piatok, 21. júla 2017

Aj obyčajní kolotočiari majú mrazivé tajomstvá | Joyland

Autor: Stephen King
Počet strán: 304
Originálny názov: Joyland
Séria: -
Diel: -
Žáner: Mystery, Triler
Vydavateľstvo: Ikar

Svet kolotočiarov je pestrý, falošný aj desivo úprimný. Občas sa pri stánkoch nehrá o plyšové medvedíky, ale o život. V strašidelnom zámku strácajú mladé ženy spodnú bielizeň a tečie v ňom ozajstná krv. Na vlastnej koži to zistí vysokoškolák Devin Jones, ktorému život dáva poriadne zabrať. Devinova prvá veľká láska sa skončila katastrofou, takže je stále panic a zostalo mu po nej iba zlomené srdce. Nemá s kým stráviť leto, preto nastúpi na letnú brigádu v zábavnom parku Joyland v malom severokarolínskom meste. Ide tam s nádejou, že pri kolotočoch zabudne na svoje depresie a trápenia. Joyland mu však pripraví niečo omnoho lepšie – ale aj horšie. Devin spoznáva bizarné postavičky z kolotočiarskeho sveta a zapletie sa do riešenia starej vraždy, po ktorej zostal medzi jarmočnými strašidlami jeden skutočný a veľmi nepokojný duch. Pri dramatickom pátraní takmer príde o život. Nachádza však novú lásku a konečne sa z neho stáva muž, hoci úplne inak, než dúfal.




Rozlúčili sme sa,zapísal som si trvanie medzimestského hovoru a potom sa vrátil hore a 
posadil sa k oknu. Znovu som pocítil tú čudnú tupú žiarlivosť. 
Prečo musel Lindu Grayovú vidieť práve Tom? 
Prečo nie ja?

Meno Stephen King vám je veľmi dobre známe, vážne ho nemusím predstavovať, no predsa len spomeniem, že patrí k jedným najlepším a najznámejším autorom. Už dlhšie som si chcel od "Kráľa hororu" niečo prečítať, ibaže mi to vždy akosi vyfúklo z hlavy a k jeho knihe som sa dostal až ku koncu júna. Vybral som si Joyland, pretože milujem tématiku kolotočov a zábavných parkov, hlavne teda keď sú spojené s podobnými témami, ktoré rozoberá Kingova kniha a tiež som si vybral túto knihu ako prvú, ktorú od neho prečítam,pretože je pomerne kratučká a nevedel som, ako sa bude čítať tento celým svetom vychvaľovaný autor. Ako to teda dopadlo s mojou prvou Kingovkou?

