenká, krátke odseky a kapitoly,...? Ja viem, možno som sa tým mal akosi krvpotne prehrýzť alebo čo, ale jednoducho to nešlo. Nešlo to. Aj pri tej najkratšej kapitole som čakal, kedy sa skončí, aby som si mohol urobiť "krátku pauzu", ktorá ihneď prerástla v niekoľko hodinové nečítanie a napokon som sa knihy ani vôbec nedotkol.
Potom sa to akosi dalo do pohybu, priznávam. Ale popravde, nič sa tam zvláštne nedialo. Akcia už prichádzala, príbeh sa trošku hýbal, ale nič výnimočné, stále to bolo v tom "rozpätí nudy".
Od 250-tej strany sa to dalo viacej do pohybu. Vtedy sa už kniha čítala dobre, rýchlo, už som sa toľko nenudil a chcel som vedieť viac, takže už zvyšok som dočítal behom dvoch či troch dní. Posledných strán bolo nabitých, a autorke musím uznať posledných, úplne posledných tridsať strán. Vau, tie mi doslova vyrazili dych, prečo však nemohla celá kniha byť taká? Posledných tridsať strán bolo plných pocitov (#allthefeels), kvôli akcií som si nadával, prečo nedokážem čítať rýchlejšie a príbeh sa jednoducho vyhrocoval až až. Za toto autorke klobúk dole, pri tom konci som chcel knihe dať štyri hviezdičky, ale pravda je, že to je len posledných tridsať strán. Posledné vety boli dychberúce, užil som si tú úplne poslednú vetu, na ktorú som tak veľmi a dlho čakal. Príbeh Srdcovej kráľovnej zvládla Marissa na jedničku, aj keď jej trošku vytknem, že tá zmena z dievčaťa na niekoho krutého a hrozného mohla byť trošku pomalšia, a ten prechod medzi nimi trochu plynulejší, ale inak skvelé. Škoda, že kniha nemala aspoň posledných dvesto strán takých, ako bolo tých posledných tridsať, inak by to bola super duper kniha. Zbožňoval som tú temnú, melancholickú, no zároveň zlomenú auru, ktorá žiarila okolo Kráľovnej a autorke patrí ďalší palec hore za to, že ten príbeh skončil tak, ako sa skončiť mal. Nebol to šťastný, ale zasa ani smutný koniec: bol to správny koniec. A to je najlepšie. Všetko sa skončilo tak, ako sa skončiť malo. Takže je Bez srdce sklamanie? Trošku, vážne trošku - ale len preto, že to napísala úžasná Marissa, pretože kniha sama o sebe bola oukej!
Knihe som na GR dal tri hviezdičky, no rozhodol som sa, že si zaslúži o pol hviezdičku viacej. Pri konci som jej chcel dať štyri, ale v tejto kategórií sú oveľa lepšie knihy, také, ktoré mi vyrážali dych počas celého príbehu. Bez srdce bola fajn kniha, užil som si a posledné strany boli geniálne, ale nuž, začiatok bol neskutočne a zbytočne roztiahnutý a nudný, teda čo sa týka môjho názoru.
Percentuálne hodnotenie: 70%


Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem Albatrosmedia.sk

Čítali ste túto knihu? Páčila sa vám?
Čítali ste od autorky predošlé knihy? Porovnávate ich?
Čo sa vám páčilo viac? Bez srdce alebo Mesačné kroniky?


1 komentár:

  1. Ešte som nečítala ani Kroniky a to sa na ne už nejakú tú dobu chystám a na túto knižku som čítala už podobné názory, aký zastávaš aj ty. :) Asi je to trošku iné ako Kroniky, ale nie strata času. Možno sa pozriem aj po nej :) Pekná recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!