piatok, 25. augusta 2017

Tento krát aj s hádankou | Zlatý skarabeus

Autor: Edgar Allan Poe
Počet strán:
Originálny názov: Zlatý skarabeus
Žáner: Gotika, Fantasy, Klasika, Poviedky
Vydavateľstvo: SnowMouse

Edgar Allan Poe bol muž obdarený nevšedným talentom. Oddával sa podivným snom, znepokojivým nočným morám, ktoré obratne chytal do slov a kládol na papier. Jeho vízie sú aj po rokoch neobyčajne živé.Niektoré hryzú, driapu a vrčia z tmy. Iné sa smejú do hrste zlým smiechom, ktorého ozvena sa vám lepí na päty, keď kráčate opustenou uličkou. Sú také, čo kvília ako obeť toho najkrutejšieho mučenia alebo vás iba zľahka ovanú sladkastým pachom rozkladu. Mohli by byť nebezpečné, nebyť toho, že sú spútané do viet a riadkov ako do zvieracej kazajky. Niet sa čoho báť. Niektoré z týchto vízií prinášame v druhom zväzku poviedok, ktorý nesie názov jednej z nich – Zlatý skarabeus. Čitateľ môže vyraziť na hon za pokladom pirátov, pretrpieť muky v podzemnej kobke, prežiť lásku až za hrob, zúčastniť sa podivných hostín na ešte podivnejších miestach či sledovať záhadného muža davu. Vychutnajte si poviedky majstra Poea, ktoré sú od prvého do posledného slova brilantne namiešanou zmesou strachu, tajomna, dobrodružstva i groteskna.


Hnus, pre ktorý svet nemá výraz, mi naplnil hruď a svojou ťažkou lepkavosťou mi zmrazoval srdce. Cítil som, že ešte minúta a bude po boji. 
Vnímal som, ako sa putá uvoľňujú.

Len čo som dočítal zbierku Poeových poviedok s názvom Čierny kocúr (recenzia), vedel som, že u tej knihy som ani zďaleka neskončil. Zlatý skarabeus je ďalšia kniha, v ktorej sú zozbierané príbehy a poviedky jedného z najväčších majstrovských spisovateľov a ja som sa nevedel dočkať, kým ju budem držať v rukách a kým ju nebudem čítať. Ako to dopadlo? Nuž, knihu som prečítal na dve posedenia, takže to hovorí za svoje.