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt joyland stephen king

Kniha Joyland je skôr akási poviedka než "skutočná kniha". Príbeh ani nie je delený do kapitol, medzi rôznymi časťami je len krátka medzera, aby čitateľ nebol príliš zmätený, ale inak to je jeden plynulý príbeh, niečo ako rozprávka, hoc Joyland nie je ani zamak takého žánru, myslím tým len ten zážitok, ktorý dostane čitateľ z čítania. Príbeh sa číta neskutočne rýchlo, vďaka veľkému písmu a riadkovaniu mi strany pred očami doslovne ubiehali rovnako rýchlo ako čas. Celý tento celkom aj zložitý príbeh začína Devinom a brigádou, ktorú si zhoda náhod nájde práve v Joylande, v zábavnom parku. Devin Jones je mladý človek ako každý iný, kto by povedal, že sa zapletie do niečoho takého. Jeho láska nemala šťastný koniec a preto je Devin zúfalý a utrápený, pohltený depresiami so zlomeným srdcom. 
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt joyland stephen king
Je treba povedať, že kniha Joyland nie je kniha o postavách. Je to ten typ príbehu, kedy je dôležitá zápletka, jej stavba a celková kostra príbehu než postavy, ktoré slúžia len ako akýsi prenášači informácií, no napokon nie sú aj tak dôležité. Je to presne tá kniha, ktorú by v zahraničí označili ako plot-driven a preto z tých postáv tam nevidíme až tak toľko. Spisovateľ je Stephen King fakt skvelý a preto postavy nie sú plytké, hoc sa väčšinu času venuje prostrediu a samotnej zápletke. Pri čítaní sa mi nesmierne páčilo, že každá postava má vlastný príbeh,vlastné starosti a ani jedna z nich nebola čiernobiela, čo mi po toľkom čase čítania dobrých a zlých postáv neskutočne prispelo. Joyland je taktiež kniha, ktorá nemá v sebe hrdinov a záporákov: je to kniha o ľuďoch. O ľuďoch, ktorí robia dobré a zlé rozhodnutia. 
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt joyland stephen kingČo sa týka samotného príbehu, zo začiatku, je pravda, že sa nič zvláštne nedeje. Mňa to nenudilo, čítalo sa mi to skvelo, ale aj tak to bolo len čisté rozprávanie bez akcie, takže začiatok bol trošku horší než ostatok knihy, ale nič zlé. Autorov štýl sa mi veľmi páčil a počas čítania som si uvedomil, že King je úžasný spisovateľ. Nie je len vychvaľovaný, ale aj talentovaný. Páčilo sa mi, že on ten príbeh nepovie hentak alebo tak. Nesnaží sa byť poetickým spisovateľom, či niečím iným, on si príbeh jednoducho povie tak, ako to ten príbeh potrebuje: knihu napíše správne, prosto povedané. Keď som vstupoval do knihy Joyland, nevedel som, že to bude mystery, zistil som to až po čase. Mierim tým však tam, že tohto žánru sa istým spôsobom bojím a obávam a preto ho toľko nečítam, aj keď by som niekedy aj veľmi chcel. Neviem prečo, pri tomto žánri mám vždy strach, že dej nepôjde plynulo, že to bude také silené a ku koncu nereálne. V Joylande sa stali presne tieto veci, ibaže opačným spôsobom. Príbeh plynie rovnomerným tempom, nikdy som nemal pocit, že to autor silí a že to nasilu uberá niekde, kam to jednoducho nejde. 
A keďže je táto kniha mystery, samozrejme, že nechýba ani to veľké rozuzlenie. Čo sa týka konca a celého toho vysvetlenia, autor mi ulahodil tým, že som (ako som spomínal), nemal pocit, že to je silené.Keď som sa vrátil späť k začiatku, teda po tom dočítanom konci, autor bystro využil foreshadowing. Rozuzlenie bolo skvelé, záver ma nesmierne bavil, ale treba zasa na druhú stranu podotknúť, že dych mi to teda nevyrazilo. Niežeby to bolo zle napísané, ale istým spôsobom bola daná osoba v mojom myslenom zozname podozrivých, hoc bola asi tak na predposlednom či poslednom mieste. 
Vo všeobecnosti som si Joyland veľmi užil,aj keďto nebola práve tá najlepšia kniha na svete. Príbeh sa rýchlo číta, autorovo vycibrené písanie poskytuje skvelú retro atmosféru s kvapkou chladu a romantiky. Ako som spomínal na goodreads, už sa neviem dočkať, kedy sa pustím do ďalšej kingovky! 
Percentuálne hodnotenie: 80%


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem Preškoly.sk
Do nie až tak bezpečného sveta kolotočiarov môžete vstúpiť na tejto adrese.

Čítali ste túto knihu? Čo na ňu hovoríte?
Čítali ste aj ďalšie knihy od Kinga? Máte nejaké dobré odporúčania?
Chceli by ste si túto knihu prečítať?





6 komentárov:

  1. Toto bola druhá kniha ktorú som si chcel od Kinga prečítať. Po zlej skúsenosti s knihou Reveval od autora som ale zaváhal či mu ešte dám šancu. Ale po tvojej recenzii mu tú šancu asi dám. :D
    Milan z http://booklovers-world.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to sa teším, len dúfam, že nesklame :DD

      Odstrániť
  2. Po knihe som pokukovala už v období keď vyšla a teraz som na ňu aj zabudla :)) ďakujem za pripomenutie. :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak dúfam, že ak budeš čítať, bude sa aj páčiť :-)

      Odstrániť
  3. Mým velkým snem je nashromáždit všechny mistrovy knihy do své knihovny. Zatím se mi nestalo, že by se mi nějaká Kingova kniha nelíbila. Nicméně je fakt, že jich ještě tolik načtených nemám.
    Určitě se musím časem dopracovat i k této. Moc hezká recenze :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som zatiaľ od Kinga prečítal len túto knihu, ale taktiež by som raz chcel mať od neho všetky knihy, pretože ich je vážne dosť :D
      Ďakujem! :-)

      Odstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!