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt the goldbugJama a kyvadlo je prvá poviedka. Je to jedna z tých slávnych autorových prác a podľa mňa je aj oveľa temnejšia než niektoré ostatné - a to sa mi na nej páčilo. Atmosféra bola ešte ponurejšia než u ostatných, bolo to creepy až mi po chrbte behali zimomriavky, ibaže...ibaže. Znovu som mal s týmto príbehom problém, že mne by osobne bodlo, keby bol kratší než je. Miestami som sa strácal, pretože mi niektoré odseky nie že by mi pripadali zbytočné, len mi nezobrali pozornosť tak, ako ostatné príbehy. Hodnotenie 3/5
Hneď ako druhá poviedka je Zlatý skarabeus a myslím si, že je to najdlhšia poviedka z tejto knihy a jedna z najdlhších poviedok od autora. Taktiež je však asi najviac premyslená, aspoň mne to tak prišlo. Poviedka sa točí okolo jednej hádanky, záhady a týmto si ma Poe získal. Určite si túto poviedku prečítajte, spôsob, akým autor vytvoril tú hádanku so symbolmi a znakmi...nemal som slov. Každé jedno slovíčko som hltal a vinil som moje oči za to, že neodokážu tak rýchlo čítať, ako by som v tom momente chcel. Hádanka je neskutočne premyslená, múdra, zložitá a zároveň jednoduchá - logická. Autorovi za Zlatého skarabea patrí stending ovejšn. Hodnotenie 5/5
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt the goldbug
Berenice je tretia. Je relatívne krátka a autor ju napísal na základe prvkov, ktoré má rád a o ktorých často píše, patria tam medzi ne smrť krásnej ženy, duševné choroby, smrť, pochovanie zaživa...aj u tejto som si veľmi vychutnával tú podivnú a mrazivú atmosféru, no ak mám pravdu povedať, príbeh si ma ako-tak nechytil a nezískal si ma, hoc som si mnohé prvky užíval. Hodnotenie 3,5/5
Maska červenej smrti nasleduje ako štvrtá a mám taký pocit, že je to najkratšia poviedka z tejto zbierky. U tejto som mal pocit, že autor sa ani nie tak veľmi snaží o tú atmosféru, ale skôr o samotný príbeh aj zápletku, pričom využíva rôzne symboly. Ako som vravel, poviedka je krátka, rýchla a povedal by som, že akčná. Hodnotenie 4/5
Po Maske prichádza Stretnutie. S touto to u mňa bolo rovnaké ako s Berenice. Páčila sa mi atmosféra a plynutie deja, v tejto poviedke navyše je báseň, čo ja vždy rád, ibaže ten príbeh sa ma znovu vôbec nedotkol. A ako u Berenice, aj Stretnutie dostalo odo mňa hodnotenie 3,5/5
Legeia je ďalšia poviedka, ktorá obsahuje Poeove najobľúbenejšie témy a motívy: znovu sa tu preberá zmŕtvychvstanie, duševné choroby či myseľ, ktorá vytvára halucinácie a krásna žena, ktorá zomrie. Legeia je jeden z najznámejších Poeových príbehov lásky. Príbeh sa mi nesmierne páčil a svoje vysoké hodnotenie si určite berie aj preto, že príbeh z veľkej časti dotvára samotný čitateľ. Na niektoré otázky si musíte odpovedať vlastnou fantáziou a mnohé javy si môžete vysvetliť podľa vlastnej predstavivosti, napríklad keď autor ponechal na čitateľa, či za dané javy môžu halucinácie a teda duševná choroba, alebo je to skutočné. Hodnotenie 4,5/5
Nasleduje Podlhovastá debna, ktorá bola pre mňa sklamaním. Príbeh sa zameriava na záhadu na mori a ak mám povedať pravdu, len pri niektorých odsekoch som mal pocit, že skutočne čítam, pretože dovtedy som síce čítal, no mysľou som bol úplne inde, pretože ma to nebavilo. Hodnotenie 1/5
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt edgar allan poeKráľ škodca sa pri mne niesol na rovnakej vlne ako prechádzajúca Podlhovastá debna. Príbeh je zmesou nechutného humoru a hororu, no nejako mi to nesadlo a miestami mi jednoducho unikala pozornosť. Musím však podotknúť, že bola lepšie než Debna. Hodnotenie 2/5
Muž davu však prišiel a zachránil ma z predošlých dvoch poviedok, ktoré neboli mojimi šálkami kávy. Príbeh má tiesnivú atmosféru, nesmierne sa mi páčil ten nápad a spôsob, akým ho autor pretvoril v toto krátke dielo. Poviedku som si užil a po Zlatom skarabeovi je to druhá najobľúbenejšia poviedka z tejto zbierky, ale aj jedna z obľúbených celkovo. Taktiež tam autor necháva priestor pre čitateľovu predstavivosť. Hodnotenie 5/5
Morella je poslednou poviedkou zbierky a je to krátky gotický horor. Zasa obsahuje známe Poeho motívy, čiže žena, smrť a tak ďalej, a tak ďalej. Táto poviedka sa mi síce páčila, no nejako ma výnimočne nezachvátila, takže hodnotenie je 3,5/5
Aj napriek tomu, že kniha si odnáša rovnaké hodnotenie ako Čierny kocúr, Zlatý skarabeus ako zbierka sa mi páčila viacej. Dostanete od nej všetko čo očakávate: mystiku, gotickosť, pochmúrnosť, fantáziu spojenú s hororom. Dostanete však ešte viacej.
Percentuálne hodnotenie: 89%


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem Preškoly.sk
Prečítať si Zlatého skarabea a rozlúštiť tajomnú hádanku môžete na tejto adrese.


Čítali ste túto zbierku poviedok? Čo na ňu vravíte?
Čítali ste niečo od Poea? Aký máte názor?
Fascinuje vás jeho osobnosť rovnako ako mňa?
Chceli by ste si niečo od neho prečítať?


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý váš komentár a názor!